جمعه 15 تیر 1403

ضرورت گفتمان توسعه مهندسی مالی در رویداد صنعت مالی امسال

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ضرورت گفتمان توسعه مهندسی مالی در رویداد صنعت مالی امسال

در آستانه برگزاری شانزدهمین رویداد صنعت مالی ایران، یادواره پوستر جدید این نمایشگاه با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رونمایی شد.

در آستانه برگزاری شانزدهمین رویداد صنعت مالی ایران، یادواره پوستر جدید این نمایشگاه با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر با نزدیک شدن موعد برگزاری شانزدهمین رویداد صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) طی مراسمی با حضور شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و تنی چند از اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته علمی نمایشگاه، از یادواره پوستر جدید این رویداد مهم رونمایی و بر لزوم ارائه برخی مطالبات فعالان سرمایه گذاری و ضرورت توسعه گفتمان توسعه مهندسی مالی در نمایشگاه امسال تاکید شد.

در این نشست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدمت نمایشگاه صنعت مالی ایران عنوان کرد: این رویداد با سابقه‌ای به قدمت بیش از یک دهه و نیم در دوره‌ای که به عنوان وزیر اقتصاد در دولت نهم مسئولیت داشتم، بنیانگذاری شد و علی صالح آبادی به عنوان نخستین رئیس سازمان بورس پس از تصویب قانون جدید بازار سرمایه در استمرار آن برای حضور نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه اهتمام ویژه ای داشت. البته به دلیل اهمیت صنعت مالی و لزوم نهاد بانک و بیمه در کنار بورس مقرر شد که از همان ابتدا هر سه ارکان صنعت مالی کشور در کنار یکدیگر این رویداد را برگزار کنند.

مؤلفه‌های رویداد صنعت مالی امسال

سید شمس الدین حسینی بر ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری در سهام (portfolio investment) تاکید کرد و گفت: در این رویداد علاوه بر پرداختن به موضوع بسیار مهم صنعت مالی کشور می‌بایست به مسئله حکمرانی و جنبه‌های نهادی خدمات فناورآنه مالی یا به اصطلاح فین تک ها و اینشورتک ها به طور ویژه پرداخت و برای آن راه حل و راهکارهای حل مسئله ارائه داد. به گفته وی در حوزه فناوری‌های مالی هم اکنون موضوع کریپتوکارنسی آنچنان اهمیت پیدا کرده که حتی به غلط از آن به عنوان رمز ارز نیز ترجمه می‌شود، در حالی که ابعاد تشخیص و حکمرانی و و تحولات نهادی و حقوقی پول مجازی و پول دیجیتال در کشور هنوز اندیشیده نشده است.

لزوم شناخت جنبه‌های مختلف ریال دیجیتال

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از کارکردهای رویداد شانزدهم صنعت مالی برای ذی نفعان آن، می‌تواند ارائه و معرفی آخرین تحولات پول‌های مجازی و برگزاری نشست‌ها پنل‌های تخصصی و مؤثر پیرامون ریال دیجیتال با حضور مدیران بانک مرکزی باشد.

تأمین مالی، مأموریت اصلی نمایشگاه صنعت مالی

نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به تأمین مالی به عنوان مأموریت اصلی صنعت مالی کشور عنوان کرد: تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور مسئله امروز اقتصاد ایران است؛ و این در حالی است که به آن میزان که به سیاست‌های پولی و مالی در این زمینه پرداخته شده اما به الزامات تأمین مالی از جمله توسعه مهندسی مالی پرداخته نشده است. به همین خاطر با وجود وعده‌های مختلف در دولت‌ها، اما در کنترل نقدینگی همچنان موفق نیستیم.

تاکید بر روش‌های تأمین مالی غیرتورمی

وزیر اسبق اقتصاد افزود: گاهی دولت‌ها با خوشحالی از کاهش نقدینگی در کانال 20 تا 25 درصدی استقبال می‌کنند، اما عدم توسعه مهندسی مالی باعث شده تا امید چندانی برای تثبیت این روند وجود نداشته باشد و دوباره روند رشد نقدینگی شتاب بگیرد. شمس‌الدین حسینی اضافه کرد: دلیل این وضعیت، فقدان روش‌های تأمین مالی غیرتورمی در کشور است که باعث شده به دلیل برداشت پول بی ضابطه بانک‌ها، روند کنترل نقدینگی پایدار در اقتصاد وجود نداشته باشد.

