یک‌شنبه 8 مهر 1403

طحان نظیف: در ایام انتخابات وظیفه داریم تا انحرافی صورت نگیرد / ادعاها نسبت به شورای نگهبان کم نیست، ما گوش شنوا داریم + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
طحان نظیف: در ایام انتخابات وظیفه داریم تا انحرافی صورت نگیرد / ادعاها نسبت به شورای نگهبان کم نیست، ما گوش شنوا داریم + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طحان نظیف، در نشست دانشجویی که در دانشگاه شهید رجائی برگزار شد، گفتدر جمع های دانشجویی که حاضر می شویم رسالتشان را دو چیز می دانیم، رسالت اول کادر سازی برای انقلاب اسلامی و دومی مطالبه گری است. شما به عنوان دانشجو معلمان نقش مهم تربیت نیروی انسانی آینده را بر عهده دارید. در این جلسه نسبت به قانون اساسی پر رنگ تر صحبت خواهم کرد. سخنگوی شورای...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طحان نظیف، در نشست دانشجویی که در دانشگاه شهید رجائی برگزار شد، گفتدر جمع های دانشجویی که حاضر می شویم رسالتشان را دو چیز می دانیم، رسالت اول کادر سازی برای انقلاب اسلامی و دومی مطالبه گری است. شما به عنوان دانشجو معلمان نقش مهم تربیت نیروی انسانی آینده را بر عهده دارید. در این جلسه نسبت به قانون اساسی پر رنگ تر صحبت خواهم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نقشه و الگوی مطالبه در جنبش دانشجویی می تواند اصل قانون اساسی باشد. اگر بخواهیم به ارزش این متن مترقی بپدازیم باید به گذشته رجوع کنیم.

با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه گفت: این تجاوزات را شما می‌بینید که چگونه مردم بی گناه غزه را قربانی می کنند.

وی با اشاره به قانون اساسی کشور افزود: قانون اساسی ما برگرفته از دین ما است و باید به این قانون مراجعه کرد، دسترسی به آن آسان است که هم کلان نگر است و هم جزئیات قانون را دارد که یکی از فصول قانون اساسی مربوط به مردم است و مزیت آن این است که حتی میتوان برای هر مصوبه شکایت کرد حتی برخی مصوبات را که با شرع مغایرت دارند می توان غیر شرعی اعلام کرد. بنابراین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک متن تزئینی نیست بلکه انسان‌ها را تربیت کرده، مانند سردار سلیمانی که یک انسان مد نظر قانون اساسی است و می‌توان آن را به عنوان الگو مطرح کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: هر کسی که امروز ادعای انقلابی گری دارد ناگزیر است که به قانون اساسی مراجعه کند. نمی‌تواند قانون اساسی را نشناسد، اگر این چنین باشد ادعا‌های وی درست نیست. قانون اساسی را اگر اینگونه نگاه کنیم می‌توان چاره ساز برای جامعه انسانی باشد.

طحان نظیف در خصوص انتخابات مجلس، گفت: تمهیداتی را از سال گذشته در راستای برگزاری انتخابات پرشور انجام داده ایم، یکی از این تمهیدات اصلاح قانون انتخابات بود، موضوعی که سال‌ها مطرح بوده است. وی با اشاره به آمار ثبت نام انتخابات امسال، افزود: سال 98 حدود 16 هزار و امسال حدود 25 هزار نفر در انتخابات ثبت نام کردند، پس طبیعتا بررسی صلاحیت‌ها هم باید متناسب با این عدد ثبت نام باشد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: دلیل تعدد فرآیند ثبت نام این است که اگر کسی نسبت به مرحله قبل استدلال و دفاعی داشت حرفش شنیده شود و قضاوت دقیق تری باشد.

وی در خصوص شرح وظایف شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان چند وظیفه داریم، یکی نظارت بر انتخابات است که این ایام پا به پای مجری حرکت می‌کنیم تا انحرافی صورت نگیرد. وظیفه دیگر که در طی سال مستمر است بحث بررسی مصوبات مجلس که خلاف شرع و قوانین نباشند. تفسیر قانون اساسی و پاسخ به استعلامات دیوان اداری از دیگر وظایف ما است.

طحان نظیف ادامه داد: ادعا‌ها نسبت به شورای نگهبان کم نیست و ما گوش شنوا داریم تا بیایند و موارد گفته شود. نگاه سیاسی و حزبی و سلیقه‌ای به افراد نداریم، شورای نگهبان نگاه می‌کند تا افراد مواردی که در ماده 31 تا 33 ذکر شده را دارا باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به افزایش سن بازنشستگی، گفت: شیوه تصویب این قانون را باید از نمایندگان پیگیر شوید. نظر شورای نگهبان راجع به این موضوع هم پس از بررسی، اعلام خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص رد صلاحیت ها گفت: بنده درخواست دارم تا دانشجویان به متون قانون رجوع کنند؛ وارد مصادیق نمی شوم اما هر انتخاباتی قانون خودش را دارد. کسی ممکن است برای پستی در یک قسمت احراز صلاحیت شود و برای انتخابات دیگر نشود. نمایندگان مجلس، مجلس خبرگان و... قوانین خودش را دارد و با هم فرق دارد.

وی ادامه داد: آنچیزی که اعلام شده است نسبت به برخی از افرادی که ذکر کردید نظر هیات اجرایی است و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارد. ما نسبت به هیات اجرایی اطلاع نداریم از ما استعلامی گرفته نمی شود در خصوص افراد و مربوط به فرماندار و دیگر حاضران است، اما اگر کسی در مرحله بررسی استانی اعتراضی داشته باشند با شورای نگهبان مطرح می کنند.

در حال تکمیل............