سه‌شنبه 10 مهر 1403

سیگنال اتحادیه به بازار طلا و سکه؛ قیمت دلار در آستانه کانال جدید / صندوق‌های طلا سبزپوش شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سیگنال اتحادیه به بازار طلا و سکه؛ قیمت دلار در آستانه کانال جدید / صندوق‌های طلا سبزپوش شد

اقتصادنیوز: بازار طلا و ارز امروز شاهد نوسان مثبت قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بازار طلا و ارز امروز در سایه اظهارات وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نرخ ارز سپری شد و قیمت‌ها نسبت به روز گذشته نوسان مثبت به ثبت رساند؛ روندی که در پی آن قیمت دلار در بازار تهران و هرات در کانال 61 هزار تومان قرار گرفت. این اسکناس در بازار هرات در حالی بازگشایی کرد که 60 هزار و 750 تومان قیمت خورد و سپس با نوسان مثبت به 61 هزار و 200 تومان رسید. این پایان کار نبود و قیمت دلار هرات در نیمه دوم معاملات تا حدودی پس رفت و به مرز مهم 61 هزار تومان رسید.

قیمت دلار تهران هم معاملات را در حالی آغاز کرد که نسبت به روز گذشته در 61 هزار و 300 تومان بازگشایی کرد و سپس در نیمه دوم معاملات در 61 هزار و 500 تومان نوسان داد. نوسان مثبت دلار در بازار تهران و هرات در حالی اتفاق افتاد که درهم امارات رنج بود و معاملات را با نرخ ثابت 16 هزار و 750 تومان آغاز کرد و به پایان رساند.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، کاهش قیمت اونس طلا طی روزهای گذشته، فرصت رشد را برای دلار فراهم کرد تا به مرز مهم 60 هزار و 600 تومان برسد. به عقیده این گروه 61 هزار تومان، مرز مقاومت مهم این اسکناس است و در صورت تثبیت روزانه بالای مرز یاد شده، مسیر صعودی در دسترس قرار خواهد گرفت. دلار هرات هم مرز 61 هزار و 200 تومان را پیش روی خود دارد که همواره با فتح آن، مسیر نزولی را در پیش گرفته است. معامله گران فنی معتقدند شرط نوسان مثبت قیمت دلار هرات، تثبیت روزانه بالای مرز یاد شده است.

بازار رسمی هم امروز شاهد نوسان مثبت قیمت دلار و درهم نسبت به روز گذشته بود و دلار نیمایی هم با تداوم روند افزایشی روزهای گذشته، از مرز 46 هزار و 800 تومان عبور کرد. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 49873 تومان قیمت گذاری شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با افزایش سپری کرد و 55473 تومان قیمت خورد. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13555 تومان ارزش گذاری شد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه هم امروز در سایه نوسانات اونس طلا در بازار جهانی شاهد نوسان مثبت قیمت ها نسبت به روز گذشته بود. اونس طلا امروز در محدوده 2646 دلار نوسان داده است و تکنیکالیست ها معتقدند این فلز گرانبها محدوده حمایت مهم 2600 دلار تا 2660 دلار را پیش روی خود دارد و اگر این مرز شکسته شود، شاعد عقب نشینی قیمت اونس طلا هستیم و مرز حمایت بعدی 2580 دلار خواهد بود.

قیمت طلای آبشده هم با تبعیت از نوسان صعودی اونس طلا و دلار امروز را در 17 میلیون و 155 هزار تومان بازگشایی کرد و در نهایت به 17 میلیون و 240 هزار تومان رسید. قیمت سکه هم امروز را در 46 میلیون و 700 هزار تومان آغاز کرد اما در نیمه دوم معاملات در کانال جدید نوسان داد و در نهایت به 47 میلیون و 600 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم امروز سه میلیون و 989 هزار تومان خرید و فروش شد.

نوسان مثبت قیمت ها در بازار طلا و سکه زمینه ساز سبزپوش شدن صندوق های طلا در بورس شد و این صندوق ها شاهد ورود 357 میلیارد تومان پول نسبت به روز گذشته است.

با این همه، همانطور که پیش تر اشاره شد اظهارات محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در مجلس درباره وضعیت نرخ ارز مورد توجه معامله گران قرار گرفت. فرزین با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دلار نیمایی بیش از آنچه تا کنون اتفاق افتاده است، امکان پذیر نیست تاکید کرد «ارز در سامانه نیما» از ابتدای سال «از 41 هزار تومان به 47 هزارتومان رسیده است» و بیش از این نمی‌توان آن را «افزایش داد». رئیس کل بانک مرکزی علت ادعای خود را اثر این اقدام بر «افزایش تورم» عنوان کرد.

این در حالیست که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در جلسه امروز از مخالفت خود با «چند نرخی بودن ارز» خبر داد. نکته جالب توجه اینجاست که عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد هم روز گذشته از کاهش «اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد» خبر داد و بیان کرد: «فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد در حدی که توجیه داشته باشد، الان این اختلاف توجیه ندارد و بسیار زیاد است.»

امروز همچنین مصاحبه اخیر نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره علت نوسانات بازار طلا و سکه مورد توجه معامله گران قرار گرفت. بذرافشان معتقد است «با توجه به تحلیل بازار جهانی طلا پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت تا پایان سال میلادی مواجه شویم که به تبع بازار داخلی هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
سیگنال اتحادیه به بازار طلا و سکه؛ قیمت دلار در آستانه کانال جدید / صندوق‌های طلا سبزپوش شد 2