جمعه 8 تیر 1403

ظریف در گرگان: دو گروه پروژه‌بگیر را جمعه ناامید خواهیم کرد / کسانی که فکر می‌کنند در مذاکره با آمریکا حتما شکست می‌خوریم، دچار احساس حقارت هستند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ظریف در گرگان: دو گروه پروژه‌بگیر را جمعه ناامید خواهیم کرد / کسانی که فکر می‌کنند در مذاکره با آمریکا حتما شکست می‌خوریم، دچار احساس حقارت هستند

وزیر امور خارجه اسبق گفت: آمریکا را خدا تصور نکنید کسانی که فکر می‌کنند اگر مذاکره با آمریکا کردیم حتما شکست می‌خوریم برای این است که آمریکا را جای خدا نشاندند و برای همین است که حتی اگر رئیس جمهور آمریکا بگوید کلاه سر ما رفته است این ها می‌گویند مگر سر آمریکا هم کلاه می‌رود؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق در جمع مردم گرگان، گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب، امام شهدا، شهید قاسم سلیمانی، شهدای خدمت و شهید امیرعبداللهیان برادر گرانمایه‌ام، سایر شهدای گلستان و نمایندگان شهید گلستان در مجلس شورای اسلامی را گرامی می‌داریم، چه شده؟ آب در لانه مورچگان افتاده است.

بنا بر گزارش ایرنا، وی خطاب به جمع حاضر بیان کرد: دوستان! ما مثل اقلیت پر سر و صدا نیستیم، ما ایران را برای همه ایرانیان از جمله مخالفان خود می‌خواهیم، این اقلیت هستند که اگر پای صندوق رای حاضر نشوید احساس اکثریت می‌کنند و با چماق بر سر ما می‌کوبند.

ظریف یادآور شد: دوستان عزیزم هوا گرم است، مخالفانی که داد می‌زنید مسأله‌ای در اسلام وجود دارد به نام حق‌الناس، خداوند از حق خودش می‌گذرد اما از حق‌الناس نمی‌گذرد، شما باعث شدید این جماعت که برای شنیدن سخن به این مکان آمدند وقت‌شان در این گرما تلف شود.

وی یادآور شد: ما می‌خواهیم ایرانی آباد داشته باشیم، ما می‌خواهیم ایرانی سربلند داشته باشیم، ما ایرانی می‌خواهیم که در جهان سربلند باشد و هیچ قدرتی جرات تهدید یک ایران و ایرانی را نداشته باشد.

او ادامه داد: دوستان عزیز! چه کسی مخالف حضور شما پای صندوق‌های رای است؟ یک گروه پروژه‌بگیر که با خون شما می‌خواهند بر سر شما بمب بریزند از دولت‌های خارجی پول می‌گیرند تا تبدیل تحریم به جنگ کنند و گروه دیگر هم می‌خواهند اقلیتی بر شما حاکم باشند؛ این 2 گروه پروژه‌بگیر را جمعه ناامید خواهیم کرد.

او با بیان اینکه نظام قدرت جهانی نظام ظلم و ستم است، تصریح کرد: هر وقت اسرائیل با دولت‌ها مبارزه کرد توانست در مدت 6 تا 30 روز بر دولت‌ها پیروز شود ولی هشت ماه است با وجود همه سلاح‌های اتمی در برابر 2 میلیون فلسطینی نتوانسته موفق شود، این قدرت مردم و انقلاب و پیام انقلاب ما است.

وزیر امور خارجه اسبق افزود: مردم را جدی بگیرید، مردم قدرت خودتان را باور کنید این قدرت پای صندوق رای خود را نشان می‌دهد ما به دنبال تشنج و تنش نیستیم ایران نیازی به تشنج و تنش ندارد ایران نیاز به آرامش دارد جنگ افروزان، آنها که در نفرت و اختلاف می‌دمند آنها که نمی‌گذارند حتی یک جلسه در کشور برگزار شود این ها آینده خوبی را برای این کشور ترسیم نمی‌کنند.

وی گفت: اهل گفت و گو و مدارا هستیم آسایش دو گیتی تفسیر این 2 حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا، ما منادی گفت و گو بوده‌ایم، تساهل و تسامح غربی سخن نمی‌گویم من از قرآن می‌گویم دیدگاه‌مان دعوت به گفت و گو، به همبستگی و دعوت به مقابله با ظلم و پرستش یکتا پرستی و دعوت به دیدن هیچ اربابی و بزرگتری جز خدا بوده است و هیچ کس را جز خدا نبینیم.

او اظهار کرد: آمریکا را خدا تصور نکنید کسانی که فکر می‌کنند اگر مذاکره با آمریکا کردیم حتما شکست می‌خوریم برای این است که آمریکا را جای خدا نشاندند و برای همین است که حتی اگر رئیس جمهور آمریکا بگوید کلاه سر ما رفته است این ها می‌گویند مگر سر آمریکا هم کلاه می‌رود؟ دوستان این یعنی چی این یعنی خودکم بینی، ناخودباوری این یعنی احساس حقارت؛ این یعنی آمریکا را ابر قدرت دیدن به خدا آمریکا ابر قدرت نیست.

ظریف ادامه داد: حرف‌های خودمان را باور کنیم ادعاهای خود را باور کنیم در دل باور کنیم به خود باوری برسیم میراث امام راحل و پیام مقام معظم رهبری خودباوری است مگر مقام معظم رهبری سیاست خارجی را بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت نگذاشته اند؟ آیا نمی‌توانستند این را بر اساس اصل ستیزه و جنگ بگذارند اما بر اساس اصل حکمت، عزت و مصلحت گذاشتند.

وی گفت: حکمت و مصلحت راه رسیدن به عزت است ستیزه‌جویی راه رسیدن به عزت نیست ما مردمی هستیم که در طول تاریخ هرکس به ایران حمله کرده پشیمان شده است. من نمی‌گویم به ایران حمله نکردند، حمله کردند؛ اما پشیمان شدند. هیچگاه ما رنگ مهاجمین را نگرفتیم بلکه مهاجمین رنگ ما را گرفتند. نگاه کنید مغول‌ها کجا هستند مغلوستان برای درک تاریخ خودش به ایران می‌آید ما ایرانیم ما یک کشور بزرگ هستیم، چنگیز کجاست؟ اسکندر کجاست؟ ما ماندیم به خاطر اینکه ما مردم ایران این فرهنگ را نگه داشتیم.

ظریف گفت: دوستان عزیز از پزشکیان حمایت کنید. آقای دکتر پزشکیان انسانی فرهیخته، انسانی وطن‌دوست، انسانی پاک‌دست، انسانی متخصص و انسانی آگاه است که دلش برای ایران می‌تپد؛ دلش برای شما می‌تپد. می‌خواهد دولت وحدت ملی تشکیل دهد، نه دولت اختلاف نه دعوا. دوستان عزیز ما می‌دانیم راه درازی در پیش است؛ ما می‌دانیم مردم سختی‌ها کشیدند. ما می‌دانیم که فشارها بر این مردم آمده است؛ ما می‌دانیم نباید وعده‌های دروغین داد؛ اما انتخابات نباید بر اساس امیدهای دروغین باشد بر اساس واقعیات باید باشد و پزشکیان واقعیت روبروی ماست.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1923432