دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

غار 135میلیون‌ساله ده شیخ چشم‌انتظار حمایت مسئولان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
غار 135میلیون‌ساله ده شیخ چشم‌انتظار حمایت مسئولان

غار ده شیخ با قدمتی قریب به 135میلیون سال از یک طرف معرف تاریخ و فرهنگ است و از سویی دیگر دارای ظرفیت‌های مهم برای رونق گردشگری است و نیازمند توسعه زیرساخت‌ها دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف گردشگری نظیر آبشار، جنگل، کوه و آب‌های جاری و تنوع اقلیمی همچون نگینی در جنوب کشور است که می تواند پایلوت گردشگری در جنوب کشور باشد.

این استان هر ساله در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است تا این ظرفیت نقطه امیدی برای رونق گردشگری باشد و تاثیرات مثبت آن در حوزه اشتغال و رونق اقتصادی مشاهده شود.

نکته مهمی که می‌تواند سبب رونق گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شود توسعه زیرساخت‌ها، تکمیل طرح های نیمه‌تمام و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه طرح‌های گردشگری است.

در همین رابطه یکی از مناطقی که در سالیان اخیر در کانوان توجه گردشگران در سطح کشور و حتی خارج کشور بود، غار ده شیخ است، این غار با قدمتی قریب به 135 میلیون سال از یک طرف معرف تاریخ و فرهنگ است و از سویی دیگر دارای ظرفیت های مهم برای رونق گردشگری است.

این غار در شهرستان دنا و در سال 1378 کشف شد و بازگشایی شد و در دسترس عموم قرار گرفت تا ظرفیت های مختلف آن به همگان معرفی شود.

در شرایط حاضر با همه تلاش های صورت گرفته برای غار ده شیخ اما جای خالی برخی زیر ساخت ها در این غار وجود دارد که می طلبد دستگاه ها و ارگان ها با محوریت میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلوی و بویراحمد در راستای توسعه آن گام بردارند.

در این راستا سرمایه گذار غار ده شیخ به هدفگذاری برای اجرای فاز دوم و طرح توسعه زیرساختی این غار با ایجاد اشغال500 نفری اشاره داشت و گفت: با تحقق طرح توسعه، شاهد ایجاد زیرساخت های مناسب و درخور گردشگران در منطقه خواهیم بود و در صورت حمایت و اجرای طرح، استقبال گردشگران خارجی نیز از غار ده شیخ رشد خواهد یافت.

از طرفی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با صبح زاگرس در همین رابطه گفت: دو جلسه اقتصادی با حضور سازمان بازرسی و همچین استاندار برای بررسی نیازهای غار دهشیخ برگزار شد و در این جلسه بر همکاری دستگاه ها و ارگان‌ها برای توسعه امکانات مورد بررسی و موافقت قرار گرفت. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سرمایه گذار تقاضا برای واگذاری و تحت مالکیت قرار گرفتن زمین ورودی غار را دارد، گفت: زمین مورد نظر ملی است و با توجه به ملی بودن در حوزه منابع طبیعی است و به مالکیت قطعی در نخواهد آمد و یکی از دلایل آن انفال بودن آن است زیرا اگر به مالکیت فرد درآید دیگر دولت نمی‌تواند بر آن نظارت داشته باشد. وی با بیان اینکه حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذار در حوزه های مختلف صورت می گیرد، گفت: موضوعاتی مانند روشنایی، برق و آب از محل رودخانه برای غار ده شیخ مورد موافقت مدیران دستگاه های اجرایی قرار گرفته است. وی افزود: آمادگی و تمایل داریم بر برای حمایت از سرمایه گذار تسهیلاتی حتی تا سقف 50 میلیارد تومان برای توسعه و حمایت از غار ده شیخ پرداخت شود. انتهای پیام /
غار 135میلیون‌ساله ده شیخ چشم‌انتظار حمایت مسئولان 2
غار 135میلیون‌ساله ده شیخ چشم‌انتظار حمایت مسئولان 3
غار 135میلیون‌ساله ده شیخ چشم‌انتظار حمایت مسئولان 4