دوشنبه 28 خرداد 1403

طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری

دسر مخملی توت فرنگی یکی از انواع دسرهای خوشمزه و مجلسی است که از ترکیب ژله توت فرنگی با شیر، خامه، شیر عسلی و پنیر خامه‌ای تهیه می‌شود.

فرارو دسر‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند. در این میان دسر‌های میوه‌ای به دلیل عطر و طعمی که دارند، بسیار خوش‌طعم و گوارا هستند و طرفداران خاص خود را دارند. دسر‌ها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. دسر توت فرنگی یکی از انواع جذاب و خوشمزه دسر‌های میوه‌ای است که به دلیل داشتن میوه توت فرنگی در ترکیباتش بسیار خوشبو و خوش طعم است. این دسر خوشمزه از ترکیب توت فرنگی با خامه، شیر، شیر عسلی و ژله توت فرنگی تهیه می‌شود و در انتها با رنگ پودری تزیین می‌شود که شکل مخملی زیبایی دارد و برای پذیرایی در مهمانی و جشن‌ها یک انتخاب شیک و مناسب است. اگر دوست دارید این دسر توت فرنگی خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

ژله توت فرنگی: 1 بسته خامه صبحانه: 100 گرم پنیر خامه‌ای (ماسکارپونه): 70 گرم شیر عسلی: 1 قاشق غذاخوری شیر: یک دوم پیمانه بیسکوییت پتی‌پور: 5 عدد رنگ پودری قرمز برای مخملی کردن: به میزان لازم آب جوش: 1 پیمانه

طرز تهیه

برای درست کردن این دسر خوشمزه و زیبا ابتدا پودر ژله توت فرنگی را به آب جوش مخلوط کنید و روی بخار کتری یا سماور درحال جوش بگذارید تا کاملا حل و شفاف شود. بعد ظرف ژله را کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد و خنک شود. در مرحله بعد، شیر را همراه با شیر عسلی، خامه و پنیر خامه‌ای داخل یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. این مواد باید حتما از قبل به دمای محیط رسیده باشند. ژله را که خنک شده به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید، سپس مواد را از صافی رد کنید. قالب دسر را کمی چرب کنید، سپس به مدت ده دقیقه داخل فریزر بگذارید تا خنک شود. بعد قالب را از فریزر خارج کنید و مایه دسر را داخل آن بریزید و قالب را به مدت 6 تا 7 ساعت داخل یخچال بگذارید تا ببندد. بعد از این مدت زمان، قالب را از فریزر خارج کنید و دسر را داخل ظرف سرو برگردانید. حالا بیسکوییت پتی‌پور را با آسیاب کاملا پودر کنید و با رنگ پودری قرمز مخلوط کنید و این ترکیب را روی دسر الک کنید، دسر خوشمزه و زیبای شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم 1 توت فرنگی ازجمله میوه‌های خوشمزه و پرخاصیت است که بیش از 6000 نوع از آن به رنگ‌های قرمز، سفید و زرد در طبیعت موجود است. توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که در درمان بیماری التهابی موثر است؛ همچنین برای سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سکته، کاهش فشار خون، حفظ سلامت مفاصل و استحکام استخوان‌ها، کمک به کاهش وزن، درمان زودتر زخم‌ها، درمان یبوست و... مفید است. مصرف توت فرنگی در سلامت پوست و حفظ زیبایی و طراوت آن نیز تاثیرات مفیدی دارد.

توت فرنگی در ایران به دو روش گلخانه‌ای و مزرعه‌ای تولید می‌شود. معمولا توت فرنگی‌های گلخانه‌ای درشت‌تر هستند و احتمال اینکه برای درشت شدن آن‌ها از ترکیبات خاص شیمیایی استفاده شده باشد، زیاد است؛ بنابراین بهتر است از توت فرنگی‌های ریز مزرعه‌ای که طعم و مزه طبیعی هم دارند، استفاده کنید. هنگام خرید توت فرنگی توجه داشته باشید که توت فرنگی‌های سفت، قرمز تیره و براق را که کلاهک سبزشان کنده نشده باشد، انتخاب کنید. برای شستوی توت فرنگی به روشی کاملا سالم و بهداشتی بهتر است آن‌ها را داخل یک کاسه گود بریزید و کاسه را پر از آب سرد کنید و صبر کنید سه دقیقه بماند؛ سپس توت فرنگی‌ها را آبکش کنید. این کار را حداقل دوبار تکرار کنید تا تمام شن‌ریزه‌های توت فرنگی از بین برود.

2 شیر عسلی یا شیر غلیظ همان شیر گاو است که مقداری از آب آن گرفته می‌شود و به آن شکر اضافه می‌کنند. شیر عسلی ماده‌ای غلیظ و شیرین است که به صورت کنسروی در بازار موجود است و ماندگاری بالایی دارد. از این شیر برای تهیه انواع دسرها، بستنی‌ها و کیک و شیرینی استفاده می‌شود.

برای درست کردن شیر عسلی در منزل 2 پیمانه شیر را همراه با دو سوم پیمانه شکر داخل یک ماهی تابه گود و نچسب بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر کاملا در شیر حل شود. بعد از اینکه شکر حل شد، دیگر هم نزنید و صبر کنید تا شیر جوش بیاید. وقتی شیر جوش آمد، حرارت اجاق گاز را روی کمترین حالت تنظیم کنید و هر چند دقیقه یک‌بار شیر را هم بزنید تا ته نگیرد و به غلظت برسد. توجه داشته باشید که حرارت باید آنقدر کم باشد که شیر قل نزند، در غیر این صورت شیرعسلی شما ته می‌گیرد. تقریبا 40 دقیقه زمان میبرد تا شیر عسلی شما به غلظت برسد و آماده مصرف شود. بعد از اینکه شیر عسلی آماده شد، آن را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود؛ سپس داخل شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

3 برای خارج کردن دسر از قالب باید آن را از یخچال خارج کنید و بگذارید 5 دقیقه بیرون بماند تا سرمای یخچال را از دست بدهد؛ سپس یک چاقوی نوک تیز و باریک را دور تا دور لبه قالب بگردانید تا دسر از قالب جدا شود. اگر قالب شما سیلیکونی باشد، دسر به‌راحتی و بدون نیاز به آب جوش در ظرف برمی‌گردد. بقیه قالب‌ها را باید داخل یک کاسه آب جوش بگذارید و یک دقیقه صبر کنید. اگر قالب شما فلزی باشد، دسر خیلی زودتر از یک دقیقه از قالب جدا می‌شود، درحالی که قالب‌های پلاستیکی و چدنی به مدت زمان بیش‌تری نیاز دارند. حواس‌تان باشد که قالب را بیش از اندازه داخل آب جوش نگه ندارید؛ زیرا در این صورت دسر آب می‌اندازد و هنگام برگرداندن ظاهر خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین به محض اینکه احساس کردید دسر از قالب جدا شده است، آن را داخل ظرف سرو مورد نظر برگردانید.

از دست ندهید

طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری

کدو پلو سیستانی، یک پلوی خوشمزه برای شما که به دنبال تنوع هستید

چرا ممکن است به شیوه‌ای اشتباه مدفوع خود را دفع کنید و در مورد آن چه باید کرد؟

آموزش یک پلوی مخلوط خوشمزه برای مواقعی که نمی‌دانید چی درست کنید