دوشنبه 2 مهر 1403

سر این کلاف کجاست؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
سر این کلاف کجاست؟

پروژه پیاده راه سازی خیابان امیرکبیر اراک که پس از گذشت چهار ماه هنوز به پیشرفت قابل قبولی دست نیافته، اینروزها با چالش های جدی روبرو شده و همین امر باعث شده است که شورای شهر به موضوع ورود کند.

12 مردادماه 99 بود که پروژه پیاده راه سازی خیابان امیرکبیر اراک به یکباره و بدون اطلاع قبلی به شهروندان و رانندگان تاکسی که این خیابان ایستگاه آنها بود، توسط شهرداری اراک کلید خورد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه پیاده راه شدن این خیابان همواره مورد تاکید شهروندان، مسئولان شهری و حتی فعالان اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی بود، عملا آغاز پروژه با مقاومتی همراه نبود و شهرداری ظرف حدود 10 روز از مسدود کردن خیابان، با دیوارکشی اطراف آن، عملیات کندمان و بلوک گذاری را آغاز شد و حتی شهرداری قول داد که سرعت کار به شکلی باشد که در کمترین زمان به بهره برداری برسد.

13 شهریورماه، مهدی بنیادی مدیر نظارت و کنترل شهرداری اراک با اشاره به پیشرفت 35 درصدی پیاده راه سازی خیابان امیرکبیر به ایسنا گفت: فاز اول پروژه پیاده راه سازی در اراک در خیابان امیرکبیر شامل کف سازی و اجرای پیاده راه، سنگ فرش و حصار کشی کارگاه، اصلاح کانال انتقال آب های سطحی و قنوات بوده که تاکنون عملیات اجرای کامل زیرسازی و نصب بخشی از سنگ فرش و همچنین کانال انتقال آب های سطحی انجام شده است.

بنیادی با بیان اینکه در پروژه مذکور کیفیت مصالح و سرعت اجرای کار همزمان مورد تاکید است، افزود: با بررسی های مختلف بهترین نوع متریال و سنگفرش با توجه به اقلیم شهر اراک تهیه و در محل اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه رقم قرارداد پروژه 16 میلیارد ریال است که توسط پیمانکار در حال انجام است، اظهار کرد: علاوه بر این رقم 40 میلیارد ریال توسط شهرداری نیز برای برخی از امور هزینه خواهد شد، تاکنون 10 درصد حجم پروژه پیاده راه سازی اراک و حدود 35 درصد کار خیابان امیر کبیر انجام شده است که اگر مشکلی وجود نداشته باشد کار این خیابان تا پایان مهرماه تمام می شود و فاز دوم پیاده راه شدن، در خیابان محسنی اجرای می شود.

به گزارش ایسنا، بنیادی حتی وعده کرد که از هفته آینده یعنی اواخر شهریورماه نیز عملیات پیاده راه سازی خیابان محسنی آغاز شود، اما نه تنها کار خیابان امیرکبیر تا پایان مهرماه تمام نشد، بلکه فعلا خبری هم از پیاده راه شدن خیابان محسنی اراک نیست.

شهردار اراک که افتتاح این پروژه را در لیست برنامه های 28 مهرماه، روز اراک، قرار داده بود پس از حذف این پروژه از لیست اظهار کرد که کار در جریان است ولی به دلیل عدم همکاری شرکت توزیع نیروی برق کار به کندی پیش می رود.

این روزها واکنش ها در قبال این پروژه بسیار زیاد شده است، هفته گذشته فرزانه رحمتی نایب رییس شورای شهر اراک به ایسنا گفت: متاسفانه قبل از آغاز پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان امیرکبیر اراک، جسته و گریخته در خصوص روند انسداد خیابان و اجرای پروژه و طرح آن مباحث زیادی عموما در کمیسیون‌های تخصصی شورا از جمله کمیسیون عمران و شهرسازی مطرح می‌شد.

