چهارشنبه 18 مهر 1403

طلاق و خودکشی در صدر آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی / تقویت "خانه‌های عالم" در کاهش آسیب‌ها تأثیرگذار هستند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
طلاق و خودکشی در صدر آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی / تقویت "خانه‌های عالم" در کاهش آسیب‌ها تأثیرگذار هستند

ولی الله حیاتی، طلاق و خودکشی را در راس آسیب های اجتماعی خراسان شمالی خواند و گفت: تنها ارائه طرح نمی تواند این آسیب ها را رفع کند و نیازمند مطالبه و جذب اعتبارات ملی توسط دستگاه های مرتبط است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، ولی الله حیاتی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی پیش ازظهر امروز در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده استان با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی، بسیار مهم و حساس هستند و باید موردتوجه واقع شوند، اظهار داشت: تلاش و هنر مسئولین باید براین اساس باشد که مسائل اجتماعی را در حوزه اجتماعی حل و فصل کنند و اجازه ورود این مسائل را به حوزه های انتظامی، امنیتی و قضائی ندهند.

وی طلاق و خودکشی را در راس آسیب های اجتماعی خراسان شمالی خواند و گفت: باتوجه به اهمیت موضوع در کارگروه قبل نیز تاکیدات بر ارائه یک طرح عملیاتی و اجرایی با هدفگذاری ویژه در سال 99 بوده است.

حیاتی با اشاره به اینکه تنها ارائه طرح نمی تواند این آسیب ها را رفع کند، ادامه داد: طرحی که در راستای طلاق توسط سازمان بهزیستی استان ارائه شد قطعا نمی تواند باعث حل این مشکل شود.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست باید این دو آسیب اجتماعی در استان لکه گذاری و نقاطی که بیشترین آسیب را دارا هستند مشخص و ریشه یابی علت صورت گیرد، افزود: سازمان بهزیستی و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برنامه عملیاتی ارائه دهد و برای جذب اعتبارات ملی اقدام کنند.

حیاتی خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد اعتبارات فرهنگی در سطح ملی و کمتر از 20 درصد اعتبارات فرهنگی و اجتماعی در سطح استانی توزیع می شود و این هنر مسئولین مربوطه است که بعد از ارائه طرح بتوانید از اعتبارات ملی جذب و کار را به ثمر برسانند.

وی گفت: اگر طرحی نوشته و در شورای استان مصوب شود، قطعا برای جذب اعتبارات استانی به نتیجه نخواهد رسید زیرا سبد اعتباری استان محدود است و اکثر اعتبارات اجتماعی و فرهنگی در حوزه ملی است.

این مقام مسئول بزرگترین ضعفی که زمینه ساز آسیب های اجتماعی شده را عدم آگاهی و دانش کافی یا عدم سواد کافی در مواجه با آسیب های اجتماعی اعلام کرد و گفت: براین اساس هدفگذاری انجام شده که طی سال جاری هیچ بی سوادی در حد خواندن و نوشتن تا دهه فجر امسال در استان نباشد همچنین تحصیلات تکمیلی افزایش پیدا کند و مردم آگاهی شان را در مواجه با آسیب ها بالا ببرند.

تقویت خانه های عالم در کاهش آسیب های اجتماعی ضروری است

حیاتی همچنین یکی از عوامل ضروری و تاثیرگذار در کاهش آسیب های اجتماعی را تقویت خانه های عالم روستایی خواند و افزود: افراد و جامعه با فاصله گرفتن از دین و آموزه های دینی قطعا با آسیب های اجتماعی شدیدی روبرو خواهد شد، بنابراین وجود یک عالم دینی در محله، روستا و در نقاط دوردست تقویت کننده محاسبات اجتماعی و مذهبی در آن جامعه محسوب می شود که باید جدی گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی در راستای رفع مشکلات خانه عالم در استان گفت: مصوب شود مکاتبه ای با فرمانداران جهت تعمیر و تجهیز خانه های عالم کار انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح مبارزه با خشونت توسط مجموعه قوه قضائیه استان خراسان شمالی در حال اجرا است، اضافه کرد: بخشی از علت خشونت ریشه در مشکلات معیشتی مردم دارد که باید برای آنها چاره اندیشی و سایر علل موثر در افزایش خشونت بررسی شود.

فاروج و راز و جرگلان در صدر فراوانی خشونت استان 

حیاتی گفت: در حال حاضر شهرستان فاروج و رازوجرگلان در استان از نظر جرائم خشونت فراوانی دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی کشور در شرایط کنونی، متاثر از مسائل کرونا ویروس و مسائل اقتصادی و معیشتی از درون کشور به عنوان یک آسیب تلقی می شود، اضافه کرد: علاوه بر این در خارج از مرزهای کشور تمام معاندین بروی حوزه اجتماعی و نارضاتی اجتماعی تمرکز دارند.

وی با اشاره به اینکه هدف بیگانگان و دشمنان، بزرگ نشان دادن نابسامانی های معیشتی مردم است تا بتوانند با موج سواری بر روی این محور برای خودشان در کشور التهاب آفرینی داشته باشند، گفت: بنابرین همه باید مراقبت کنید، که حوزه اجتماعی به درستی مدیریت و نارضایتی های اجتماعی به طور صحیح شناخته شود که برای رفع آن تدوین و اجرای برنامه های محوری است.

این مقام مسئول در رابطه با مصوبه وضعیت شیرخام در استان در ادامه افزود: براساس مصوبات جلسات قبل شیرخام فقط در رسته های شغلی مرتبط که مجوز لازم را برای عرضه این محصول داشته باشند صادر شود.

حیاتی با اشاره به اینکه الزامات بهداشتی باید در مکان های عرضه شیرخام مدنظر قرار گیرد، گفت: نظارت ها باید به گونه ای باشد که شیرخام از دامداری های صنعتی و موردتایید دامپزشکی استان خریداری شود.

وی در ادامه بیان داشت: علی الظاهر در راستای اجرای این طرح اقدام خاصی صورت نگرفته، فقط بازدید شده که بازدید به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.

انتهای پیام /