دوشنبه 2 مهر 1403

شروط ثبت‌نام خودرو در اردیبهشت اعلام شد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
شروط ثبت‌نام خودرو در اردیبهشت اعلام شد

شروط و جزئیات ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو در اردیبهشت ماه اعلام شد.

آخرین اخبار و جزئیات درباره زمان مجدد ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی، زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا و نتایج نوبت‌بندی فروش خودروهای داخلی را در این مطلب بخوانید.

جزئیات ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم فروش بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی

سخنگوی وزارت صمت گفت: مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از 16 اردیبهشت شروع می‌شود که متقاضیان باید 100 میلیون تومان در حساب خود به نام سازمان حمایت مسدود کنند.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در مرحله اول طرح یکپارچه تخصیص خودرو 930 هزار نفر ثبت‌نام کردند، گفت: این خودروها در حال تحویل است و در ماه اردیبهشت و خرداد مجموعاً 250 هزار خودرو تحویل داده می‌شود.

او با بیان اینکه با ادامه فرآیند تحویل خودروها، قیمت در بازار آزاد شکسته می‌شود، افزود: طی روزهای اخیر نیز قیمت‌های بازار شیب نزولی داشته است.

سخنگوی وزارت صمت افزود: در حال حاضر شاهین با قیمت حدود 400 میلیون تومان تحویل داده می‌شود، اما در بازار 700 میلیون تومان است. سوال من از متقاضیان خودرو این است که چرا بازار آزاد را انتخاب و پول اضافه پرداخت می‌کنند؟ تولید روزانه شاهین در سال قبل 65 دستگاه بود، اما امسال به روزی 220 دستگاه رسیده است. در مورد بقیه مدل‌های خودرو نیز همین وضعیت حاکم است.

قالیباف درباره مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو گفت: ثبت نام در مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از 16 اردیبهشت شروع می‌شود که فرآیند آن شبیه مرحله اول است. بنابراین متقاضیان باید 100 میلیون تومان در حساب خود، اما به وکالت سازمان حمایت دربیاورند. نداشتن پلاک فعال و سایر شرایط نیز همچنان حاکم است.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، در این مرحله از فروش نیز بیشتر مدل‌های شرکت‌های خودروساز در مرحله دوم نیز عرضه خواهد شد.

اطلاعیه وزارت صمت درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا

وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نتایج نوبت‌بندی فروش خودروهای داخلی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از حدود پنجاه محصول مختلف عرضه شده، تنها در پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال 1403 موکول شده است.

بیشتر بخوانید: خبر خوش برای خریداران خودروهای ایران خودرو و سایپا | تکلیف پیش‌پرداخت ثبت‌نام خودرو مشخص شد

در اطلاعیه وزارت صمت آمده است: از قریب به پنجاه محصول مختلف عرضه‌شده، تنها در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال 1403 موکول شده است.

بیشتر بخوانید: خبر مهم برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آنها سال 1403 است

در این اطلاعیه اعلام شد: لازم به ذکر است که در برخی محصولات نظیر محصولات گروه سایپا، مدیران و کرمان و غیره، تحویل فوری به تمام متقاضیان انجام می‌شود و ظرفیت بالایی برای عرضه در دورهای آتی وجود دارد.

در خصوص محصولات شرکت ایران‌خودرو، قریب به 780 هزار نفر متقاضی این محصولات بودند که با توجه به برنامه 900 هزارتایی امسال شرکت ایران‌خودرو و تعهدات آن شرکت، امکان پوشش تقاضای همه متقاضیان خودرو وجود دارد، اما استقبال عمده متقاضیان در سه گروه محصول باعث شد که موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال 1403 انتقال یابد. این در حالی است که ظرفیت برخی از محصولات نظیر تارا و رانا در سال 1402 خالی مانده است و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار 1402 برای برخی از محصولات تکمیل نشده است.

بنابراین اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص این امکان را می‌دهد تا تغییر محصول از محصولات پر تقاضا که موعد تحویلشان در سال 1403 است به محصولات دیگر فراهم آید.

