پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

سنگ قلاب حقوقی‌ها پای ریسمان اعتماد حقیقی‌ها

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
سنگ قلاب حقوقی‌ها پای ریسمان اعتماد حقیقی‌ها

در نخستین ساعات معاملات امروز بازار سهام در حالی نماگرهای منتخب بورس یکدست سبزپوش شدند که اغلب سهم‌های تحت تأثیر از اخبار برجامی به صف خرید نشستند.

در نخستین ساعات معاملات امروز بازار سهام در حالی نماگرهای منتخب بورس یکدست سبزپوش شدند که اغلب سهم‌های تحت تأثیر از اخبار برجامی به صف خرید نشستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار سهام در نخستین روز کاری هفته آخر مرداد ماه جاری شاهد سبزپوش شدن دسته جمعی نماگرهای منتخب خود همزمان با تشکیل صف خریدهای پایدار میلیونی در اغلب سهم‌های ریالی با پیشتازی بانکی‌ها و خودرویی‌ها و گروه فلزات اساسی در کنار حمل و نقلی‌ها بود.

در بازار امروز با وجود ورود ضعیف پول حقیقی‌ها به بازار سهام اما تاکتیک معامله گران حقوقی و رفتار بازارگردان ها در روند معاملات مثبت امروز به بهانه متعادل سازی روند معاملاتی که هنوز از لحاظ حجم و ارزش معاملات بسیار شکننده و ناپایدار است باعث شد بر تعداد فروشندگان سهام در رِنج مثبت معاملات امروز اندکی افزایش یابد. با این همه در پایان معاملات امروز همچنان صف خرید برخی سهم‌ها حفظ و حتی در برخی نمادها نیز به شکل گیری دوباره صف خریدهای پایدار انجامید.

در معاملات امروز "شستا" نیز با اقبال خریداران اغلب حقیقی روبرو بود و در دقایق پایانی معاملات امروز بورس تهران به صف خرید کمتر از 34 میلیون سهمی نشست. به نظر می‌رسد با توجه به تأیید تلویحی برخی مسئولان مبنی بر احتمال توافق احیای مذاکرات برجام و حذف تحریم‌های هسته‌ای از سوی غربی‌ها، بازار سهام در حالی برای جمع آوری سهم‌های ارزنده در گروه‌های صادراتی محور و همچنین سهم‌های به اصطلاح ریالی، انگیزه پیدا کرده که تداوم ریزش نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند همه تحلیل‌ها در این زمینه را تحت تأثیر خود در صورت‌های مالی شرکت‌ها قرار دهد.

به گزارش مهر، در پایان معاملات امروز شنبه 22 مرداد ماه 1401 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 18 هزار و 635 واحدی به یک میلیون و 467 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 6.282 واحدی عدد 395 هزار و 884 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با 19.304 واحد افزایش روی رقم یک میلیون و 106 هزار واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با 20.618 واحد افزایش، به عدد 2میلیون و 855 هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز 6 میلیارد و 569 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در 313 هزار و 703 نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر 4 هزار و 8 میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با 113 واحد افزایش به رقم 19 هزار و 264 واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری 3 میلیارد و 961 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از 12 هزار و 400 میلیارد تومان معامله شد که 9 هزار و 364 میلیارد تومان از این مبلغ ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "فولاد" با 3.647 واحد، "شستا" با 1.862 واحد و "فملی" با 1270 واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "نوری" با 312 واحد، "شپدیس" با 271 واحد و "پارس" با 264 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.