یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

شناسایی دارویی که مانع رشد سارس - کوو -2 می‌شود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شناسایی دارویی که مانع رشد سارس - کوو -2 می‌شود

پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه واکسن‌هایی با هدف ایجاد ایمنی انسان در برابر سارس - کوو -2 (SARS-CoV-2)، ویروسی که باعث کووید -19 می‌شود، انجام شده است اما متاسفانه، توسعه داروهای سنتی اغلب شامل یک فرایند کند و گران است که متناسب با نیازهای سلامت عمومی این همه‌گیری جهانی نیست.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان کالج پزشکی بیلور امریکا به فناوری نوآورانه، سریعتر و مقرون به صرفه‌تری برای کشف دارو روی آوردند تا میلیاردها ترکیب را برای درمان احتمالی در برابر ویروس‌ها غربالگری کنند. با انجام این کار، آنان توانستند یک مهارکننده پروتئین ویروسی را که برای انتشار ویروس‌ها، به‌ویژه سارس - کوو -2 مورد نیاز است را شناسایی کنند که این پروتئین ویروسی امپرو (Mpro) نام دارد.

امپرو چیست و چرا بر روی آن به‌عنوان هدف دارویی تمرکز می‌کنیم؟

دکتر دامیان یانگ، استادیار داروسازی و زیست‌شناسی شیمیایی، مدیر مرکز کشف دارو در بیلور و محقق این تحقیق می‌گوید: ویروس‌هایی مانند سارس - کوو -2 باید خود را در داخل سلول‌های انسانی بازتولید کنند، بنابراین اگر بتوان مولکول‌هایی را پیدا کرد که قسمت‌های کلیدی این فرآیند را مسدود کنند، می‌توان از انتشار ویروس جلوگیری کرد.

روشی که یانگ و همکاران وی برای غربالگری ترکیبات خود استفاده کردند به‌طور کامل جدید نیست و بیشتر برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می‌شود اما برای اولین بار گزارش شده است این روش به‌طور موثری در سارس - کوو -2 کاربرد دارد.

این روند غربالگری منحصربه‌فرد چیست؟

روش رایج برای کشف داروها، غربالگری با توان بالا نامیده می‌شود که شامل غربالگری حداکثر یک میلیون ترکیب در لوله‌های آزمایش جداگانه است. اما در این مورد، محققان از روشی به‌نام فناوری شیمی رمزگذاری شده با دی‌ان‌ای (DNA) استفاده کردند که به آنان این امکان را داد تا 4 میلیارد مولکول دی‌ان‌ای رمزگذاری شده را در یک لوله آزمایش در مقابل یک پروتئین کلیدی سارس - کوو -2 غربال کنند تا مولکولی را پیدا کنند که ممکن است نحوه رفتار پروتئین را تغییر دهد.

یانگ اظهار کرد: این فرایندی است که به ما اجازه می‌دهد بیش از 1000 برابر بیشتر از فرایند سنتی و با سرعت بسیار بیشتری ترکیبات را آزمایش کنیم. ما آن را برای یافتن مولکول‌هایی که پروتئین ویروسی امپرو را هدف قرار می‌دهند، به‌کار گرفتیم.

چگونه مهارکننده امپرو را غربالگری کنیم؟

امپرو، پروتئاز اصلی سارس - کوو -2 است، یک جزء کلیدی برای چرخه حیات کروناویروس‌ها و یک هدف درمانی که مستقل از راهبردهای واکسن فعلی است.

دکتر سرینیواس چماکوری، مربی آسیب‌شناسی و ایمنی‌شناسی در بیلور و محقق اول این تحقیق می‌گوید: با مسدود کردن امپرو با مولکول‌های کوچک، مانع از تکثیر سارس - کوو -2 در سلول‌ها می‌شویم. این مطالعات بسیار دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد که این فرآیند می‌تواند در آینده برای ویروس‌های در حال ظهور، از جمله سایر ویروس‌های کرونا استفاده شود.

دکتر مارتین ماتزوک، استاد و رئیس آسیب‌شناسی و ایمنی‌شناسی گفت: «فرآیند فناوری شیمی رمزگذاری شده با دی‌ان‌ای شامل غربال هم‌زمان میلیاردها مولکول است که در آن هر مولکول شبه دارو با یک بارکد دی‌ان‌ای برچسب‌گذاری شده است. مولکول‌هایی که به پروتئین می‌چسبند (در این مورد SARS-CoV-2 امپرو) با تعیین توالی «بارکد دی‌ان‌ای» متصل به آنها مشخص می‌شوند. این یک غربال سریع کشف دارو است و مطالعه ما پتانسیل عظیمی برای یافتن مولکول‌های منحصربه‌فرد دارد که می‌تواند ویروس‌ها را مهار کرده و در این بیماری و همه‌گیری‌های آینده کمک کند.

مراحل بعدی برای آزمایش بیشتر بازدارنده در برابر امپرو شامل مدل‌های حیوانی و سایر آزمایش‌های ایمنی آزمایشگاه قبل از شروع آزمایش‌های انسانی است.

چرا نتایج این تحقیقات هنگام مواجهه با جهش‌های ویروسی مهم است؟

دکتر تیموتی پالزکیل، استاد و رئیس داروسازی و زیست‌شناسی شیمیایی و محقق مشترک می‌گوید: ما باید علاوه بر استفاده از واکسن، یک درمان موثر برای کووید -19 پیدا کنیم. افزایش سریع سویه‌ها با جهش‌هایی که ما در سارس - کوو -2 مشاهده می‌کنیم، به ما نشان می‌دهد که باید بتوانیم این گونه غربالگری‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهیم.

چماکوری افزود: ما بسیار خوشحالیم که تحقیقات خود را در اختیار عموم قرار می‌دهیم. ما معتقدیم که این امر برای جامعه علمی در سراسر جهان و گروه‌هایی که برای یافتن داروهای مولکول کوچک جهت مبارزه با سارس - کوو -2 کار می‌کنند، مفید خواهد بود. افراد زیادی از تخصص‌های مختلف در مرکز کشف دارو در بیلور گرد هم آمده‌اند تا از این تلاش در زمانی که بسیاری از مردم از این بیماری رنج می‌برند، حمایت کنند.

انتهای پیام

شناسایی دارویی که مانع رشد سارس - کوو -2 می‌شود 2