وی با بیان اینکه اغلب در خصوص طرح‌هایی که انتخاب می‌شد بحث داشتیم، اما تا همین لحظه، هنوز طرحی کامل با همه جزئیات در خصوص پیاده‌راه‌سازی خیابان امیرکبیر اراک ندیده‌ام، گفت: سوال اینجاست که چرا با وجود اینکه طرح کاملی در خصوص این پروژه از سوی مشاور ارائه نشده، پیمانکار انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شد؟ این تاکیدات و سوالاتی که در حال حاضر از شهردار پرسیده می‌شود به این دلیل است که در ادامه برای اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی اراک موارد فوق تکرار نشود.

رحمتی تاکید کرد: شهردار اراک به عنوان سکاندار شهر باید به هر شکل که هست پروژه را به بهره‌برداری برساند، اینکه مشکلاتی با شرکت توزیع نیروی برق وجود دارد برای شورا پاسخ نمی‌شود و باید مسائل را خودشان حل کنند و کامل نبودن طرح هم دیگر اشکال مهم این پروژه است.

به گزارش ایسنا، رحمتی موارد مذکور را در قالب سوال از شهردار در صحن علنی مطرح کرد و شورا منتظر است که شفیعی به صورت مکتوب پاسخ خود را به شورا ارائه کند، اما از زمان طرح این سوال تا پاسخ به سوال از سوی شهردار، کمیسیون نظارت شورا به موضوع ورود کرده است و با تشکیل جلسات به دنبال چرایی طولانی شدن این پروژه است که شهردار اراک قولی 60 روزه را برای اتمام آن داد.

شورا از تعلل و تعویق این پروژه گلایه دارد

دکتر کاوه فلک افلاکی رییس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک نیز در گفت و گو با ایسنا، در خصوص پیگیری های کمیسیون در خصوص این پروژه بیان کرد: در جلسه کمیسیون، "حبیب پور" مدیر پروژه پیاده راه امیرکبیر اراک در خصوص مخالفت ها و عدم همکاری ها در مسیر اجرای پروژه سخن گفت و افزود که در مکانی کار می‌کنیم که سراسر کاربری است و همه مردم به نوعی با مرکز شهر در ارتباط هستند و بسیاری از تأسیسات زیربنایی از جمله لوله 600 میلیمتری آب، لوله گاز و فاضلاب به صورت عمده در مرکز شهر قرار دارد و عملا معضلاتی را در مسیر اجرای پروژه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه با همه توضیحات مدیر پروژه این سوال وجود دارد که آیا این موارد قبل از آغاز عملیات اجرایی قبال پیش بینی نبوده است، اظهار کرد: مدیر پروژه در پاسخ به این سوال بیان کرد که این موارد قابل پیش بینی نبود، در عملیات خاکبرداری به 30 حلقه چاه فاضلاب برخورد کردیم و علت این بود که لوله کشی فاضلاب در خیابان امیرکبیر وجود نداشت و به همین دلیل بخش های کناری پیاده راه را دست نزدیم و با آب و فاضلاب هماهنگ کردیم که بلافاصله بعد از اتمام قسمت وسط خیابان، نسبت به اجرای فاضلاب اقدام کنند و در این بین هم اداره برق شبکه برق را اجرا کند. ما در حین اجرای پروژه علیرغم اینکه کانال مربوطه را احداث کرده بودیم روی آن را نپوشاند ایم تا ادارات مذکور کارهای متعلق به خودشان را انجام دهند و حدود یک ماه و نیم منتظر بودیم که نهایتا خبری از اداره برق و آب و فاضلاب نشد.

دکتر فلک افلاکی تصریح کرد به گفته مدیر پروژه در بحث کارگزاری کوبیک ها، کیفیت بخشی از ماسه بادی مناسب نبوده و شهرداری این بخش را از پیمانکار قبول نکرد و مقرر شد ظرف دو هفته موارد را اصلاح کند.

رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر اینکه شورا از تعلل و تعویق این پروژه گلایه دارد، افزود: متاسفانه احداث پیاده راه امیرکبیر با چالش ها و عدم تعاملات بین دستگاهی رو به رو شد که در حال حاضر بهره برداری از آن حدود پنجاه روز به تعویق افتاده است.

