جمعه 7 اردیبهشت 1403

طرح شهید سلیمانی به قطع زنجیره کرونا کمک می کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح شهید سلیمانی به قطع زنجیره کرونا کمک می کند

یزد - ایرنا - امام جمعه مهریز گفت: اجرای کامل طرح ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس با همکاری مردم و همت مسوولان نه تنها به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک می کند بلکه از ابتلای برخی افراد به بیماری کووید 19 پیشگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی در خطبه های نماز جمعه این هفته که به دلیل شیوع کرونا در فضای مجازی منتشر شد، افزود: این طرح محله محور و مردم محور با همکاری بسیج، بهداشت و درمان و تشکل‌ها و مردم اجرا می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این مورد افزود: با اجرای درست طرح و همکاری همگان زنجیره ویروس کرونا در جامعه قطع می شود.

وی یکی از مهمترین نیازهای کنونی جامعه را، اتحاد مردم و مسوولان در راستای اهداف و آرمان‌های نظام و ولایت فقیه ذکر کرد و یادآور شد: برخی مسوولان از مخالفت‌های غیرمنطقی نسبت به هم پرهیز کنند و با مدیریت جهادی و روحیه انقلابی تمام وقت خود را صرف رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردمی کنند که مدافع انقلاب اسلامی هستند.

رییس شورای فرهنگ عمومی مهریز در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر تلاش‌های مسوولان اجرایی با نیت خیر، با اخلاص و همراه با تلاش مضاعف صورت گیرد قطعا نتایج مثبت آن نصیب مردم و اقشار آسیب‌پذیر به خصوص در شرایط خاص کرونایی می‌شود و خروجی آن به خوبی در جامعه قابل مشاهد است.

تلاش حوزه و دانشگاه برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب 

محی‌الدینی در ادامه خطبه های نماز جمعه در فضای مجازی به بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید مقام معظم رهبری و نقش مردم به خصوص حوزویان و دانشگاهیان و حفظ وحدت کلمه بین این 2 قشر اثرگذار تاکید کرد و از متولیان فرهنگی و دانشگاهی خواست همواره منویات معظم‌له را نقشه‌راه برای فعالیت‌های مذهبی و علمی خود در کشور قرار دهند.

وی بیان کرد: تبین ابعاد مختلف بیانیه گام دوم انقلاب و اجرای آن در جامعه و بین اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان، راه برون‌رفت از بسیاری مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سدی پولادین در برابر دسایس استکبارجهانی و مخالفان نظام اسلامی است که باید حوزه و دانشگاه در این عرصه پیشگام باشد.

تحقیق و پژوهش علمی محور توسعه است 

رییس حوزه علمیه مهریز در ادامه به اهمیت تحقیق و پژوهش به خصوص از منظر مقام معظم رهبری و نقش آن در حل و فصل بسیاری از گره‌های جامعه به عنوان یک اولویت اشاره کرد و گفت: معظم له زیربنا اصلی ثروت آینده را مباحث علمی می‌دانند که قطعا باید برای تحقق آن از سوی دانشگاه و حوزه اقدام شود.

محی‌الدینی در ادامه به مناسبت های هفته پیش رو از جمله به 26 آذر (روز حمل و نقل) اشاره کرد و با قدردانی از فعالان این بخش مهم افزود: حمل و نقل یکی از اساسی‌ترین بخش‌های زیربنایی و موثر جامعه است که رسیدگی به مسایل و توجه بیشتر به این قشر فعال جامعه ضروری است.

وی به اهمیت تقوا از منظر دین و قرآن‌کریم پرداخت و اظهار کرد: افرادی که در دنیا به وظایف دینی و انسانی خود بر اساس آموزه‌های معنوی عمل کنند و دارای تقوای الهی باشند در دنیا، برزخ و آخرت از آسایش روحی و روانی برخوردارند و باید برای رسیدن به آن بیش از گذشته تلاش کرد.

نماز جمعه در شرایط عادی در 21 شهر و هفت روستای پرجمعیت یزد اقامه می‌شود که به گفته رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در حال حاضر با توجه به موج سوم شیوع ویروس کرونا برای حفظ سلامتی نمازگزاران خصوصا آحاد مردم برای نهمین هفته متوالی نمازجمعه روز 21 آذرماه 1399 برگزار نشد.

حجت‌الاسلام سید جمال‌الدین نجم‌الهدی افزود: همکاری مردم به خصوص نمازگزاران جمعه با مسوولان امر نقش مهمی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید 19 دارد.

مرکز شهرستان مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

شایع ترین علایم بیماری کووید 19 تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست و این نشانه ها معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود 80 درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید 19 علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید 19 فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد

دی ماه سال 98 برای نخستین بار این ویروس در شهر ووهان چین شناسایی شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*