یک‌شنبه 15 مهر 1403

سند جامع پدافند غیرعامل استان زنجان رونمایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سند جامع پدافند غیرعامل استان زنجان رونمایی شد

زنجان - ایرنا - سند جامع پدافند غیرعامل استان زنجان با دارایی‌های این سند، مراکز سیاسی، نظامی و انتظامی، حمل و نقل و پایانه‌ها، ارتباطات، زیرساخت‌ها، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، جهادکشاورزی و زیرساختهای انرژی از سوی استاندار زنجان رونمایی شد.

استاندار زنجان شامگاه شنبه در جلسه پدافند غیرعامل استان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره امام راحل و شهدای ایران اسلامی افزود: پدافند غیرعامل نسبت به دستگاه های دیگر به لحاظ عمر، جوانتر بوده و ممکن است برای برخی تفکیک بین این مجموعه با مدیریت بحران سخت باشد.

فتح الله حقیقی اظهار داشت: سند کاربردی و نقشه راه پدافند غیرقابل کاری بسیار بزرگ است که تفکیک وظایف، حدود و اختیارات و حیطه نظارت در آن مشخص می شود و پدافند غیرعامل با تکمیل کردن دستگاه ها نسبت به وظایف هم درست می شود. وی اظهارداشت: از تکمیل وظایف هم، کمک به انجام وظایف یکدیگر و مشارکت و ارتقای عملکرد می توانیم اقدام خود را محقق کنیم. حقیقی با بیان اینکه پدافند غیرعامل بین رشته ای به شمار می رود، یادآوری کرد: رشته مجزا و جدایی نیست که یک یا 2 دستگاه وظیفه انجام اقداماتی را داشته باشند. وی تاکید کرد: پدافند غیرعامل وظیفه ای به گستردگی همه دستگاه های اجرایی است. استاندار زنجان گفت: با وجود این نقشه راه، موضوع اماکن طبقه بندی شده، از هر لحاظ باید مطالعه شود و زیرساخت های آن آماده باشد و برای دستگاه ها و همه اماکن طبقه بندی شده راهکاری تعیین کنیم که در صورت چنین راهکاری با تمرین و ممارست برای همه وقایع از آمادگی لازم برخوردار خواهیم بود. حقیقی با بیان اینکه مهمترین مسأله، مدیریت یک سیستم است افزود: باید این مدیریت صحیح بتواند تهدیدات و فرصت ها را شناسایی و دستگاه ها اجرایی را به هم نزدیک کند و نقاط تهدید پوشش داده شود. وی تاکید کرد: در صورت وجود چنین نقشه راهی در مطالعه، برنامه ریزی، استفاده از بضاعت و قدرت همدیگر موفق خواهیم بود. استاندل زنجان گفت: مطالعه و اجرای سند پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است که باید این مهم در دستور کار قرار گیرد و نسبت به عملیاتی و اجرایی شدن سند پدافند غیرعامل اقدام شود. حقیقی تاکید کرد: در شرایطی که جامعه دارد سند پدافند غیرعامل باید قابلیت اجرایی داشته باشد. وی ادامه داد: این سند را دانشگاهی نوشته که مجرب و توانمند است و تجربه ها کمک کرده تا سند، علمی‌تر، موفق‌تر و عملی تر باشد. استاندار زنجان گفت: برای اجرایی کردن این سند باید جلسات ستاد پدافند غیرعامل و کمیته های آن بیشتر و فعال‌تر شود و تنها به گزارش خلاصه نشود و برنامه های عملیاتی ارائه شود. حقیقی با بیان اینکه اماکن طبقه بندی شده ما شناسایی و بازدید شده است و وضعیت همه آنها مشخص است، خاطرنشان کرد: باید نواقص همه اماکن طبقه بندی شده اعلام و در ستاد پدافند غیرعامل برای رفع نواقص تصمیم گیری و در هر شرایطی که نقصی مشاهده شود باید به دستگاه ذی نفع منعکس شود. وی یادآوری کرد: در مورد ضریب حفاظتی موضوع پدافند غیرعامل استفاده از ظرفیت بین دستگاهی و انسجام درون دستگاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب و چابک سازی سیستم است که باید به برنامه مشترکی برسیم. استاندار زنجان گفت: منظور از پدافند غیرعامل، چابک سازی و استفاده از ظرفیت هم برای حضور در آن واحد و رفع مشکلات با کمک یکدیگر است. حقیقی تاکید کرد: بازرسی از ادارات مچ‌گیری نیست بلکه هدف کمک و همکاری برای رفع مشکلات و موانع است.

*س_برچسب‌ها_س*