جمعه 10 فروردین 1403

عرضه حقوقی‌های بزرگ عامل ریزش بازار سهام

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
عرضه حقوقی‌های بزرگ عامل ریزش بازار سهام

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بازار سرمایه در حالی چهارمین روز از هفته جاری را پشت سر گذاشت که باز هم شاهد تقابل سهم‌های کوچک بازار با سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بودیم.

برخی از تحلیلگران معتقدند افت قیمت دلار و رشد سهم های ریالی در بورس نشان دهنده انتظار مثبت معامله‌گران و فعالان اقتصادی نسبت به بازار سهام است.

در شرایطی که تا همین هفته های گذشته بسیاری از سهامداران، خروج سرمایه خود از بازار سهام را به تدریج انجام می‌دادند و اعتقاد داشتند دیگر بورس فضای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست، به یکباره ماجرا تغییر کرد و روند مثبت بورس نیز آغاز شد.

بسیاری از کارشناسان در همین مدت به طور پیوسته بر ارزندگی صنایع مختلف تاکید داشتند و روند منفی در بازار سرمایه را به علت وجود بی اعتمادی و هیجان در بازار سرمایه معرفی می کردند.

* عرضه حقوقی های بزرگ عامل ریزش بازار سهام

مهدی امیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: پایین بودن میزان ارزش معاملات خرد سهام، روند ادامه دار خروج سرمایه از گردونه معاملات بورس و تصمیمات بی پایه و اساس در برخی وزارتخانه و افزایش قیمت گذاری دستوری، روند معاملات بازار سهام را با رکود مواجه کرده است.

وی ادامه داد: وقتی بی اعتمادی در بازار ایجاد می شود، به خاطر ماهیت بازار سرمایه که شرایط نقدشوندگی بالایی دارد، بسیاری شروع به خروج از بازار می کنند. در صورت ادامه این روند بازار با مشکل نقدینگی شدیدی مواجه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر در صورتی که سمت تقاضا تحریک نشود، همیشه فروشنده حقوقی بزرگی وجود دارد؛ بنابراین سمت فروش سهام همیشه عرضه ثابتی را خواهد داشت. اگر سمت تقاضا تحریک نشود، بازار مجبور می شود اصلاح کند.

* رشد شرکت های کوچک بازار سرمایه

در پایان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل بورس با ریزش 4 هزار و 197 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 459 هزار و 500 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 29 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد هزار و 395 واحدی در سطح 398 هزار و 623 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت صدم درصد بوده است، همچنین شاخص کل فرابورس 82 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 102 واحد باقی ماند.

* افزایش ارزش معاملات خرد بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 23 هزار و 572 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 17 هزار و 678 میلیارد تومان بود که 75 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 489 میلیارد تومان رسید که سهم 15 درصدی از کل معاملات بازار سهام را داشته است.

* رشد خروج سرمایه از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 160 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته بیش از 314 درصد افزایش داشته است.

فرآورده های نفتی و کک و سرمایه گذاری ها بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و گروه های مخابرات و خودرو و ساخت قطعات بیشترین ورود پول را شاهد بوده اند.

در معاملات روز سه شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، آریان (شرکت پارس آریان) و فجام (شرکت جام دارو) اختصاص داشت و نمادهای پترول (پتروشیمی خلیج فارس)، اخابر (شرکت مخابرات ایران) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش صف های خرید بورس

در جریان معاملات روز سه شنبه، 280 سهم با رشد قیمت و 349 نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 100 درصد رشد داشت و به 99 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 36 درصد افت کرد و در رقم 127 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد)، غچین (شرکت کشت و صنعت چین چین) و های وب (شرکت داده گستر عصر نوین - های وب) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وبانک (شرکت شرکت سرمایه گذاری هلدینگ توسعه ملی)، فمراد (آلو مراد) و سصفها (سیمان اصفهان) تعلق داشت.