نکته دیگر در خصوص اعلام زمان‌بندی این است که موعد تحویل اعلام شده نشانگر حداکثر موعد تحویل می‌باشد که با توجه به ضریب اطمینان در نظر گرفته شده بر اساس برنامه تولید، امکان تحویل زودتر از آن و یا عرضه محصولات بیشتر از برنامه تولید ارائه شده در طی سال برای محصولات ایران‌خودرو نیز وجود دارد.

در بخش پایانی این اطلاعیه اعلام شد: در پایان ذکر این نکته ضروری است که شفاف‌سازی میزان تقاضای واقعی بازار در هر محصول و برنامه‌ریزی تولید بر اساس سفارش یکی از اهداف اصلی اجرای سامانه یکپارچه در کنار حذف قرعه‌کشی بوده است که با اجرای طرح سامانه یکپارچه به جای قرعه‌کشی محقق شده است. بر این اساس عرضه محصولات جدید شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در کنار سایر خودروسازان داخلی در این سامانه تداوم می‌یابد تا در کنار افزایش تولید، امکان پاسخگویی به نیاز بازار در سال رشد تولید فراهم آید.

توضیحات قالیباف درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی

سخنگوی وزارت صمت از تحویل 250 هزار خودرو به متقاضیان سامانه یکپارچه در اردیبهشت و خرداد خبر داد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در توییتی نوشت: «اردیبهشت و خرداد 250 هزار خودرو تحویل متقاضیان می‌شود.»

سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: «مرحله دوم ثبت‌نام خودرو، از 16 اردیبهشت شروع می‌شود. اختلاف قیمت خرید خودرو در طرح یکپارچه با بازار زیاد است؛ مثلا در مورد شاهین، 30 میلیون تومان ارزان‌تر؛ انتخاب با شماست که از بازار آزاد بخرید یا در طرح یکپارچه شرکت کنید.»

توضیحات وزیر صمت درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا

وزیر صمت گفت: تحویل خودرو در سال 1403 با قیمت روز است اما افرادی که در نوبت امسال نیستند، می‌توانند انتخاب خود را به موارد دیگر تغییر دهند.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت درباره شرایط بازار خودرو، گفت: بازار خودرو دچار آشفتگی‌هایی است؛ البته خوشبختانه عرضه در سال گذشته و امسال روند بسیار خوبی داشته است اما از آنجا که متتسفانه خودرو نقش سرمایه‌ای پیدا کرده و افرادی که می‌خواهند اموال خود را از تورم حفاظت کنند خودرو خریداری می‌کنند، کسری تقاضای قبلی با افزایش تقاضای کاذب و سوداگرانه همراه شده است.

او با اشاره به اینکه تقاضای سوداگرانه منجر به تنش بازار خودرو شده است، افزود: راه حل این وضعیت این است که واردات را در اولویت قرار دهیم که امروز در دولت لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده مصوب شد. این لایحه به سرعت به مجلس فرستاده می‌شود و می‌تواند در تنظیم بازار خودرو مؤثر باشد.

وزیر صمت درباره زمان اجرایی شدن این لایحه اظهار کرد: لایحه دوفوریتی باید در اولین جلسه مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و امید تصویب آن به سرعت صورت بگیرد.

فاطمی امین درباره میزان واردات خودرو، اظهار کرد: بحث واردات را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه می‌دهیم که این شکاف موجود میان عرضه و تقاضا از بین برود.

او درباره شرایط عرضه خودروهای داخلی گفت: برای بعضی خودروها تقاضا بیش از میزان تولید است؛ از هفته آینده سامانه مجدداً باز می‌شود و کسانی که نوبت آنها در سال 1403 افتاده است، می‌توانند خودروی خود را تغییر دهند و مواردی را انتخاب کنند که در سال جاری تحویل داده می‌شود.

وزیر صمت در پاسخ به این سوال که تحویل خودروهای سال 1403 با چه قیمتی خواهد بود، عنوان کرد: طبیعتاً تحویل خودرو با قیمت روز است اما این افراد که در نوبت امسال نیستند می‌توانند انتخاب خود را به موارد دیگر تغییر دهند.

هم اکنون دیگران می خوانند 30 فروردین 1402 - 13:00

بیشتر بخوانید

شروط ثبت‌نام خودرو در اردیبهشت اعلام شد 2
شروط ثبت‌نام خودرو در اردیبهشت اعلام شد 3