یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

عدم قطع گاز مصارف خانگی در زمستان 1400 باوجود ناترازی گاز در کشور

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
عدم قطع گاز مصارف خانگی در زمستان 1400 باوجود ناترازی گاز در کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ناترازی گاز در زمان تحویل دولت سیزدهم، گفت: نگرانی‌هایی در زمینه‌ی کمبود و قطعی گاز در کشور وجود داشت، اما مدیریت و برنامه‌ریزی دولت سیزدهم، وزرات نفت و شرکت ملی گاز باعث شد با توجه به این کمبود، گاز مصارف خانگی در زمستان 1400 قطع نشود.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با میزان گفت: لازم است یک بخشی از درآمد نفتی صرف زیرساخت‌های نفتی و توسعه‌ی میادین نفتی و در مجموع هزینه تولید کنیم. متأسفانه این اتفاق در دولت گذشته صورت نگرفت و بی توجهی نسبت به این موضوع باعث شد در زمان تحویل دولت سیزدهم شاهد کمبود گاز در کشور باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این کسری، احتمال این‌که در مصارف خانگی و صنایع دچار کمبود و قطعی گاز باشیم، داده شد، اما مدیریت و برنامه‌ریزی دولت سیزدهم، وزرات نفت و شرکت ملی گاز باعث شد در زمستان 1400، گاز مصارف خانگی با توجه به کمبود گاز در کشور، قطع نشود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به تدابیر اندیشیده شده در زمینه‌ی تأمین سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: معمولاً در کشور زمانی‌که دچار کمبود انرژی می‌شویم، ابتدا سراغ بخش صنایع عمده و نیروگاه‌ها می‌رویم. با توجه به کمبود گاز و نگرانی‌هایی که از آن حاصل شد، هئیت دولت برای جبران این کمبود، به وزیر نفت مجوز‌هایی را صادر کرد. با محدود کردن گاز صنایع و نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع و سوخت جایگزین، کار صنایع و نیروگاه‌ها متوقف نشد.

البته این اقدام باعث شد برخی صنایع دچار مشکل شوند، اما در مجموع اقدامی مثبت و به‌جا بود چرا که مردم مانند سال‌های گذشته شاهد قطعی گاز در مصارف خانگی نبودند.

سنگدوینی با بیان اینکه طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز می‌تواند عدالت اجتماعی را برقرار کند، افزود: بنده با طرح تعرفه‌گذاری پلکانی کاملاً موافق هستم و بر این باورم که باید به افرادی که تحت نظر بهزیستی و کمیته امداد هستند و یا حتی در مناطق محروم هستند و شناسایی نشدند، کمک‌هایی صورت بگیرد. در مقابل آن‌ها، افرادی که از زندگی ایده‌آلی برخوردار و پر مصرف هم هستند، باید تعرفه آن‌ها را آزاد و پلکانی قرار دهیم. در مجموع به وسیله‌ی طرح تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، علاوه بر برقرار کردن عدالت اجتماعی میان افراد، شاهد صرفه‌جویی در مصرف گاز هم خواهیم بود.

وی افزود: این نکته را نباید فراموش کنیم که اگر می‌خواهیم مردم صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشند، تنها گفتن آن کار ساز نیست. بلکه باید لوازمی با قیمت مناسب و بازدهی بالا تولید کنیم تا از این طریق، مصرف کاهش یابد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یک اقدام خوب دیگری که در دولت جدید در راستای کمبود گاز صورت گرفت، قرارداد سوآپ گازی با کشور ترکمنستان بود که توانست کمبود گاز در بخش شمالی کشور و همچنین خراسان شمالی را که انتهای خط لوله گازی هستند را جبران کند.

وی ادامه داد: قرارداد با کشور ترکمنستان می‌تواند زمینه‌ی قرارداد‌های بعدی با آن‌ها و همچنین با سایر کشور‌ها باشد. ظرفیت انتقال گاز در کشور ما فراهم است و ما می‌توانیم 40 تا 45 میلیون متر مکعب گاز را از کشور ترکمنستان وارد کنیم و از طریق مرز شلمچه به عراق و از مرز بازرگان به ترکیه صادر کنیم. این مقدار، عدد بالایی است و امکان انجام آن در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان ضمن خسته نباشید و خداقوت به دولت و وزارت نفت، عملکرد آنان را در خصوص مدیریت گاز در کشور قابل قبول و دفاع دانست و تصریح کرد: اقدام دولت و وزارت نفت مثبت ارزیابی شده است و امیدواریم با توجه به رشد سالانه مصرف در صنعت و تجارت، شاهد توسعه میادین و افزایش استخراج باشیم.