دوشنبه 9 مهر 1403

فرآوری یکهزار و 920 تن گیاه دارویی لرستان در سال جهش تولید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرآوری یکهزار و 920 تن گیاه دارویی لرستان در سال جهش تولید

خرم‌آباد - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باتوجه به نامگذاری سال با شعار جهش تولید امسال با قطع زنجیره ی خام‌فروشی، یکهزار و 920 تن انواع گیاه دارویی استان فرآوری و بسته‌بندی می‌شود.

صید احمد مرادی بیرانوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: لرستان از لحاظ داشتن گیاهان دارویی غنی بوده و دارای ظرفیت بالایی در این زمینه می باشد آنچنانکه تاکنون بیش از 350 گونه گیاهان دارویی در این استان شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: در همین راستا تاکنون مجوز احداث 30 کارخانه و کارگاه فرآوری، بسته بندی و عرضه گیاهان دارویی توسط سازمان جهاد کشاورزی لرستان صادر و پنج واحد با سرمایه بیش از پنج میلیارد تومان و 50 فرصت شغلی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این واحدهای تولیدی در روستاها احداث شده و در سال جهش تولید یکهزار و 920 تن انواع گیاهان دارویی را فرآوری، بسته‌بندی و با نشان های استاندارد و کد بهداشتی به سراسر کشور عرضه می کنند.

در مجموع سال گذشته 79 فقره موافقت اصولی اولیه با سرمایه گذاری سه میلیارد و 995 میلیون تومان و پیش بینی اشتغال 863 نفر در استان صادر شده که با اجرای این تعداد طرح، 149 هزار و 313 تن انواع محصولات کشاورزی جذب و 116 هزار و 722 تن محصول فرآوری تولیدمی شود که این امر نقش بسزایی در کاهش ضایعات، بسته بندی، فرآوری، بازاریابی، اشتغالزایی و ارزش افزوده خواهد داشت.

همچنین 35 فقره جواز تاسیس با اشتغال 310 نفر، سرمایه گذاری چهار میلیارد و 345 میلیون تومان و ظرفیت تولید 25 هزار و 881 تن به منظور حمایت از تولید در استان صادر شده است.

سالانه بیش از 2.5 تن انواع محصولات کشاورزی در لرستان تولید می شود که ازاین میزان 800 هزار تا یک میلیون تن مازاد بر مصرف استان است اما کمتر از 6 درصد و معادل حدود 50 هزار تن از آن صادر می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*