سه‌شنبه 17 مهر 1403

شیوه‌نامه اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه ابلاغ شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
شیوه‌نامه اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه ابلاغ شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، یکی از سیاست‌هایی که در ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ایران دنبال می‌شود، سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است. اعتبار مالیاتی در واقع مشوقی برای صنایع، بنگاه‌ها و شرکت‌ها است تا در تحقیق، توسعه و نوآوری سرمایه‌گذاری کنند و فناوری‌های دانش‌بنیان را وارد خطوط تولید خود کنند.

براساس ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های صنعتی می‌توانند برای تأمین مالی طرح‌های فناورانه خود از ابزار اعتبار مالیاتی در دو قالب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند «ب») و اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری (بند «ت») استفاده کنند.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در حساب کاربری خود در «ویراستی» از ابلاغ شیوه‌نامه تخصیص اعتبار مالیاتی خبر داد و اعلام کرد: اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری دانش بنیان یک ابزار مترقی برای پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان کشور است. اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان چشم‌انداز روشنی را در افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی کشور نوید می‌دهد.

اعتبار مالیاتی برای پروژه‌هایی صورت می‌گیرد که گزارش آن به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال و توسط کارشناسان دبیرخانه اجرایی برنامه اعتبار مالیاتی تأیید شوند. بر اساس شیوه‌نامه مذکور، با توجه به اینکه سطح آمادگی فناوری (TRL) در چه مرحله‌ای باشد، کمیته‌های اعتبار مالیاتی با عضویت اعضای مشخصی از معاونت علمی و فناوری تشکیل می‌گردد. اعضای این کمیته‌ها بر اساس جدول زیر هستند. سطح آمادگی فناوری ابزاری تحلیلی برای سنجش و ارزیابی سطح آمادگی و بلوغ فناوری و مقدار خطرپذیری ناشی از استفاده از یک فناوری در توسعه محصول است.

نتیجه نهایی پروژه‌ها پس از تصمیم‌گیری در کمیته از طریق سامانه اعتبار مالیاتی به شرکت‌های متقاضی اعلام می‌شود. همچنین دبیرخانه اجرایی برنامه اعتبار مالیاتی موظف است مشاوره و آموزش‌های لازم در مورد اعتبار مالیاتی را به شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی ارائه دهد.

ارزیابی پروژه‌های تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی نیز از طریق شبکه کارگزاران تخصصی و کارشناسان فنی ذی‌صلاح در دبیرخانه انجام می‌شود. شیوه‌نامه جذب و نظارت برکارگزاران نیز به پیشنهاد دبیرخانه در کمیته‌های مذکور به تصویب رسیده و کارگزاران تخصصی همکار بایستی به تأیید کمیته‌ها برسند.

بر اساس این شیوه‌نامه ستادهای توسعه اقتصادی دانش‌بنیان بخشی مکلف‌اند بخش قابل توجهی از سبد برنامه‌ها و پروژه‌های موضوعی خود را با استفاده از منابع اعتبار مالیاتی اجرا کنند. همچنین لازم است نسبت مناسبی بین بودجه جاری آن‌ها و اعتبار مالیاتی مدیریت شده توسط آن‌ها وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، این ستادها بایستی بخشی از برنامه‌های خود برای توسعه فناوری را به کمک به افزایش تحقیق و توسعه در صنایع معطوف کنند.

اجرای قانون اعتبار مالیاتی از آن جهت حائز اهمیت است که صنایع کشور را ترغیب می‌کند تا در تحقیق و توسعه هزینه کنند. این هزینه‌کرد می‌تواند در واحدهای تحقیق و توسعه با تعریف پروژه‌های توسعه‌ای باشد و یا به صورت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت جهت ورود فناوری‌ها و فرآیندهای نوآورانه به خطوط تولید محصولات می‌شود و می‌تواند تأثیرات مثبتی در افزایش بهره‌وری، کیفیت و کمیت محصولات و همچنین توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها داشته باشد. از آنجایی که این فعالیت‌های نوآورانه با هزینه بالایی روبروست، لازم است تا ابزارهای حمایتی و تشویقی مانند اعتبار مالیاتی برای آن در نظر گرفته شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانش بنیان

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

تحقیق و توسعه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
شیوه‌نامه اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه ابلاغ شد 2
شیوه‌نامه اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه ابلاغ شد 3
شیوه‌نامه اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه ابلاغ شد 4
شیوه‌نامه اختصاص اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه ابلاغ شد 5