یک‌شنبه 15 مهر 1403

شهردار کرمانشاه: حتی یک مورد رابطه‌بازی در کارنامه من نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهردار کرمانشاه: حتی یک مورد رابطه‌بازی در کارنامه من نیست

کرمانشاه - ایرنا - آنچه باعث شد که ماجرای فوت «آسیه پناهی» کشوری شود و با انتقادات بزرگی مواجه شود، خاطرات تلخ شهروندان از کمیسیون ماده 100 و برخورد دوگانه شهرداری با متخلفان پولدار و قشر ضعیف جامعه است؛ شهردار کرمانشاه اما مدعی است که «حتی اگر رییس جمهوری هم واسطه شود»، پارتی‌بازی نمی‌کند.

سه شنبه هفته گذشته (30 اردیبهشت) ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه خانه «آسیه پناهی»، زن آلونک نشین در انتهای شهرک سجادیه را به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی در حریم فضای سبز و برق فشار قوی تخریب کردند.

پس از تخریب کپر، خانم پناهی برای انتقال به کمپ «چشمه سفید» در جنوب شهر، سوار خودروی اجراییات شد اما در مسیر انتقال دچار سکته قلبی شد و جان خود را از دست داد.

فوت آسیه پناهی بازتاب کشوری پیدا کرد و با انتقادات زیادی مواجه شود.

کپر تخریب شده آسیه پناهی

هم اکنون پرونده مربوط به علت مرگ خانم پناهی از سوی دادستان کرمانشاه و دستگاه قضایی استان، در دست بررسی است.

همچنین با دستور استاندار کرمانشاه و براساس گزارش تیم بازرسی استانداری از حادثه مرگ زن حاشیه نشین، رییس اداره اجراییات و قایم مقام وی، مسوول امور حقوقی شهرداری منطقه سه و شهردار منطقه سه برکنار شده اند.

زنده شدن خاطره فساد بزرگ

فوت خانم پناهی بار دیگر خاطره تلخ مردم از ساخت و پاخت در کمیسیون ماده 100 شهرداری را زنده کرد؛ فساد بزرگی که پرونده آن هنوز هم در دادگستری باز است. در این پرونده یک شبکه دلالی، ارتشا و سوءاستفاده گسترده مالی در کمیسیون ماده 100 شهرداری کرمانشاه کشف شد و بیش از 40 نفر در این ارتباط شناسایی، دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفتند.

خبرنگار ایرنا با اشاره به این موضوع از شهردار کرمانشاه پرسید: شهروندان با اجرای قانون مشکلی ندارند اما اعتقاد بخشی از آنان این است که شهرداری قانون را برای محرومان اجرا می کند اما برای قشر پولدار نه. نمونه آن تخلفات برج های ساختمانی در محله 22 بهمن است. چرا اجراییات سراغ تخریب آنها نمی رود؟"

سعید طلوعی در پاسخ به ایرنا گفت: الان دیگر کمیسیون ماده 100 فوق العاده قوی عمل می کند؛ ما در شهرداری با کسانی که بیشتر از پروانه خود ساخت و ساز می کنند، برخورد می کنیم چه رسد به کسی که پروانه هم ندارد و اتفاقا با قاطعیت بیشتری با پولدارها برخورد می کنیم.

او با بیان اینکه «ما همه تخلفات در محله 22 بهمن را تخریب می کنیم»، گفت: همه طلوعی را می شناسند و از این حرف ها نیست؛ شما یک مصداق بیاورید که جایی با سفارش و رابطه بازی کوتاهی کردیم. هرجایی تخلف شده، شک نکنید با آن برخورد کرده ایم.

طلوعی گفت: اگر حتی رییس جمهوری هم برای کسی زنگ بزند، ما خلاف قانون عمل نمی کنیم.

شهردار کرمانشاه افزود: شک نکنید در دوران مدیریت من یک مورد مماشات با ساخت و سازهای غیرمجاز وجود ندارد مگر اینکه بنده بی اطلاع باشم.

معامله برد - برد شهرداری‌ها با متخلفان

براساس ماده 100 قانون شهرداری ها، همه مالک‌های زمین و ساختمان در محدوده یا حریم شهر، باید پیش از شروع هرگونه عملیات ساختمانی با مراجعه به شهرداری، پروانه ساختمانی بگیرند.

موارد زیادی وجود دارد که مالک ها بدون گرفتن پروانه ساختمانی یا خلاف شرایط پروانه، اقدام به ساخت و ساز سپس برای دریافت پایان کار به شهرداری مراجعه می کنند.

مامورها و نمایندگان شهرداری هم وظیفه دارند که از ملک بازدید کنند و شرح تخلفات صورت گرفته در ساختمان را اطلاع دهند تا شهرداری پرونده تخلفات را به کمیسیون ماده 100 ارجاع کند.

این تخلفات به صورت کلی شامل رعایت نکردن اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی است و مواردی همچون تخلفات احداث بنای بدون پروانه، تراکم اضافی، تغییر کاربری املاک، احداث نکردن پارکینگ یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ، استحکام نداشتن بنا و تجاوز به معابر شهر را در بر می گیرد.

کمیسیون ماده 100 هم می تواند با رعایت شرایط و مقررات مربوطه، به جریمه یا تخریب بنا (قلع) رای دهد.

اما گویا ماجرا برد - برد است؛ یعنی شهرداری ها هم به دلیل وابستگی درآمدی به جریمه تخلفات، نه تنها با ساخت و سازهای غیرقانونی برخورد محکم و قاطعی نمی کنند، بلکه در بسیاری از موارد از در تعامل و مسامحه، بر تخلف متخلفان قلم عفو می کشند و به دریافت جریمه ای گاه تا ده‌ها برابر کمتر از ارزش واقعی تخلف راضی می شوند.

شهر کرمانشاه حدود یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
شهردار کرمانشاه: حتی یک مورد رابطه‌بازی در کارنامه من نیست 2