چهارشنبه 4 مهر 1403

شاخصه‌های شهردار پایتخت معنوی ایران

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شاخصه‌های شهردار پایتخت معنوی ایران

انتخابات 1400 با همه فراز و نشیب‌های خود به سرانجام رسید و پس از این مرجله منتخبان شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان اولین و مهمترین وظیفه باید نسبت به انتخاب شهردار مشهد با شاخصه های شهردار پایتخت معنوی ایران اقدام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، انتخابات سال 1400 با همه فراز و نشیب های خود به سرانجام رسید و برگ زرین دیگری در دفتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. در این انتخابات مردم رئیس جمهور سیزدهم و همچنین شوراهای اسلامی شهر و روستا در دوره ششم را انتخاب کردند تا به مدت چهار سال سکانداری حوزه‌های مدیریت کشوری و شهری را بر عهده بگیرد.

در شهر مقدس مشهد نیز 15 نفر به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر برگزیده شدند، که اولین و مهمترین وظیفه آنها انتخاب شهردار مشهد می باشد. با توجه به اهمیت کلانشهر مشهد قصد داریم مهمترین ویژگی های شهردار مشهد را تبیین کنیم.

شهردار مشهد باید فردی انقلابی و مکتبی باشد و برای تعالی ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش کند و پایبندی کامل به مبانی انقلاب اسلامی و بیانات امامین انقلاب امام خمینی رحم الله علیه و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را ثابت کرده باشد.

شهردار مشهد باید فردی پرتلاش و خستگی‌ناپذیر باشد و با روحیه کار جهادی و به دور از هر گونه تشریفات تمام توان خود را برای حل مشکلات شهر بگذارد. شهردار مشهد باید فردی بومی باشد تا با مجموعه شهر و فرهنگ مردم کاملا آشنا باشد و بر زیست بوم و اقلیم این شهر، ظرفیت ها، پتانسیل ها و حتی تهدیدهای موجود اشراف کامل داشته باشد. در کنار آشنایی با شهر مشهد، شهردار آینده باید به طور کامل بر ساختار عریض و طویل ابر سازمان شهرداری مسلط باشد. بر نقاط قوت و ضعف این سازمان احاطه داشته باشد تا بتواند نقاط مثبت شهرداری مشهد را ادامه دهد و نقاط منفی را در گذر زمان با پیشنهادات ارزنده بهبود بخشد.

شهردار مشهد باید فردی باشد دارای سوابق مدیریتی در زمینه های مرتبط با حوزه شهری، تا بتواند برای اداره شهر برنامه‌های متناسب با بودجه و اعتبارات شهرداری ارائه دهد. او باید قبلا در مناصب مختلف قدرت مدیریت و رهبری خود را اثبات کرده باشد تا بتوان به عنوان شهردار کلانشهری همچون مشهد روی او حساب کرد.

شهردار مشهد باید فردی جوان و پر انرژی باشد البته منظور از جوان کم بودن سن و سال او نیست بلکه جوان با تعریف مقام معظم رهبری یعنی فردی که روحیه جوانی داشته باشد و بتواند با جوانان تعامل داشته باشد. شهردار مشهد باید مشورت‌پذیر باشند و از گروه مشاورین جوان حداکثر بهره را ببرد.

با تعامل با جوانان، برای آنها طرح موضوع و طرح مسئله کند و از آنها راهکار و پیشنهاد بخواهد تا هم جوانان و ایده پردازی های آنها را در مدیریت شهری دخالت دهد و هم اینکه کادرسازی و تربیت نیرو برای مدیریت شهری 10 سال آینده در شهر مشهد پایه گذاری شود.

با عنایت به اینکه حل شدن مشکلات در شهر مشهد مستلزم ارتباط شهرداری با دیگر مجموعه ها مانند کمیته امداد، آستان قدس رضوی، اداره اوقاف، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، امور مساجد و غیره می باشند، در نتیجه شهردار مشهد باید فردی دارای قدرت تعامل با دیگر سازمانها و ارگانها باشد. شهردار مشهد باید به جایگاه ملی و بین المللی شهر مشهد واقف باشد و همچنین دارای ارتباطاتی در سطح استانی و ملی باشد تا بتواند با رایزنی با وزرا و ریاست جمهوری، مجلس و دیگر قوا بتواند مسائل و مشکلات شهری مشهد را مرتفع کند. شهردار مشهد باید به هویت شهر مشهد که یک هویت زیارتی مذهبی می باشند تسلط داشته باشند و این نگاه هویتی را در همه پروژه ها نمود دهد.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین مشکلات شهر مشهد موضوع حاشیه نشینی و حاشیه شهر مشهد است لذا اهتمام هرچه بیشتر شهردار مشهد در رسیدگی به محرومان و مستضعفان و حاشیه نشین ها یکی از ملاکهای مهم برای انتخاب شهردار باید باشد. در نهایت امیدواریم با انتخاب یک شهردار انقلابی، جهادی و پر تلاش برای شهر مشهد که متعلق به امام مهربانی ها امام رضا علیه السلام می باشد شاهد حل مشکلات مردم و بالاخص محرومان و حاشیه‌نشینان در شهر مقدس مشهد باشیم.

رمضان روحانی، کارشناس مدیریت شهری

انتهای پیام /