شنبه 29 اردیبهشت 1403

طرح جدید وزارت علوم برای پایش آنلاین عملکرد پارکها

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
طرح جدید وزارت علوم برای پایش آنلاین عملکرد پارکها

معاون فناوری وزیر علوم گفت: طرح پنفاد (پایش نوآوری و فناوری) را در دستور کار داریم که عملکرد پارک‌های علم و فناوری را از جهات مختلف به صورت برخط پایش می کند.

معاون فناوری وزیر علوم گفت: طرح پنفاد (پایش نوآوری و فناوری) را در دستور کار داریم که عملکرد پارک‌های علم و فناوری را از جهات مختلف به صورت برخط پایش می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خیرالدین در پنجاه و ششمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها که امروز در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برگزار شد، اهداف این معاونت را راهبری و مدیریت متمرکز پارک‌ها، توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، توسعه فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها، و شبکه‌سازی و نظام ملی و نوآوری عنوان کرد.

معاون فناوری خطاب به معاونان پژوهشی دانشگاه ها گفت: انتظار داریم دانشگاه ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد کنند که نیازی به مجوز ندارد، بعد مرکز رشد و پس از آن پردیس علم و فناوری شکل بگیرد. اگر دانشگاهی پردیس علم و فناوری نداشته باشد، مجوز تاسیس پارک علم و فناوری به آن دانشگاه داده نخواهد شد.

خیرالدین از ایجاد قطب‌های فناوری در پژوهشگاه ها خبر داد و به طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری) اشاره کرد و گفت: این طرح با کمک پارک علم و فناوری استان ها اجرا می شود. طرح تور فناوری نیز به معنای بازدید مدیران و مسئولان از پارک های علم و فناوری است که اولین تور در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با حضور مسئولان و مدیران سازمان بازرسی هفته گذشته انجام شد.

معاون وزیر علوم در ادامه بر ضرورت تشویق اساتید و پژوهشگران در زمینه فناوری و نوآوری تاکید کرد و گفت: تا سقف 5 پایه تشویقی برای اعضای هیات علمی فعال در زمینه مرجعیت علمی و فناوری و نوآوری در نظر گرفته شده است‌.

خیرالدین همچنین درباره تعیین تکلیف دو معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها توضیح داد و گفت: ما برای هیات امنای دانشگاه ها احترام قائل هستیم و این موضوع را به عهده آنها می گذاریم ولی بهتر است این دو معاونت از هم جدا نشود و ذیل معاونت پژوهش دو مدیریت جدا یکی پژوهش و یکی فناوری تشکیل شود.

خیرالدین از برنامه های دستیار فناوری، پسادکتری و فن آموزی دانش آموختگان به عنوان برنامه های اشتغال زا نام برد و گفت: همچنین طرح پژوهانه (گرنت) فناوری در 3 طرح شامل طرح جوانه، شکوفه و رشد با اعتبار قابل توجه تدوین شده است‌.

وی با اشاره به ماموریت گرا کردن طرح های فناورانه گفت: تاکنون 15 اتاق فکر در حوزه های مختلف برای این امر تشکیل شده است.

معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به طرح جدید این معاونت نیز گفت: طرح پنفاد (پایش نوآوری و فناوری) را در دستور کار داریم که عملکرد پارک‌های علم و فناوری را از جهات مختلف به صورت برخط پایش می کند.