شنبه 22 اردیبهشت 1403

صرفه جویی 12 میلیاردی در پی کاهش مصرف سم در باغات پسته خلیل آباد / ترویج محصولات سالم می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
صرفه جویی 12 میلیاردی در پی کاهش مصرف سم در باغات پسته خلیل آباد / ترویج محصولات سالم می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند

شبان با بیان اینکه ترویج محصولات سالم و ارگانیک حائز اهمیت است و می تواند ایمنی و سلامت جامعه را تضمین کند، گفت: با کاهش مصرف سموم در باغات پسته شهرستان خلیل آباد توانستیم بالغ بر 12 میلیارد تومان صرفه جویی داشته باشیم که به نفع کشاورز تمام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس اظهار داشت: مسئله امنیت غذایی یکی از مهمترین دغدغه های هر کشوری است که ارتباط تنگانگی با کشاورزی و تولید محصولات سالم یا ارگانیک دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به مصرف بی رویه نهاده های شیمیایی در دهه های اخیر مطمئناً مسائل و خطرهای فراوانی به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: آموزش اصولی به تولیدکنندگان صنایع غذایی در عرصه های مختلف و آگاه سازی آنان نسبت به خطرات مرتبط با استفاده بی رویه از نهاده های شیمیایی یکی از ضروریات هر جامعه ای است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به اینکه ترویج محصولات سالم و ارگانیک حائز اهمیت است و می تواند ایمنی و سلامت جامعه را تضمین کند، تصریح کرد: همایش محصولات سالم در راستای اطلاع رسانی درباره کیفیت و تولید محصول سالم و انتقال یافته ها به کشاورزان و همچنین بسترسازی و فرهنگ سازی زیست محیطی در شهرستان خلیل آباد برگزار شد.

وی با بیان اینکه اگر استفاده از سموم توسط کشاورزان با مشورت کارشناسان صورت گیرد نه تنها محصولی سالم خواهیم داشت بلکه مشکلی از نظر باقیمانده سموم در محصولات وجود نخواهد داشت، اذعان کرد: استفاده غیر استاندار از سموم و کودهای شیمیایی باعث از بین رفتن باکتری ها، قارچ های موجود در خاک و حشرات مفید و بر هم زدن اکوسیستم طبیعی محیط و اختلال در محصولات طبیعی می شود.

شبان همچنین در ادامه عنوان کرد: آشنایی هر چه بیشتر با دستورالعمل ها و استانداردهای لازم جهت تولید محصول سالم و مباحث مربوط به صادرات محصولات است که برگزاری این چنین همایش هایی فرصت مناسبی برای تبیین محصولات سالم و ارگانیک در نزد بهره برداران است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته با پیگیری هایی که انجام شده توانستیم در سطح 5 هکتار گواهی محصول سالم برای محصول انار را اخذ کنیم، تشریح کرد: هر چند سطح واقعی محصولات سالم به مراتب بیشتر از این عدد بود ولی به دلیل عدم استقبال کشاورزان گواهی سلامت برای آنها صادر نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی خلیل آباد انجام شده است، ابراز کرد: اجرای پروژه کشوری خوشه خوار انگور در قالب 2 ایستگاه دهنو و ابراهیم آباد، اجرای 19 مورد ایستگاه پیش آگاهی خوشه خوار انگور جهت بدست آوردن بهترین زمان مبارزه، اجرای 12 ایستگاه پیش آگاهی چوبخوار پسته و نصب 7150 فرمون چوبخوار پسته از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه با کاهش مصرف سموم با توجه به اقداماتی که ذکر شد توانستیم بالغ بر 12 میلیارد تومان صرفه جویی داشته باشیم که به نفع کشاورز تمام شده است، تاکید کرد: داشتن گواهی سلامت محصولات کشاورزی صادراتی یکی از الزامات است و اکثر کشورهای هدف بدون داشتن این گواهی، اجازه واردات محصولات را به کشورهای خود نخواهند داد.

شبان همچنین در پایان بیان کرد: عدم وجود صادرات به ویژه در بعضی از محصولات اصلی کشاورزی شهرستان نظیر کشمش و پسته باعث افت شدید قیمت ها و متضرر شدن کشاورزان خواهد شد.

انتهای پیام /