فلسفه ایجاد شورای ملی تأمین مالی

به گفته وی فلسفه ایجاد شورای ملی تأمین مالی ایجاد توازن و ارائه تعاریف و ادبیات جدیدی در زمینه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی است که بر اساس مقررات این شورا بطور مثال اگر صلاحیت مالی و فنی سرمایه گذار یا مجری پروژه‌ای پس از تشریفات اولیه تأیید و اخذ شد، به محض اجرای پروژه نیازی به دریافت مجوزهای جدید نخواهد داشت.

پیشنهاد برگزاری نشست تخصصی تأمین مالی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با پیشنهاد برگزاری نشست تخصصی تأمین مالی طرح‌های عمرانی و زیرساختهای دولتی در حاشیه برگزاری رویداد شانزدهم صنعت مالی ایران، عنوان کرد: هم اکنون قوانین و مقررات مناسبی در شورای ملی تأمین مالی از جمله استحصال دارایی در حین اجرای پروژه در دریا و خشکی و یا مباحث زیست محیطی و ساماندهی و بهره برداری از جنگل‌ها دیده شده که اگر فعالان بازار سرمایه و بانک و بیمه این ظرفیت‌ها را بشناسند می تو اند در نحوه تصمیم‌سازیهای کشور مفید و مؤثر واقع شود.

وی افزود: در قانون تأمین مالی تولید رقابت‌پذیر پیش‌بینی شده بود که برای مصرف کننده انرژی مشوق‌هایی در قالب گواهی صرفه جویی در نظر گرفته شود که دستگاه متولی مثل وزارت نیرو در قبال این صرفه جوئی پاداش مالی را به مصرف کننده تخصیص می‌داد اما به دلیل خلاء زمانی و عدم منابع در اختیار عملاً این قانون فعال نشد.

لزوم برگزاری مستمر نمایشگاه صنعت مالی

مدیر برگزاری نمایشگاه صنعت مالی هم در این مراسم در ارتباط با لزوم برگزاری مستمر نمایشگاه و حضور ارکان صنعت مالی بصورت متداوم در نمایشگاه‌ها جهت بازگشت اعتماد و ایجاد رونق در بازار توضیح داد و اضافه کرد: این دوره از نمایشگاه تاکید ویژه ای بر ظهور و بروز تکنولوژی‌های نوین داشته و در همین ارتباط برای اولین بار مسابقه بین المللی فینتک کاپ همزمان با شانزدهمین دوره نمایشگاه برگزار خواهد شد.

تشکیل کمیته علمی برای نخستین بار

صالح سپاسدار اضافه کرد: با توجه به اینکه این رویداد دوره بلوغ خود را طی نموده و در پیک رونق می‌باشد، شانزدهمین دوره نمایشگاه صنعت مالی می‌بایست دچار ارتقا برند می‌گردید. در همین راستا در اولین قدم و برای نخستین بار در ایران تشکیل کمیته علمی با هدف ایده پردازی و تدوین و ارتقا محتوای علمی نمایشگاه در دستور کار قرار گرفت. در مرحله بعد هویت بصری نمایشگاه تغییرات ویژه ای داشت و در نهایت اسم نمایشگاه با توجه به جامعیت صنعت مالی از حرف F به تنهایی برای معرفی جامع خود استفاده نمود و برند نمایشگاه به FX تغییر یافت.

وی تاکید کرد: نمایشگاه‌ها موفق در جهان بعنوان ابزاری بسیار مؤثر جهت برون رفت از بحران و ایجاد رونق و امید تلقی می‌شوند و از این لحاظ حفاظت و حمایت از این ثروت ملی در راستای تأمین منافع عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

برگزاری مسابقه بین المللی فین‌تک‌ها

سپاسدار همچنین یکی از برنامه‌های ویژه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی را توجه به فین‌تک‌ها عنوان و اعلام کرد: در مسابقه بین المللی فین‌تک کاپ برای اولین بار جذب سرمایه با مشارکت و نظر مردم و بازدیدکنندگان عزیز انجام خواهد شد. در این مسابقه توجه ویژه به اثربخش بودن تعاملات میان 3 بازیگر اصلی یعنی استارتاپها، سرمایه‌گذاران و مردم بعنوان مخاطبین، اصلی ایده‌هایی داریم که بصورت هدفمند، به رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی در حوزه فینتک منجر شود و هر 3 بازیگر در مسابقه نقش آفرینی می‌کنند و برنده خواهند بود.