جمعه 28 اردیبهشت 1403

ضربه سنگینی که روسیه در بلاروس خورد / هواپیمای جاسوسی چند صد میلیون دلاری شکار شد + فیلم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ضربه سنگینی که روسیه در بلاروس خورد / هواپیمای جاسوسی چند صد میلیون دلاری شکار شد + فیلم

یک گروه مخالف دولت بلاروس مدعی شده که هواپیمای برییف آ 50 روسیه را در خاک بلاروس هدف قرار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، اگر ادعای پخش شده درباره هدف قرار گرفتن هواپیمای برییف آ 50 درست باشد، خسارت مالی و نظامی سنگینی به روسیه وارد شده است.

بر اساس گزارش نیوزویک، گروه مخالف دولت «BYPOL» در بلاروس حمله پهپادی به این پرنده را در پایگاه هوایی ماچولیشچی را به عهده گرفته است.

این پرنده پیشرفته با قابلیت‌های بی‌نظیر صدها میلیون دلار ارزش دارد و از کارآمدترین سلاح‌های عرصه نبردهای مدرن است.

بریف آ 50، آواکس قدرتمند روسیه

هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام یا همان آواکس در نبردهای امروزی نقش مهمی برعهده دارد و بریف آ 50 یکی از پرنده‌های مشهور دنیا در این عرصه است.

پرنده‌ای با فناوری بسیار پیشرفته و قیمتی فراتر از 330 میلیون دلار که با رادار بزرگ نظارت لیانا با قطر آن 9 متر روی بدنه مثل گاو پیشانی سفید است.

با این رادار قدرتمند و دیگر تجهیزات نظارتی پیشرفته نصب شده، بریف آ 50 می‌تواند اهداف هوایی را تا فاصله 600 کیلومتری و اهداف زمینی را تا فاصله 300 کیلومتری شناسایی کند.

بریف آ 50 که بر اساس هواپیمای ترابری ایلوشین این 76 ساخته شده، سال 1984 به خدمت ارتش شوروی سابق درآمد و اکنون ده‌ها فروند از آن در اختیار ارتش روسیه است.

این پرنده با برد هزار کیلومتر می‌تواند تا 10 جنگنده پیشرفته روسیه را در ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به زمین راهنمایی کند.

همچنین بخوانید
ضربه سنگینی که روسیه در بلاروس خورد / هواپیمای جاسوسی چند صد میلیون دلاری شکار شد + فیلم 2