شنبه 14 مهر 1403

طرح شهید قاسم سلیمانی به کاهش 40 درصدی فوتی‌های کرونایی کمک می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح شهید قاسم سلیمانی به کاهش 40 درصدی فوتی‌های کرونایی کمک می‌کند

زنجان - ایرنا - معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زنجان گفت: طبق هدف گذاری انجام شده و با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی طی سه ماه آینده 90 درصد قطع زنجیره انتقال کرونا، 50 درصد تعداد بستری‌ها و 40 درصد موارد فوتی ناشی از این ویروس کاهش خواهد یافت.

دکتر ایرج حریرچی روز پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان زنجان با اشاره به محدودیت های 2 هفته ای کرونایی و مشکلات معیشتی مردم افزود: ممکن است پس از اتمام این محدودیت، برای رعایت مسائل معیشتی مردم، ادامه نیابد که در صورت بروز چنین امری، افزایش آگاهی های مردم اهمیت بسزایی دارد تا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، موارد بهداشتی را با حساسیت رعایت و از دورهمی های خانوادگی و حضور در تجمعات اجتناب کنند.

این مسؤول ادامه داد: افزایش آگاهی ها هم از طریق آموزش و هم از طریق اعمال نظارت ها انجام می گیرد که در طرح شهید قاسم سلیمانی اختیارات استانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

حریرچی با اشاره به ابتکارات استانی در زمینه مقابله با کرونا افزود: حمایت های بسیج، سپاه و سایر سازمان های دولتی متولی امر، سازمانهای مردم نهاد و هلال احمر با توجه به روزهای سخت حاکم شده بر مردم اهمیت ویژه ای دارد و از طرفی در حال جنگ در 2 جبهه کرونا و تحریم‌های ظالمانه هستیم.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا به شدت رشد اقتصادی کشورها را کاهش داده است، اضافه کرد: متاسفانه کشورمان به لحاظ تحریم های ظالمانه رشد منفی اقتصادی را تجربه می‌کند که وضعیت معیشتی مردم نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و در این میان دولت توان محدودی دارد.

این مسؤول با بیان اینکه تا کنون خیرین زنجانی 33 میلیارد تومان در راستای مقابله با کرونا کمک کرده اند ادامه داد: بیماران کرونایی نیازمند حمایت بیشتری هستند تا به دلیل مشکل اقتصادی و معیشتی از خانه بیرون نیایند.

وی اظهار داشت: در گذشته حدود 20 تا 25 درصد از افرادی که تست کرونای آنان مثبت بود، از منزل خود خارج شده‌اند که برخی به دلیل بی‌مبالاتی بوده و بسیاری نیز به اجبار به دلیل تامین معیشت خانواده اقدام به این کار کرده‌اند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه به ازای یک فوتی به طور میانگین 450 تا 460 نفر مبتلا به کرونا در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برای انجام تست باید به ازای هر یک فوتی این تعداد را مورد توجه قرار داد و افراد مبتلا را شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه استان های کهکیلویه و بویراحمد بالاترین میزان تست کرونایی به میزان جمعیت انجام داده است، اضافه کرد: در زمان حاضر استان فارس و استان یاد شده بهترین آمار مقابله با کرونا را دارند.

حریرچی ادامه داد: مسؤولان استانی نباید معطل نقص‌های مسئولان کشوری باشند زیرا استان‌هایی که منتظر مانده‌اند، باختند و خود استان‌ها باید اقدامات لازم را انجام دهند، بنابراین باید تست‌های کرونا هدف‌مند گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: فردی که بیش از 20 دقیقه با یک فرد تست مثبت کرونا در فضای بسته تماس داشته باشد در صورتی که تست کرونا وی منفی بشود نیز باید خود را قرنطینه کند.

حریرچی گفت: با توجه به ارزیابی انجام شده استان زنجان در زمینه کرونا به لحاظ سیاسی، اجرایی، بهداشتی و درمانی عملکرد بسیار خوبی داشته است که در این راستا باید نسبت به انجام تست های گسترده و هدفمند اقدام کند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*