یک‌شنبه 8 مهر 1403

شریعتی: یارانه بنزین باید عادلانه شود / کرسنت روی تمام قراردادهای قاجاری و پهلوی را سفید کرد + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
شریعتی: یارانه بنزین باید عادلانه شود / کرسنت روی تمام قراردادهای قاجاری و پهلوی را سفید کرد + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست گفت‌وگو محور میان دانشجویان و مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی، امروز سه شنبه (5 دی ماه) در محل دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. محور اصلی این نشست مسئله انرژی، بنزین و برنامه هفتم توسعه بود و شریعتی نیز حول همین مسائل ضمن ارائه عملکرد مجلس، به سوالات دانشجویان پاسخ داد. شریعتی در...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست گفت‌وگو محور میان دانشجویان و مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی، امروز سه شنبه (5 دی ماه) در محل دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. محور اصلی این نشست مسئله انرژی، بنزین و برنامه هفتم توسعه بود و شریعتی نیز حول همین مسائل ضمن ارائه عملکرد مجلس، به سوالات دانشجویان پاسخ داد. شریعتی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نحوه تخصیص یارانه گفت: پرداخت یارانه انرژی به دلیل مدل توزیع، غلط و ناعادلانه بوده است. تخصیص یارانه در برق و گاز افزایش پلکانی در مجلس یازدهم دائمی شد. یک بخشی برای همه مردم یارانه‌ای شد و برای مصرف بیشتر از الگو نیز، هزینه مصرف به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند تا پله آخر که قیمت صادراتی است. شریعتی ادامه داد: در بحث بنزین، اما این روند انجام نشده. درحالی که نیمی از خانوار‌ها اساسا خودرو ندارند و حدود 45.5 درصد مردم صاحب خودرو نیستند و از یارانه بنزین نیز بهره‌مند نیستند. وی درباره دو دیدگاه مقابل هم و متضاد در مسئله بنزین توضیح داد: اولین دیدگاه می‌گوید قیمت نفت را باید صفر حساب کنیم، چون تولیدکننده هستیم و قیمت بنزین هم لیتری 800 تومان در می‌آید که غلط است. یک دیدگاه دیگر می‌گوید به دلار ستاره خلیج فارس باید بنزین 45 هزار تومانی بدهیم. این دو دیدگاه افراط و تفریط و هر دو غلط است. چون درآمد‌های مردم دلاری نیست. شریعتی ادامه داد: دیدگاه اولی غلط است، چون 10 درصد از نیاز بنزین کشور را وارد میکنیم و در حوزه مصرف بنزین ناترازی داریم. یک زمانی ناترازی مثبت داشتیم و صادر می‌کردیم. وی ادامه داد: اگر قیمت بنزین داخلی را صفر هم در نظر بگیریم، داریم به قیمت لیتری 4 هزار تومان تمام شده می‌فروشیم. عامل اصلی ناترازی بنزین مصرف خودروهاست که باید با تنوع در سبد مصرفی و با خودرو‌های برقی جبران شود.

روزانه 5 میلیون لیتر سوخت بنزین و تا 10 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت تمام شده باید مبنای یارانه دادن قرار بگیرد تا کسری بودجه نداشته باشیم و تورم ایجاد نشود. دولت باید پای خودش را از قیمت‌گذاری بیرون بکشد. هدف دولت سوآوری نیست بلکه باید ناترازی حل شود. وی افزود: ما یارانه بنزین را بر اساس خودرو داشتن میدهیم. از کسی که ماشین ندارد یارانه بیشتر گرفته میشود. فاصله برخورداری از یارانه بنزین بین دهک بالای دارای خودرو با خانوار‌های بدون خودرو 17.5 برابر است. در حال حاضر روزانه 5 میلیون لیتر سوخت بنزین و تا 10 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود. من آمار دارم که 100 خودرو به نام یک نفر است.