پنج‌شنبه 5 مهر 1403

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران: این دانشگاه آماده تغییرات جدید است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران: این دانشگاه آماده تغییرات جدید است

تهران - ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بستر روانی این دانشگاه آماده تغییرات جدید و فقط نیازمند یک سازماندهی منسجم است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، حسین قناعتی در جلسه این هفته هیات رییسه این دانشگاه افزود: در دانشگاه پاروزن خوب زیاد داریم که اگر درست هدایت شوند، مطمئن باشید نه‌تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران جلوتر می رود بلکه در سطح وزارت بهداشت و ملی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر سرعت بخشیدن به ارایه برنامه کلان و عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان‌دهی کردن حرکت‌ها، یادآور شد: این مهم نیست که ما فقط دانشگاه را اداره کنیم و کارها را خوب و روند طبیعی انجام دهیم بلکه باید نقش مهم و تأثیرگذار خودمان را در جامعه ایفا کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده در جوامع نشان می دهد که مفهوم (context) به متن (text) شکل می‌دهد، افزود: در روایات هم داریم که اگر فرد درستکاری جایی برود آن مجموعه هم درست می شود.

قناعتی خاطرنشان کرد: افراد جامعه مثل «آب» هستند و «ظرف» آن مدیریت و سازمانی است که بر آن جامعه حکومت می‌کند؛ اگر ظرف مستطیل یا گرد باشد آب هم به‌صورت مستطیل و گرد درمی آید بنابراین خیلی مهم است که مدیریت‌ها سلامت و درست کار کنند.

وی با بیان اینکه ساختار دانشگاه علوم پزشکی تهران با ساختار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کمی متفاوت است افزود: در این دانشگاه بسیاری از کارها دلی پیش می‌رود زیرا استادان آن همه می‌خواهند کار مردم را راه بیندازند و برای کمک به مردم دست‌به‌جیب هم بوده و آماده هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران به بازدید خود از بیمارستان آرش اشاره کرد و گفت: از دیدن این همه انگیزه شدید در بین هیات علمی و کارکنان بیمارستان لذت بردم. این بیمارستان بیشترین بار زایمان تهران را بعد از مرکز اکبرآبادی به دوش می‌کشد اما ازنظر بیمارستانی اصلا انتظارات ما را برآورده نمی‌کند که به‌راحتی می‌توان تغییرات مثبتی در آن ایجاد کرد.

قناعتی در سخنان خود از دکتر روئینی رییس داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران خواست: برای افزایش بهره‌وری داروخانه 13 آبان و کمک به مردم دقت کند.

بار اصلی حوزه سلامت به دوش دولت است

در ادامه این جلسه محمود جراحی استاد دانشگاه صنعتی شریف هم درباره صنعتی سازی در بخش درمان گفت: در سال 2019 تولید ناخالص داخلی جهان حدود 90 هزار میلیارد دلار بود که براساس آمار سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل حدود 10 درصد از این عدد صرف هزینه‌های سلامت می‌شود که بالاترین سهم را دارد.

وی افزود: کل هزینه‌های سلامت در جهان هشت هزار میلیارد دلار است. این در حالی است که بودجه نظامی در دنیا یک هزار و 800 میلیارد دلار درآمد کل نفت جهان 2 هزار میلیارد دلار و و درآمد ارتباطات 2 هزار و 100 میلیارد دلار است که جمع آنها به‌اندازه هزینه‌های سلامت نمی‌شود. 30 تا 50 درصد از هزینه‌های سلامت مربوط به بیمارستان‌ها است بنابراین حتما باید مدل‌سازی اقتصادی برای آن داشته باشیم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هزینه‌های بهداشت و درمان در ایران حدود 9 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که کشور فقیری هستیم بنابراین باید به دنبال راهکارهای مختلف باشیم. بار اصلی حوزه سلامت به دوش دولت است و حدود 60 درصد خدمات بستری توسط این بخش انجام می‌شود پس در حوزه سلامت نیازمند عقل اقتصادی هستیم.

جراحی چالش این حوزه را کمبود سرمایه‌گذاری و پایین بودن بهره روی عنوان کرد و گفت: هیچ راهی جز بهره‌وری نداریم؛ با افزایش بهره‌وری ما با نهاده کمتر، خروجی بیشتر خواهیم داشت. اگر بهره‌وری در تخت‌های موجود بیمارستان‌ها را 20 درصد بالاتر ببریم معادل 20 هزار تخت جدید بدون هیچ‌گونه بودجه‌ای می‌شود که به‌راحتی امکان‌پذیر است این در حالی است که برای ایجاد 100 بیمارستان 200 تختخوابی معادل تقریبا 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش بهره‌وری را صنعتی سازی دانست و به صنعت مبل‌سازی، کفش و گاوداری و مقایسه آن در ایران و چین پرداخت و خاطرنشان کرد: اولین بار «هنری فورد» صنعتی سازی را در خودرو انجام داد و 76 درصد قیمت خودرو را پایین آورد و در دسترس همه مردم قرار داد؛ بنابراین صنعتی سازی می‌تواند باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت شود و هرچه کشور پیشرفته‌تر باشد سهم صنعت خدمات درآن بیشتر است.

در جلسه این هفته هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمود جراحی از دانشگاه صنعتی شریف درباره «صنعتی سازی خدمات دانشگاه»، «علیرضا همتی» مدیر پایش برنامه‌های عملیاتی دانشگاه درباره «برنامه عملیاتی مشترک بخش سلامت و آموزش پزشکی و وضعیت دانشگاه در سال 1399 و نیمه اول 1400» و دمنان حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره «چشم‌اندازها و چالش‌های بخش مراقبت‌های دارویی» صحبت کردند.

در ادامه اعضای هیات‌رییسه این دانشگاه سؤالات و نظرات خود را در حوزه صنعتی سازی در بخش درمان عنوان کردند.

*س_برچسب‌ها_س*