سه‌شنبه 3 مهر 1403

سیاست گرسنگی دادن؛ ابزار فشار اسرائیل

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

در مواجهه با فشار فزاینده ایالات متحده، بریتانیا و آلمان، نخست‌وزیر اسرائیل مخالفت خود را با آنچه که این متحدان «آینده غزه» می‌بینند، دوچندان کرده است: یک دولت موقت تحت نظارت تشکیلات خودگردان فلسطین و در نهایت یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل. نتانیاهو که تنها ساعاتی پس از اعتراف ارتش به تیراندازی به سه گروگان اسرائیلی که پرچم سفید در دست داشتند (که به خشم اسرائیلی ها دامن می زد) سخن...

او گفت به خود می بالد که از ایجاد یک دولت فلسطینی در گذشته جلوگیری کرده و همین کار را در آینده هم خواهد کرد. «استیون ارلنگر» در گزارش 17 دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، نتانیاهو با وجود خشم مردمی از اینکه در دوران او بود که حماس توانست به اسرائیل حمله کند، همچنان امیدوار است پس از جنگ هم بتواند قدرت را حفظ کند. برای انجام این کار، او تلاش می‌کند به اسرائیلی ها، از جمله حزب لیکود و شرکای ائتلاف راست افراطی اش، که اکنون بیش از هر زمان دیگری به فلسطینی ها بی اعتماد هستند و استدلال می‌کنند که راه حل دو کشوری، سودایی خطرناک است، متوسل شود.

اما سیطره نتانیاهو در قدرت به چند دلیل بعید به نظر می‌رسد: جنگ بدون هیچ چشم‌اندازی همچنان ادامه دارد؛ مرگ و میرها در حال افزایش است؛ گروگان‌ها همچنان در بازداشت هستند؛ متحدان غربی انتقادات خود را از اسرائیل افزایش داده‌اند و حتی نگاهشان به فردی غیر از نتانیاهو است. از سوی دیگر، کشتن سه گروگان اسرائیلی از سوی ارتش این رژیم ممکن است انگیزه بیشتری به کسانی بدهد که استدلال می‌کنند کارزار نظامی شدید و درگیری‌های خیابانی نتوانسته کار چندانی از پیش ببرد. با وجود سخنرانی نتانیاهو مبنی بر بازگرداندن سایر گروگان‌ها اما در داخل اسرائیل او به شدت تحت فشار و زیر انتقادات فراوان است.

رئیس ستاد ارتش و وزیر جنگ سریع عذرخواهی کردند و مسوولیت را بر عهده گرفتند. کشتن این سه گروگان اسرائیلی باعث شد «ناهوم بارنیا»، یکی از معتبرترین مفسران اسرائیل، بنویسد که این مرگ ها فقط یک تراژدی نبود، بلکه یک «جنایت جنگی» بود. اکرم عطاالله، ستون نویس الایام، روزنامه فلسطینی در کرانه باختری، گفت که از تیراندازی نیروهای اسرائیلی به این سه مرد تعجب نکرده است و اگر آنها فلسطینی‌های غیرمسلح بودند، اسرائیل مجبور نمی‌شد آنچه را که برای آنها اتفاق افتاده را فاش کند. عطاالله که اهل غزه است، گفت: «اسرائیل حتی کسانی را که تسلیم شده و پرچم سفید را برافراشتند، می‌کشد. این روایت محکومیت ارتش اسرائیل است.»

گرسنگی دادن؛ روشی برای ادامه جنگ

«تلفات انبوه»، «کشتار دسته‌جمعی»، «نسل کشی» همه و همه عبارت‌هایی است که در رسانه‌های خارجی شنیده می‌شود. نیروهای اسرائیلی در جدیدترین اقدام به اردوگاه‌های «جبالیه» و «نصیرات» یورش بردند و 90 فلسطینی را شهید کردند. همزمان، بیمارستان‌های غزه هم همچنان محل اصابت بمب‌های ارتش اسرائیل است. «ویرجینیا پترومارکی» و «عصید صدیقی» در گزارش 18 دسامبر در الجزیره نوشتند، سازمان بهداشت جهانی وضعیت در بیمارستان الشفا را «صحنه کاملا وحشتناک» توصیف می‌کند و تخریب بیمارستان «کمال عدوان» را «بهت آور» توصیف کرد. «یوسف بواندل»، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قطر، به الجزیره می‌گوید به دلایل متعددی درباره آتش‌بس جدید در بحبوحه افزایش فشارها بر اسرائیل، «خوشبین» است.

او افزود: «اول، کشتن گروگان‌ها توسط خود نیروهای اسرائیلی است.» سه گروگان اسرائیلی که پرچم سفید در دست داشتند روز جمعه در غزه توسط نظامیان اسرائیلی به اشتباه کشته شدند. به گفته بواندل «دلیل دوم این است که خانواده های گروگان ها بر نتانیاهو فشار می‌آورند تا اقدامات بیشتری انجام دهد.» وی با بیان اینکه سومین و مهم‌ترین دلیل این است که با ادامه بمباران نوار غزه، احتمال آزادی اسرا بعید است، خاطرنشان کرد: «آزادی ده ها اسیر در ماه گذشته پس از مذاکرات چندجانبه در جریان آتش بس صورت گرفت.»

«دیده‌بان حقوق بشر» هم در گزارش جدیدی اسرائیل را متهم کرد که «گرسنگی دادن به غیرنظامیان در غزه را به مثابه یک روش جنگی» توصیف می‌کند. گزارش این سازمان حقوق بشری حاکی از این است که اسرائیل از گرسنگی دادن به مردم غزه به عنوان «ابزار اعمال فشار» استفاده می‌کند. عمر شاکر، مدیر این سازمان، افزود: «به مدت دو ماه اسرائیل مردم غزه را از آب و غذا محروم کرده است؛ سیاستی که توسط مقامات بلندپایه اسرائیل مورد تایید قرار گرفته و نشان‌دهنده قصد گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان روشی برای ادامه جنگ است.» این در حالی است که برخی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری هم می‌گویند اسرائیل اجساد بسیاری از فلسطینیانی را که بعد از حملات 7 اکتبر به شهادت رسیده‌اند ربوده است. این سازمان‌ها بر این باورند که ربایش از سوی اسرائیل همچنان ادامه دارد و اسرائیلی‌ها دست به یک عمل متقابل زده‌اند زیرا در مقابل، اجساد اسرائیلی‌ها هم از سوی فلسطینیان تحویل داده نشده است. اسرائیل از این اجساد به عنوان ابزار چانه زنی استفاده می‌کند.

--> اخبار مرتبط