شنبه 15 اردیبهشت 1403

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، از 24 اسفندماه 1402 تا 17 فروردین امسال، 18 میلیون و 61 هزار و 9 نفر از هموطنان برای انجام سفرهای نوروزی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند. این آمار حکایت از کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. بیشترین میزان سفرهای انجام شده با ناوگان حمل و نقل عمومی به ترتیب ناوگان جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی بود.

در این میان، بیش از 6 میلیون و 932هزار نفر از هموطنان در حوزه جاده‌ای از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کردند.

استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان، مقاصد نخست سفرهای نوروزی زمینی هموطنان بود.

23 میلیون پلاک واحد خودروهای شخصی در ایام نوروز 1403 به سفر پرداختند، همچنین 2 میلیون و 111 هزار سفر بین استانی در کشور ثبت شد و سه میلیون و 776 هزار تردد اتوبوس (رشد پنج درصدی) برای جابه‌جایی مسافران به ثبت رسید.

رشد 7 درصدی جابه‌جایی مسافران از طریق هواپیما

مطابق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، جمع پروازها در نوروز امسال به 27 هزار و 468 پرواز با جابه‌جایی سه میلیون و 396 هزار نفر رسید.

از این تعداد، 21 هزار و 678 پرواز سهم پروازهای داخلی و پنج‌هزار و 790 پرواز سهم داخلی‌ها بوده است که 2 میلیون و 559 هزار نفر در پروازهای داخلی و 837 هزار نفر در پروازهای بین المللی اعزام و پذیرش شدند.

در سفرهای هوایی، مقاصد نخست داخلی به ترتیب مشهد و کیش بودند و در بین مقاصد خارجی، نجف، دبی و ترکیه بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.

در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد رشد مسافرت‌های هوایی به ثبت رسید که در امنیت کامل انجام شده و به گفته کاپیتان «محمد محمدی‌بخش» مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری، هیچ مورد امنیتی و ایمنی در کل پروازها مشاهده نشد.

جابه‌جایی 1.7 میلیون نفر با ناوگان ریلی

آن‌طور که مسوولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند، یک میلیون و 700 هزار نفر از هموطنان ناوگان حمل و نقل ریلی و قطار را برای انجام سفرهای نوروزی برگزیدند.

این میزان جابه‌جایی در بازه زمانی 24 اسفند 1402 لغایت 17 فروردین 1403 با چهار هزار و 310 رام قطار انجام شد.

در سفرهای ریلی، مشهد با 56 درصد مقصد نخست سفرها بود. همچنین میزان تاخیر از مبدا زیر یک دقیقه و تاخیر در مقصد 25 دقیقه به ثبت رسید.

برپایه این گزارش، با زیرساخت‌هایی که از سال گذشته فراهم شد، همه بلیت‌ها به صورت اینترنتی عرضه شد؛ به‌طوری که در چهار ساعت نخست بلیت‌ها به مردم عرضه می‌شد و پس از آن آژانس‌ها نیز می‌توانستند دسترسی به بلیت‌ها داشته باشند.

رشد 6 درصدی مسافران دریایی

به گزارش ایرنا و مطابق آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی، کل سفرهای دریایی انجام شده در نوروز امسال در بازه زمانی 24 اسفند 1402 لغایت 17 فروردین 1403 بیش از 6 میلیون و 500 هزار نفر بود.

در حوزه مسافری دریایی سه‌میلیون و 800 هزار نفر مسافر به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در حوزه گردشگری دریایی 2 میلیون و 700 هزار نفر سفر به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت هفت درصدی داشت.

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی 2
سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی 3