دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بازار‌های جهانی با تشدید تنش‌های خاورمیانه وارد امواج رفت‌و‌برگشتی پرنوسان در بخش فلزات گرانبها، نفت، اوراق و سهام شدند. طلا نیمه‌شب چهارشنبه و بعد از اقدام تقابلی ایران علیه پایگاه آمریکا در عراق، در زمان کوتاهی از مرز 1600 دلار عبور کرد. بعد از رسیدن خبر اقدام موشکی سپاه، طلا تا قیمت 1611 دلاری بالا رفت؛ قیمتی که رکورد 7ساله محسوب می‌شود. اما در اواسط روز بازار پیش‌بینی کرد آمریکا...

بازار خودرو هفته سوم دی ماه 98 را پرنوسان آغاز کرد. در شرایطی که همراه با تحولات اخیر سیاسی، قیمت خودرو تحت تاثیر سایر بازارها مانند بازار ارز و سکه در ابتدای هفته صعودی بود، اما اواسط هفته به ثبات رسید.

برخلاف بازارهای جهانی که بعد از خبر حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق واکنش هیجانی نشان داده بودند، در بازارهای داخلی، معاملات نوسان زیادی نداشت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اطمینان دارم، مدیریت علمی و دقیق بازارها تا کنون موفق بوده و لذا با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی سیاست های پولی و ارزی موردنظر خود برای کمک به رشد اقتصادی و کنترل تورم را در ادامه سال جاری و سال آینده عملیاتی میکند.

بازار جهانی نفت که رکوردهای قیمتی جدیدی را پس از پاسخ کوبنده سپاه به حمله تروریستی امریکا تجربه می‌کرد، پس از عقب‌نشینی دونالد ترامپ از رجزخوانی‌های پیشینش شاهد سقوط قیمت‌ها بود.

همتی ضمن حضور در صرافی‌های مختلف از مسئولان صرافی سوال کرد که بعد از نمایش اقتدار ایران در شب گذشته وضعیت بازار چطور است صرافان اعلام کردند هیچ مشکلی نداریم و ارز به اندازه کافی داریم.

رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: آثار مربوط به شوک‌های روانی ناشی تنش‌های سیاسی سرجای خود است، اما به تدریج از بین خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در دقایق ابتدایی بعد از حمله برق‌آسای ایران با افزایش بیش از 3دلاری به 71 دلار و 75 سنت رسید که بالاترین رقم از اواسط ماه سپتامبر تاکنون بود، اما بعدا با اندکی تعدیل، و 97 سنت افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل، به 69 دلار و 24 سنت رسید.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش 0.47 درصدی نسبت به روز قبل و در سطح 96.655 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.0306 دلار اعلام شد.

امروز بهای بیت کوین پس از ان که در روز‌های اخیر تا هفت هزار دلار نیز کاهش یافته بود به 8349.87 دلار رسید تا بار دیگر به قله دو ماه اخیر خود برسد.

به‌طور قطع، برای مدت‌ها بازار نفت در نگرانی از پاسخ بحق ایران در انتقام از اقدام تروریستی آمریکا به سر خواهد برد و با پاسخ ایران، تحولات ژئوپلیتیکی جدیدی در منطقه فعال می‌شود. اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی، امنیت نسبی انرژی در جهان را به خطر انداخت؛ امنیتی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مدیون تلاش‌های شهید سلیمانی در سال‌های اخیر در مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه...

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد آن دسته از مستاجرانی که پاییز امسال اقدام به تمدید قرارداد سال گذشته خود با موجران کرده‌اند به‌طور متوسط اجاره‌بهای بیشتری را در مقایسه با مستاجران جابه‌جا شده در بازار اجاره متقبل شده‌اند.

شاخص کل بورس در جریان دادوستد‌های دیروز 9/ 1 درصد دیگر عقب نشست و در ریزش تقریبی 7 هزار واحدی، به ارتفاع 358 هزار واحد بازگشت. این کمترین سطح دماسنج اصلی سهام از ابتدای دی‌ماه است که در پی سه افت شدید و پی‌درپی طی هفته جاری رقم خورده است. اخبار ضد و نقیض از تنش‌های بین ایران و آمریکا همچنان سرخط اصلی رسانه‌های بورسی است و نااطمینانی و نگرانی از بروز هرگونه تقابل نظامی جدی‌ترین عامل...

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری در تهران مشابه استان‌های کمتربرخوردار نظیر چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد است.

دلار که در دو روز ابتدایی هفته بیش از 500 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه، نوسان کمتری را تجربه کرد و نتوانست از مرز 14 هزار تومانی عبور کند. در چهارمین روز هفته، قیمت دلار عمدتا در بازه 13 هزار و 850 تا 13 هزار و 980 تومان نوسان کرد و حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 13 هزار و 950 تومان قرار گرفت که 100 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

سه موسسه معتبر بین‌المللی «مودیز»، «گلدمن ساکس» و «اکونومیست» در گزارش‌های تحلیلی، مثلث خطر اقتصاد جهان را تشریح کردند. این موسسات «تنش‌های اخیر در خاورمیانه»، «انتخابات پیش روی آمریکا» و «تداوم تنش‌های تجاری آمریکا و چین» را به‌عنوان سه ریسک بزرگ در اقتصاد جهان عنوان کردند. در وجه نخست، تنش‌های اخیر خاورمیانه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که می‌تواند علاوه بر نوسان در بازار نفت، صنعت...