یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

سطح علمی برخی کشورهای مقصد نخبگان ما، از ایران پایین‌تر است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سطح علمی برخی کشورهای مقصد نخبگان ما، از ایران پایین‌تر است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خائن نامیدن کسانی که نخبگان کشور را به رفتن به خارج ترغیب می‌کنند، گفت: کشور ما نخبه‌پروری است و ظرفیت منابع انسانی ما به شکلی است که خوشبختانه نخبگان متفاوت هم در حوزه علمی و آموزشی و پژوهشی و هم در حوزه فرهنگی، هنری مرتب در حال رویش است و این برکات انقلاب اسلامی است. یکی از لایه‌های پیدا و پنهان انقلاب مربوط به چهره‌ها و نخبگان علمی و فرهنگی است.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره داشتند زمینه رشد نخبگان باید در داخل کشور فراهم آید. امروز بخش‌هایی مانند معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری که مجموعه نخبگان در آنجا مدیریت می‌کنند، به خوبی می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که نخبگان جامعه در حوزه اکتشافات و... در جامعه پرورش پیدا کنند و تشویق و ترغیب شوند و آینده جامعه را با تجاری‌سازی ایده‌های خودشان بسازند و وابستگی کشور را قدم به قدم بکاهند و این یعنی استقلال واقعی.

وی گفت: متأسفانه گاهی مشاهده شده مسئولینی که نان نظام را می‌خورند، نخبگان را به هجرت به کشورهای دیگر تشویق می‌کنند و جالب اینجاست که برخی کشورهایی که بسیاری از نخبگان ما برای مهاجرت انتخاب می‌کنند از نظر علمی، فناوری و آموزشی یا هم‌تراز کشور ما یا از آن پایین‌تر هستند.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: برخی از مدارکی که دانشجویان و نخبگان ما علاقمند به دست آوردن آن هستند توسط دانشگاه‌هایی صادر می‌شود که به گرد دانشگاه‌های تهران، خواجه‌نصیر، شریف و... نمی‌رسند. مشکل اینجاست که ما قدر داشته‌های خودمان را نمی‌دانیم.

وی افزود: نظر رهبر معظم انقلاب بر این است که ما باید ظرفیت‌سازی کنیم و ظرفیت کشور خودمان را به رخ بکشیم و مدیریت کشور بین ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و نخبه‌پروری با نخبگان جامعه ارتباط ایجاد کند تا آنها با تشویق سراب‌گونه برخی از مدیران، کشور دیگری را برای خودشان انتخاب نکنند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: البته رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر الزامی پیش آید یا نیاز باشد که نخبگان ما صرفا برای آموزش به کشور دیگری هجرت کنند و بازگردند منعی ندارد اما فرهنگ شدن این کار یک نگاه اشتباه و مسموم است که نباید ترویج پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد اشتغال به کار نخبگان ما باید مراقب بود که اینگونه نباشد که ما میلیاردها تومان برای تعلیم و تربیت دانشجویان و دانشمندان و نخبگانمان هزینه کنیم و آن وقت بدون بی‌توجهی و سوءاستفاده عوامل برخی کشورهای خارجی در داخل، نخبگان ما برای کار و عرضه دانسته‌هایشان به کشورهای دیگر بروند.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید احد آزادیخواه عضو فراکسیون روحانیت مجلس مهاجرت نخبگان دیدار رهبر انقلاب با نخبگان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است