وی با بیان اینکه اعضای شورا در بازدید از این پروژه به این نتیجه رسید که کار خوب پیش نمی رود، گفت: شهرداری باید هر چه سریع تر برنامه زمان بندی مناسب و کاملی را برای بهره برداری از پروژه پیاده راه امیرکبیر، تحویل شورای شهر دهد و از اعلام هر گونه تاریخ شتاب زده به منظور افتتاح این پیاده راه پرهیز کند.

فلک افلاکی با تاکید بر اینکه شهرداری برای تسریع در افتتاح پیاده راه امیرکبیر موظف است، تعامل لازم را با شرکت توزیع برق در راستای جمع آوری تیرهای چراغ برق این پیاده راه انجام دهد و شورا را در جریان جزئیات اقدامات صورت گرفته، بگذارد، افزود: شهرداری در حال حاضر قول داده است که تا 22 بهمن کار پروژه را تمام کند و کامل تحویل مردم دهد و امیدواریم که این وعده عملیاتی شود.

جمع آوری بدون اجازه دیواره کارگاهی پیاده راه امیرکبیر خطایی غیر قابل انکار

پیمان رشیدی دبیر کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک نیز با بیان اینکه افتتاح ناقص پیاده راه امیرکبیر مورد پذیرش نیست، اظهار کرد: طی آخرین بازدیدی که از پیاده راه امیرکبیر در هفته گذشته داشتم، متوجه شدم که متاسفانه شهرداری اجرای پروژه را رها کرده و دیگر توجه کافی برای انجام وظایف خود ندارد.

وی با اشاره به باز شدن حصار اطراف این پروژه بیان کرد: بحث این است که چرا پروژه ای مانند پیاده راه امیرکبیر که برای اعضای شورای شهر اراک دارای اولویت ویژه بوده بدون هماهنگی با این شورا و به صورت ناقص برای عموم رونمایی شد؟ شهرداری و پیمانکار بدون هماهنگی و کسب مجوز از سوی شورای شهر برای جمع آوری دیوار کارگاهی پیاده راه امیرکبیر اقدام کرده و امروز شهروندان در این پیاده راه قدم می زنند که چنین موضوعی نشان دهنده افتتاح ناقص پیاده راه امیرکبیر است.

رشیدی گفت: مسلما در مباحث فنی احتمال پیش آمدن خطا وجود دارد ولی بحث این است که اگر خطایی رخ می دهد باید سریعا برای رفع آن اقدام کنند. جمع آوری بدون اجازه دیواره کارگاهی پیاده راه امیرکبیر خطایی غیر قابل انکار بود که با بی توجهی نسبت به رفع آن، کم لطفی شد و اعتماد عمومی به مدیریت شهری را لکه دار کرد. به عنوان عضو شورای شهر، هر گونه افتتاح پیاده راه امیرکبیر را بدون اجرای نور پردازی مناسب، قرار گیری مبلمان شهری و همچنین ساماندهی فضای سبز؛ قبول نخواهم کرد و اگر شرکت توزیع برق در جمع آوری تیرهای چراغ برق پیاده راه امیرکبیر اقدام نمی کند و تعاملی از خود نشان نمی دهد، بهتر است که مدیران شهرداری شخصا برای ساماندهی این امر اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، شواهد و قرائن حاکی از آن است که یک پروژه کوچک شهری در حال تبدیل شدن به یک کلاف سردرگم است چراکه هر روز گره جدید را در آن می توان دید.

4 ماه از شروع طرح و حدود 50 روز از آخرین اعلامی برای تاریخ افتتاح آن گذشته است ولی با گذری در مرکز شهر می توان بهم ریختگی پروژه را به چشم دید، از طرفی فصل سرد سال آغاز شده و اراک روز گذشته اولین برف پاییز 99 را تجربه کرد که مسلما این شرایط پیشرفت کار را قطعا با کندی بیشتر مواجه خواهد کرد و شاید افتتاح به 22 بهمن هم نرسد، هرچند که انتظار می رود شهرداری اراک چنین پروژه محدود و کوچکی را به سرعت به اتمام برساند.

انتهای پیام