شنبه 29 اردیبهشت 1403

شهردار دزفول: تفکیک از مبدا، بهترین راه مدیریت پسماندهای شهری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهردار دزفول: تفکیک از مبدا، بهترین راه مدیریت پسماندهای شهری است

دزفول - ایرنا - شهردار دزفول تفکیک از مبدا را بهترین روش مدیریت پسماندهای شهری، کاهش هزینه و زمان بازیافت این پسماندها دانست و گفت: تفکیک پسماند از مبدا را با فرهنگ سازی و آشنایی شهروندان با شیوه‌های تفکیک زباله محقق می‌شود.

محمدعلی دوائی‌فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه حجم زیادی پسماند در شهرستان دزفول تولید می‌شود که مقدار بسیار کمی از آن قابل بازیافت است.

وی یکی از مشکلات در مسیر مدیریت پسماند را نداشتن آگاهی شهروندان درخصوص اهمیت جداسازی و تفکیک اولیه زباله در مبدا تولید آن دانست و گفت: تفکیک و بازیافت پسماندهای شهری نقش بسزایی در حفظ محیط زیست دارد.

شهردار دزفول با تاکید بر لزوم آموزش شهروندی درخصوص تفکیک زباله از مبدا اظهارداشت: آگاه سازی شهروندان درخصوص آسیب‌ها و خطرات زیست محیطی ناشی از مشارکت نکردن آنها در مدیریت درست، تولید و بازیافت پسماندهای شهری از اهداف این آموزش‌ها است. رئیس شورای سازمان مدیریت پسماند شهرداری دزفول افزود: کسب نتیجه مطلوب درخصوص آموزش شهروندی و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند منوط به استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در بدنه مدیریت شهری و لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شهرستان است.

وی ادامه داد: در مورد مهندسی ارتباط با شهروندان، استفاده از ظرفیت سمن‌ها، استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی و اطلاع رسانی مجازی و رسانه‌های عمومی ضروری است که خوشبختانه این ظرفیت‌ها به صورت بالفعل و بالقوه در شهرستان دزفول وجود دارند و باید با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوطه به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. شهردار دزفول گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری دزفول در مقوله فرهنگ سازی و آموزش شهروندی در حوزه مدیریت پسماند و بازیافت آماده دریافت نظرات، طرح‌ها و پیشنهادات شهروندان به ویژه صاحبنظران این حوزه، اساتید دانشگاه و دانشجویان است.

طرح تفکیک پسماند از مبدا اردیبهشت سال 1392 در شهر دزفول اجرا ولی بدلیل برخی نواقع متوقف شد؛ اکنون شهرداری دزفول در نظر دارد این طرح را به طور جدی‌تر اجرا کند.

*س_برچسب‌ها_س*