شنبه 24 شهریور 1403

شمارش معکوس برای بازگشت دوباره خودروی محبوب / بازار ساندرو و ال 90 کساد شد؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
شمارش معکوس برای بازگشت دوباره خودروی محبوب / بازار ساندرو و ال 90 کساد شد؟

اقتصادنیوز: پارس خودرو از تولید محصول جدید خود به صورت آزمایشی خبر داده است.

به گزارش اقتصادنیوز، محصول جدید پارس خودرو یعنی P90 در خطوط تولید این خودروساز وارد فاز آزمایشی شد و آنطور که پارس خودرویی‌ها اعلام کردند بعد از نهایی شدن تولید آزمایشی کادیلا (ال 90 ایرانی)، تولید محصول جدید وارد فاز تولید انبوه شده است و شاهد عرضه آن در بازار خواهیم بود.

سال گذشته مدیران وقت سایپا از شاهین پلاس و کادیلا رونمایی کردند و وعده دادند تا تولید این دو محصول جدید در نیمه اول 1403 وارد فاز نهایی و عرضه به بازار شود. شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک بعد از طی مراحل مختلف، وارد فاز تولید انبوه و عرضه به بازار شد. اما به نظر می رسد این اتفاق برای کادیلا با تاخیر همراه شود. این در حالیست که پارس خودرو پیش از این برای تولید P90 یا همان ال 90 ایرانی برنامه ریزی کرده بود.

پارس خودرو (زیر مجموعه خودروسازی سایپا) پیش از بازگشت تحریم‌ها در سال 90 تمرکز خود را روی تولید محصولات برند رنو قرار داده بود. محصولات ال 90 و خانواده ساندرو در خطوط تولید پارس خودرو تکمیل و روانه بازار می شد. به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان نیز از محصولات مونتاژی این برند فرانسوی در بازار ایران استقبال خوبی کردند. ال 90، ساندرو و ساندرو استپ وی جز محصولات پُرتقاضای بازار محسوب می شدند.

بازگشت تحریم‌ها سبب شد تا رنو روابط خود را با شرکای ایرانی قطع کرده و بازار خودروی کشور را ترک کند. این اتفاق سبب شد تا مدیران سایپا با توجه به تقاضای بالا برای انواع محصولات رنو با توجه به نوع قرار داد ال 90 تصمیم گرفتند تا داخلی سازی این محصول را در دستور کار قرار دهند. آن طور که بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از قرارداد ال 90 نشان می دهد، سایپا این امکان را دارد که پس از تولید تیراژ مشخص شده، نسبت تولید این خودرو به صورت مستقل اقدام کند.

مدیران سایپا نیز با توجه به این مساله برنامه ریزی برای تولید و داخلی سازی ال 90 را در دستور کار قرار دادند. البته بحث داخلی سازی، مشمول اعضای خانواده ساندرو نشد. آن طور که پارس خودرویی‌ها اعلام کردند ال 90 ایرانی علاوه بر موتور 16 سوپاپ و گیربکس دستی، دارای امکاناتی چون سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم ترمز ABS،EBD و BAS، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ روشنایی روز، چراغ خودکار، غربیلک فرمان D تایپ به‌همراه کلیدهای کنترلی، نشانگر فشار باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، مولتی‌مدیا و دوربین دنده عقب است.

پارس خودرویی‌ها تصمیم گرفتند تولید محصول جدید خود را در سالنی که پیش‌تر محصولات رنو در آن تولید می شد، آغاز کنند. این اتفاق می تواند سبب شود تا تولید ال 90 ایرانی یا همان کادیلا با کیفیت محصولات رنو تولید شود؛ چرا که این سالن براساس استانداردهای شرکت رنو طراحی شده است که بیانگر وجود سیستم‌های کنترل کیفی پیشرفته در فرآیند تولید این محصول خواهد بود.

بازار محصولات برند رنو بعد از خروج خودروساز فرانسوی و توقف تولید محصولاتش نوسانی شد و شاهد ثبت رکوردهای قیمتی برای انواع ال 90، ساندرو و ساندرو استپ وی در بازار بودیم. پس از اعلام مدیران سایپا برای تولید ال 90 ایرانی بازار محصولات این خودروساز فرانسوی منتظر ورود ال 90 ایرانی است و حال به نظر می رسد خبر تولید آزمایشی این خودروی جدید روی قیمت‌های بازاری انواع ال 90 و ساندرو تاثیر گذاشته و تا حدودی فیتیله قیمت آن‌ها را پایین بکشد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
شمارش معکوس برای بازگشت دوباره خودروی محبوب / بازار ساندرو و ال 90 کساد شد؟ 2