جمعه 10 فروردین 1403

عمیق‌ترین فضیلت امام علی (ع) مباهله است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عمیق‌ترین فضیلت امام علی (ع) مباهله است

تهران - ایرنا - یک کارشناس تاریخ اسلام از ماجرای مباهله به عنوان عمیق‌ترین فضیلت امیرمومنان (ع) یاد کرد و گفت: مباهله، دفاع از اسلام است.

به گزارش ایرنا از ستاد مردمی مباهله، حجت‌الاسلام حامد کاشانی در نشست هم‌اندیشی برای ترویج پیام مباهله در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه گفت: مباهله، دفاع از اسلام است اما چون امیرمومنان (ع) و حضرت فاطمه (س) محور این واقعه تاریخی هستند، با بی‌مهری‌های عجیبی از سوی مفسران و شعرا و دیگران مواجه و تفاسیر روایی بسیار کمی در خصوص آن مطرح شده است. یعنی با وجود این که مباهله، اتحاد اسلام در مقابل جبهه غیرمسلمانان است، متاسفانه جبهه‌گیری شدیدی علیه آن از سوی عده‌ای از مسلمانان صورت گرفته است.

وی افزود: مباهله، حتما راهکار است اما هر کسی نباید در مباهله شرکت کند. اگر هر کسی می‌توانست مباهله کند، لازم نبود اهل بیت (ع) وارد آن شوند. کتب درسی ما نیز مشکلات فراوانی دارند که بهتر است اول دیده شوند و سپس با کارشناسان کتاب‌های درسی در خصوص ورود مباهله به این کتاب‌ها صحبت شود.

کاشانی اضافه کرد: در تفسیر آیات مباهله و جمع‌آوری اسناد مربوط به آن خلأ وجود دارد و باید کار پژوهشی گسترده در این خصوص انجام شود. هر چند غدیر از نظر تعداد افراد حاضر و شرایط زمانی و مکانی، مهم‌ترین واقعه مربوط به بیان فضائل حضرت علی (ع) است اما مباهله عمیق‌ترین فضیلتی است که حضرت علی (ع) دارد و لازم نیست در قیاس با کسی مطرح شود.

علی انسانی پیرغلام اهل بیت و مسئول ستاد مردمی مباهله با انتقاد از مورد غفلت قرار گرفتن مباهله گفت: هر چند عید غدیر، تاج سر است و باید به آن توجه کرد اما در رویداد مباهله بود که رسول اکرم (ص) با این عظمت حضرت علی (ع) را معرفی کرد.

این شاعر آیین و مداح اهل بیت از سخنرانان مذهبی دعوت کرد تا در مجالس خود بیش از پیش درباره رویداد بزرگ مباهله که مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است، روشنگری کنند.

حجت‌الاسلام سیدحسین هاشمی‌نژاد از وعاظ مذهبی کشور نیز در سخنانی بر اهمیت مباهله تاکید کرد و گفت: آیات زیادی در قرآن کریم در شأن امام علی (ع) مطرح شده است اما زمانی که مأمون از امام رضا (ع) پرسید دلیل بر ولایت جد تو چیست، امام رضا (ع) فرمود آیه مباهله؛ و این استناد نشان از اهمیت والای مباهله دارد.

حجت‌الاسلام مهدی خدامی از وعاظ مذهبی پیشنهاد کرد حد فاصل عید غدیر تا روز مباهله به عنوان روزهای جشن و سرور در کشور ترویج شود و در این روزها سخنرانان مذهبی در خصوص نفس مباهله برای مردم روشنگری کنند.

وی با اشاره به اینکه مباهله برخلاف تصور عمومی، واقعه‌ای یک یا چند روزه نیست گفت: رخدادهای این واقعه بیش از سه ماه به طول انجامیده است. حجت‌الاسلام فاضل طباطبایی از سخنرانان مذهبی با بیان این که اسناد بسیاری درباره واقعه مباهله وجود دارد اما از آنها غفلت شده، گفت: خداناباوران به شدت در شبکه‌های اجتماعی برای ترویج وهن دین در حال فعالیت هستند و نشست‌های طولانی با حضور تعداد زیادی از افراد برگزار می‌کنند؛ ما به همه مباحث آنها تنها با مباهله می‌توانیم پاسخ دهیم. ریشه اسلام در یهودیت و مسیحیت را می‌توان از طریق مباهله تحلیل کرد.

حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی از دیگر واعظان مذهبی با تأکید بر اینکه مباهله جنبه مادری نسبت به سایر فضائل اهل بیت (ع)، دارد گفت: مباهله راهکاری برای علمای حق است، وقتی در مقابل دشمنانی قرار می‌گیرند که عناد دارند و با مباحثه و منطق، حق را نمی‌پذیرند.

وی بر لزوم حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور به خصوص آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و گردشگری در جلسه ستاد مباهله تاکید و تصریح کرد: هر وزارتخانه‌ای باید بخش ترویج فضایل اهل بیت (ع) داشته باشد تا بتوان مسئله مباهله را برای عموم مردم تبیین کرد.

علی انسانی به دنبال طرح این پیشنهاد گفت: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از علما اعلام کرده اند که از برنامه‌های ستاد مباهله حمایت می کنند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی معماریان گفت: در سیره حضرت رسول (ص) به غیر از مباهله هیچ موردی نیست که منکران دین با پیامبر (ص) مناظره کرده باشند و پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرده باشد. حتی وقتی وارد مدینه شدند نیز با دشمنان قرارداد صلح امضا کردند. مباهله، معرفی شرکای رسول خدا (ص) در امر رسالت است. مباهله فقط فضیلت حضرت علی (ع) نیست؛ بلکه فضیلت حضرت فاطمه (س) امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز هست. از 18 تا 25 ذی‌الحجه از عید بزرگ غدیر تا روز مباهله ایام شادی است و باید به کمک فضای مجازی به ترویج عید مباهله بپردازیم.

مهدی دقیقی، عضو ستاد مباهله با ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد گفت: آنچه در شش سال گذشته در ستاد مردمی مباهله انجام شده، دغدغه‌ای بوده که جمعی از فعالان فرهنگی در زمینه ترویج مباهله داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه نخستین مراسم ویژه مربوط به عید مباهله در تهران برگزار و سپس در شهرستان‌ها نیز به این امر توجه شد و مورد استقبال قرار گرفت، اضافه کرد: تولید آثار هنری مثل سرود، کلیپ و پویانمایی از فعالیت‌هایی است که ستاد مباهله به عنوان وظیفه خود تعریف کرده است.

دقیقی ضمن بیان نگاه مستشرقین به شیعه در دایره المعارف اسلام در لیدن هلند با تأکید بر اینکه مباهله رخدادی است که می‌تواند از مرزها و ادیان عبور کرده و به تشریح تشیع برای جهان بپردازد، گفت: به نظر می‌رسد برای معرفی تشیع به خارج از مرزها کم کاری کرده‌ایم و باید بیش از پیش برای ترویج این تفکر ارزشمند با ابزار مباهله تلاش کنیم.

واقعه مباهله در 24 ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه 61 سوره مبارکه آل عمران به آن اشاره دارد. مباهله به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اکرم (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.

جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او یعنی حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام در این ماجرا دلالت می‌کند و شیعه معتقد است که حضرت علی (ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفس و جان پیامبر است.

نشست هم‌اندیشی اساتید و پژوهشگران حوزه دین، سخنرانان مذهبی با اعضای ستاد مردمی و موسسه قرآن و عترت مباهله با هدف هم‌اندیشی برای ترویج پیام مباهله برگزار شد و در این نشست حجج اسلام مهدی باقری‌ساری، محمد صادق وحیدی‌گلپایگانی، محسن دریابیگی، مهدی قاسمی، حامد دماوندی، عباس ابوالحسنی، محمدسعید خوش‌نما، سیدمحمود خراسانی، محمد طباطبایی، وحید شاه‌محمدی، مهدی توکلی، محمدسجاد باقی، سیدعبدالحمید شهاب، سیدمحمد جواد جلالی، وحید حجم، سعید قرنی، میثم ناسخیان، شهاب مرادی، محسن اسماعیلی، محمدعلی منتظری، سیدعلی غروی، مصطفی کرمی، محمدرضا طحان، قادری و سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها