دوشنبه 9 مهر 1403

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به آسیای مرکزی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به آسیای مرکزی

تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده است؛ تجارت ایران با این منطقه پس از کاهش در سال‌های 2019 و 2020، در سال 2021، پس از فروکش کردن همه‌گیری کووید -19روند صعودی خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی از کل تجارت، یک درصد از کل ارزش تجاری‌مان است، همچنین مهم‌ترین مقصد صادراتی ایران در این منطقه ترکمنستان و عمده کالا‌های صادراتی ایران به منطقه آسیای مرکزی شامل میله‌های آهنی، پلی اتیلن و میوه‌های خشک است.

به گزارش ایسنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت عنوان «مروری بر تجارت ایران آسیای مرکزی» روند تجارت ایران با کشور‌های این منطقه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان را بررسی کرده است.

آسیای مرکزی سرزمین پهناوری در قاره آسیا است که محصور در خشکی است و هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارد. این منطقه به‌طور معمول دربرگیرنده کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است.

بر اساس این گزارش تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده است. تجارت ایران با این منطقه پس از کاهش در سال‌های 2019 و 2020، در سال 2021، پس از فروکش کردن همه‌گیری کووید -19روند صعودی خود را آغاز کرد و در سال 2022، با افزایش هشت درصدی نسبت به سال قبل به حدود 1.5 میلیارد دلار رسید. البته دلیل اصلی رشد مذکور افزایش 26 درصدی واردات از این منطقه در مقابل افزایش سه درصدی صادرات بوده است. همچنین در میان کشور‌های منطقه آسیای مرکزی، افزایش 89 درصدی و 106 درصدی واردات از دو کشور قزاقستان و تاجیکستان عامل اصلی افزایش واردات از این گروه کشور‌ها در سال 2022 بوده است.

با این حال تراز تجاری ایران با پنج کشور منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های 2018 تا 2022 همواره به نفع ایران مثبت بوده و در سال 2021 به بیشترین میزان خود طی مدت مذکور (826 میلیون دلار) رسیده است. در سال 2022 نیز تراز تجاری ایران با منطقه آسیای مرکزی حدود 30 میلیون دلار کاهش یافته و به 796 میلیون دلار رسیده است.

همچنین در سال 2022 ترکمنستان مهم‌ترین مقصد عمده صادراتی ایران در آسیای مرکزی بوده که 38 درصد از ارزش کل صادرات ایران به این منطقه را به خود اختصاص داده و ازبکستان نیز در مقام دوم قرار دارد.

با این حال، سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی از کل تجارت ایران همچنان بسیار کم است و تنها یک درصد از کل ارزش تجارت ایران را تشکیل می‌دهد. همچنین در سال 2022 از کل ارزش تجارت کالایی ایران به این منطقه، 77 درصد متعلق به صادرات، معادل 1.1 میلیارد دلار، بوده و مابقی، معادل 339 میلیون دلار را واردات تشکیل داده است.

عمده کالا‌های صادراتی ایران به منطقه آسیای مرکزی شامل میله‌های آهنی، پلی اتیلن و میوه‌های خشک است. از سوی دیگر، عمده کالا‌های وارداتی ایران از این منطقه شامل پنبه و مخلوط‌های گندم است.

از میان اخبار

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟ / چگونه با الگوی مبارزه رابینسون کروزوئه می‌توان به ثروت رسید؟

فساد دبش و دستمزد بازنشستگان