جمعه 10 فروردین 1403

سیاستمداران محبوب و نامحبوب ایران چه کسانی هستند؟ / دانشگاه مریلند منتشر کرد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سیاستمداران محبوب و نامحبوب ایران چه کسانی هستند؟ / دانشگاه مریلند منتشر کرد

همشهری نوشت: براساس نظرسنجی دانشگاه مریلند بیش از 50 درصد مردم معتقدند شرایط اقتصاد ایران در 3سال آینده بهتر خواهد شد.

یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا از مردم ایران درباره موضوع‌هایی چون شرایط اقتصادی، کرونا، فساد و ناکارآمدی، سیاستمداران محبوب و منفور، دلایل کاهش مشارکت در انتخابات، رابطه ایران با چین و آمریکا و روسیه و... منتشر شد.

این نظرسنجی بازه زمانی پایان سپتامبر2021(اوایل مهرماه1400) را دربرمی‌گیرد و از آنجا که دانشگاه مریلند توانسته در چند انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نتایج نهایی انتخابات را با درصد بالا درست پیش‌بینی کند، می‌توان به یافته‌هایش در حوزه‌های دیگر هم تا حدودی اعتماد کرد.

سیاستمداران محبوب و منفور

براساس یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند، سیدابراهیم رئیسی با 45 درصد زیاد و 33 درصد تا حدودی محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است. نکته اینکه رئیس‌جمهوری ایران از نظر فقط 10 درصد پاسخ‌دهندگان نامحبوب است؛ رقمی که برای حسن روحانی 59درصد و برای علی لاریجانی 35درصد است. محمدباقر قالیباف با 22درصد (15درصد نامحبوب) و محمدجواد ظریف با 20درصد (23درصد نامحبوب) در رده‌های بعد سیاستمداران محبوب هستند و روحانی و لاریجانی به ترتیب 5 و 4درصد محبوبند. روحانی در حالی از نظر نزدیک به 80درصد مردم نامحبوب است که در سال تاییدشدن برجام این رقم برای او کمتر از 15درصد بود.

نگاه مردم به شرایط اقتصادی

از هر 4ایرانی 3نفر (75درصد) وضعیت اقتصادی را بد می‌دانند؛ رقمی که تا بهار2015(کمی بیش از 6سال پیش) کمتر از 50درصد بود. 63درصد مردم ایران معتقدند دلیل اصلی شرایط بد اقتصادی فساد و ناکارآمدی مسئولان است و 34درصد نقش تحریم‌ها را در این شرایط نامناسب اقتصادی پررنگ‌تر از فساد و ناکارآمدی مدیران و مسئولان می‌دانند. با این حال، بیش از 50درصد از مردم معتقدند شرایط اقتصاد ایران در 3سال آینده بهتر خواهد شد.

 انتخابات و شورای نگهبان

53درصد شرکت‌کنندگان درنظرسنجی دانشگاه مریلند در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رای داده‌اند که نزدیک به رقم تقریبی 49درصد مشارکت نهایی در انتخابات1400 است. دلایل رای ندادن در انتخابات هم به ترتیب از این قرار است: 14درصد برای ناکامی رئیسان جمهوری پیشین در عمل کردن به وعده‌ها، 13درصد برای ترس از کرونا، 12درصد در اعتراض به شرایط نامناسب اقتصادی و 10درصد به خاطر اینکه نتیجه انتخابات و فرد برنده از پیش معلوم بوده است. 72درصد مردم از پیروزی رئیسی در انتخابات زیاد و تا حدودی راضی‌اند و نزدیک به 60درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد شورای نگهبان را به ویژه در حوزه احراز صلاحیت نامزدها راضی‌کننده نمی‌دانند.

2323

کد خبر 1565434