سه‌شنبه 29 خرداد 1403

ضربه سنگین گروه هفت به روسیه / راه اوکراین همواره شد؛ مسکو در خطر افتاد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ضربه سنگین گروه هفت به روسیه / راه اوکراین همواره شد؛ مسکو در خطر افتاد

رهبران گروه هفت با ارسال کمک 50 میلیارد دلاری به اوکراین از طریق سود با دارایی‌های مسدود شده روسیه موافقت کردند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، رهبران گروه هفت کشور صنعتی دموکرات موافقت کرده‌اند کمک 50 میلیارد دلاری برای حمایت از اوکراین در مبارزه برای حفظ موجودیتش را ایجاد کنند که از سود به دست آمده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه تامین می‌شود.

جزئیات این توافق همچنان در حال بررسی است، ولی رهبران گروه هفت که برای نشستی در ایتالیا گرد هم آمدند وعده داده‌اند این پول می‌تواند تا قبل از پایان سال میلادی جاری به کی‌یف برسد.

خبر مرتبط سفر غیرمنتظره رئیس‌جمهور اوکراین به عربستان

رئیس‌جمهور اوکراین در سفری اعلام نشده و غیرمنتظره، برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان وارد این کشور شد.

بیش از یک سال است که مقامات چندین کشور درباره قانونی بودن مصادره این پول و ارسال آن به اوکراین بحث کرده اند.

ایالات متحده و متحدانش بلافاصله پس از حمله مسکو به اوکراین در سال 2022، تمام دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را که به آن دسترسی داشتند مسدود کردند. این دارایی‌ها مسدود هستند و مسکو نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد - اما هنوز متعلق به روسیه است.

در حالی که دولت‌ها می‌توانند به طور کلی دارایی یا وجوه را بدون مشکل مسدود کنند، تبدیل آن‌ها به دارایی‌های مصادره‌شده که می‌توانند به نفع اوکراین استفاده شوند، مستلزم یک لایه رویه قضایی اضافی، از جمله مبنای قانونی و حکم دادگاه است. بنابراین اتحادیه اروپا در عوض، به جای مصادره، استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده را در پیش گرفته است.

به طور جداگانه، ایالات متحده در اوایل سال جاری قانونی به نام قانون REPO - مخفف قانون بازسازی رونق اقتصادی و فرصت برای اوکراینی ها - تصویب کرد که به دولت بایدن اجازه می دهد 5 میلیارد دلار از دارایی های دولتی روسیه واقع در ایالات متحده را مصادره کند و از آنها در این راستا استفاده کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که هدف این است که «هم اکنون منابع لازم برای پویایی اقتصادی و سایر نیازهای اوکراین را فراهم کنیم تا بتواند انعطاف لازم برای مقاومت در برابر تجاوزات مستمر روسیه را داشته باشد».

فراتر از هزینه های جنگ، نیازهای اوکراین بسیار زیاد است. آخرین ارزیابی خسارت بانک جهانی که در ماه فوریه منتشر شد، برآورد می‌کند که هزینه‌های بازسازی و احیای این کشور در 10 سال آینده 486 میلیارد دلار خواهد بود.

اقدام برای استفاده از دارایی‌های روسیه، پس از تأخیر طولانی کنگره آمریکا در تصویب کمک نظامی به اوکراین صورت گرفت. جان هربست، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین، در یک رویداد شورای آتلانتیک پیش از اجلاس سران گروه هفت گفت: «این واقعیت که کمک‌های آمریکا دیگر کاملاً تضمین شده نیست، دلیل مهمی برای رفتن به این مسیر است».

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

ضربه سنگین گروه هفت به روسیه / راه اوکراین همواره شد؛ مسکو در خطر افتاد 2