سه‌شنبه 17 مهر 1403

عاشورا در فرهنگ اسلامی - ایرانی با نهضت امام خمینی (ره) احیا شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عاشورا در فرهنگ اسلامی - ایرانی با نهضت امام خمینی (ره) احیا شد

حجت‌الاسلام حمیدی‌فر با بیان اینکه عاشورا یک مکتب است و باید به‌عنوان فرهنگ به جامعه معرفی شود گفت: عاشورا در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما با انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) احیا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حمید حمیدی‌فر، معاون تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) در گفت‌وگو با صبح توس، ضمن اشاره به ضرورت احیای فرهنگ حسینی و مکتب عاشورا به عنوان موضوعی با اهمیت در راستای انقلاب اسلامی و رهبری امام (ره) اظهار کرد: عاشورا یک مکتب است و از همه مهم‌تر عاشورا یک فرهنگ است که باید به‌عنوان فرهنگ به جامعه معرفی شود

وی افزود: اگر بتوانیم این نگاه مکتب سازی عاشورا و این فرهنگ مبنایی دینی را از این زاویه به جامعه منتقل کنیم می‌توانیم ادعا کنیم توانسته‌ایم عاشورای واقعی را منتقل کنیم.

معاون تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) گفت: بر اساس نظر شهید مطهری، مردم را باید با حماسه‌های عاشورا آشنا کرد لذا به نظر می‌رسد که ما عاشورا را باید به‌عنوان فرهنگ به جامعه معرفی کنیم.

وی افزود: عاشورا دارای مبانی و اصول واقعی اسلام است و اگر در عاشورا نگاه کنید فرهنگ عاشورا مبانی و اصول اسلام را دارد؛ اصلاً عاشورا جلوه و نماد اسلام است و نمی‌توانیم بگوییم که عاشورا یک حادثه سطحی تصادفی بود که یک مرتبه رخ داد بلکه ضرورت احیای این فرهنگ این است که اصول اسلام در عاشورا دیده شده است.

حجت‌الاسلام حمیدی‌فر ادامه داد: مبانی و اصول معرفت الهی در عاشورا وجود دارد و هم شناخت پروردگار ازاین‌رو دعای عرفه سیدالشهدا یک دنیا مبانی اسلام شناسی و خداشناسی است.

وی با تأکید بر اینکه مبانی اسلام در عاشورا احیا شد افزود: بصیرت دینی در عاشورا داریم که بصیرت جزو مبانی دین است، چشم سیدالشهدا (ع) به روی استکبار باز بود، ایشان دشمن را می‌شناخت و مقابله با دشمن را تشخیص داده بود.

معاون تعلیم و تربیت سپاه امام رضا (ع) تصریح کرد: چهار حادثه بزرگ و عظیم بعثت رسول الله (ص)، غدیر خم، عاشورا و انقلاب اسلامی در طول تاریخ اسلام به هم متصل و مرتبط هستند و عاشورا در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما با انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) احیا شد.

وی با بیان اینکه تمام مراحل مذکور باید متصل به یک حرکت جهانی به نام مسئله ظهور یا مهدویت شود افزود: بعثت رسول‌الله (ص) متصل به نصب ولی‌الله به نام غدیر می‌شود؛ نصب ولی‌الله متصل به قیام ثارالله می‌شود؛ قیام ثارالله متصل به نهضت امام خمینی (ره) و نهضت امام روح‌الله (ره) متصل به ظهور بقیه‌الله (عج) است.

حجت‌الاسلام حمیدی‌فرگفت: این حوادث تاریخ در امتداد هم هستند لذا این حوادث اعم از عاشورا و انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) جزو ضرورت‌های تاریخ است که باید به نسل جدید منتقل شود.

انتهای پیام /