چهارشنبه 4 مهر 1403

سطح زیرکشت زعفران بیش از 120 هزار هکتار است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سطح زیرکشت زعفران بیش از 120 هزار هکتار است

عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار اعلامی وزارت جهاد، سطح زیرکشت زعفران در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی 123 هزار هکتار است.

علی حسینی گفت: بنابر آمار اعلامی وزارت جهاد، سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی 123 هزار هکتار است که از این میزان باید حداقل 500 تا 600 تن تولید شود، درحالیکه آمار فعلی تولید کمتر از این رقم است. هرچند پتانسیل تولید 800 تا هزار تن زعفران وجود دارد.

او با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب می شود، افزود: زعفران ایران 80 تا 90 درصد نیاز بازارهای خارجی را تامین می‌کند.

حسینی ادامه داد: با توجه به خشکسالی و تنش های سرمایی و گرمایی تولید زعفران در استان های اصلی تولیدکننده، 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.

عضو شورای ملی زعفران افزود: هم اکنون منابع برای تولید حداکثر 300 تن زعفران خرج می شود. درحالیکه امسال طبق برآوردهای صورت گرفته تولید زعفران به سبب شرایط خشکسالی کمتر از این میزان است.

او با اشاره به راهکارهای توسعه صادرات زعفران و افزایش ارزآوری گفت: سیاست گذاری در حوزه صادرات باید به گونه ای باشد که صادرکننده بدون ترس از بازگشت ارز به امر صادرات ادامه دهد. همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی متناسب با رشد تولید باید انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی