دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن، ثبت‌نام‌ها فقط برای ریزشی‌ها نیست، گفت:‌در برخی استان‌ها در حال فراهم کردن زیرسیاخت‌ها برای ایجاد ظرفیت جدید هستند.

آمار‌های مربوط به جزییات صادرات غیرنفتی و واردات ایران نیز توسط گمرک طبق روال قبل منتشر نمی‌شود که اخیرا پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران علت آن از زبان مسوولان احتمال سوءاستفاده دشمنان عنوان کرد بود.

بیست و چهارم دی ماه آخرین مهلت ثبت نام در سایت hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری است

براساس گفته جهانگیری معاون بیمه مرکزی خسارت بدنه هواپیما حدود 70 میلیون دلار برآورد شده است و علاوه بر این در مجموع غرامت سرنشینان و بارمسافران حدود 24 میلیون دلار برآورد شده است با این حال پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تعهدات بیمه‌نامه ایرلاین اوکراینی مجموع خسارات مستقیم هواپیما تا حدود 150 میلیون دلار برسد که این رقم چیزی حدود یک‌چهارم درآمد سالانه ایران از عوارض پرواز‌های عبوری...

در دومین روز هفته، دلار تغییر مسیر داد و وارد فاز افزایشی شد؛ با این حال، این افزایش چندان انتظارات سایر معامله‌گران را تغییر نداد، چراکه از یک‌طرف میزان آن محدود بود و از سوی دیگر، نرخ حواله درهم نیز با بالا رفتن دلار چندان همراهی نکرد. روز یکشنبه، دلار در دامنه 13 هزار و 330 تا 13 هزار و 430 تومان نوسان کرد و در نهایت روی عدد 13 هزار و 400 تومان قرار گرفت. این قیمت 50 تومان بالاتر...

بنابر مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف اعتباری ایران‌خودرو و سایپا افزایش یافته و بنابراین بانک‌های عامل می‌توانند تا سقف 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این دو شرکت قرار دهند.

بورس تهران دیروز شاهد سبزپوشی عمده نماد‌های معاملاتی خود بود. از این رو با توجه به بازگشت محدودیت دامنه نوسان به روال سابق، شاخص کل بازار سهام با رشد 15 هزار و 843 واحدی (معادل 4/ 4 درصد)، به کانال 375 هزار واحدی بازگشت تا بیشترین رشد درصدی این نماگر در 10 سال اخیر ثبت شود.

وی با بیان این‌که سایپا قصد دارد از توانمندی‌های موجود در کشور برای تعمیق داخلی‌سازی محصول رهام استفاده کند، گفت: در حال حاضر حدود 92 درصد از قطعات این خودرو داخلی‌سازی شده و ما آماده هستیم برای 8 درصد باقیمانده، زمینه لازم را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم.

مبلغی که تسهیلات‌گیرنده باید برای استفاده از مزایای این قانون به صورت نقدی به بانک یا موسسه اعتباری بپردازد، عبارت است از مانده اصل و سود قبل و بعد از سررسید (تا تاریخ تسویه نقدی) که با استفاده از فرمول ابلاغی بانک مرکزی، براساس نرخ سود ساده و غیرمرکب مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه»، با حذف کلیه جرائم متعلقه و سودهای ناشی از آن و با در نظر گرفتن پرداخت‌های مشتری و زمان پرداخت‌های وی...

حقوق افرادی که بیش از سقف تعیین شده است 12 درصد افزایش پیدا کند و 3 درصد دیگر به حقوق افرادی که زیر سقف مشخص شده است، تخصیص داده شود.

به گفته اکثر کارشناسان، در گذشته هر زمان بازار در معرض شوک‌های سیاسی و به تبع آن شوک‌های قیمتی قرار می‌گرفت، بازارساز سعی می‌کرد با حداکثرسازی عرضه خود از پیشروی قیمت‌ها جلوگیری کند. در آن شرایط، اگر قیمت‌ها با وجود مقاومت بازارساز افزایشی می‌شدند، سیگنال مهمی به بازار می‌رسید و آن هم این بود که بازار همچنان ظرفیت رشد بیشتر قیمت را دارد.

اگر متوسط اجاره‌بهای مسکن در هر کدام از استان‌های کشور به‌عنوان معیار استطاعت قسط‌دهی متقاضیان دریافت وام درنظر گرفته شود مشخص می‌شود که رقم وام جدید در کدام استان‌های به‌طور متوسط با توان مالی متقاضیان تناسب دارد و در کدام استان‌ها این تناسب وجود ندارد. در واقع با در نظر گرفتن این معیار می‌توان محاسبه کرد که به‌طور میانگین در کدام استان‌های کشور مستاجران توان خرید مسکن با استفاده از...

بانک مرکزی با خرید و فروش اوراق کوتاه مدت با ریسک بسیار پایین و درجه نقدشوندگی بسیار بالا نرخ بهره را در کریدور مطابق با سیاست پولی خود هدفگذاری می‌کنند. در الگوی متعارف سیاست‌گذاری پولی در کریدور بهره تسهیلات قاعده‌مند، امکانات قرض‌دهی و قرض‌گیری بانک مرکزی عملا به نحوی است که «کریدور نرخ بهره» شکل گیرد.

از ماه آینده پرداخت عیدی به کارگران در دستور کار قرار می‌گیرد و حداقل عیدی کارگران نیز در پایاین سال حدود 3 میلیون و 32 هزار تومان است.

برخی از عروس‌های ایرانی این روز‌ها بدلیجات می‌خرند. طلافروشان بازار زرگر‌های تهران که در خیابان پانزده خرداد و بازار بزرگ فعالیت می‌کنند، می‌گویند که فروش زیورآلات‌شان به یک‌سوم سال‌های گذشته رسیده است. آن‌ها می‌گویند زیورآلات طلا دیگر مشتری ندارد و اگر کسی برای خرید طلا می‌آید، نگاهش پس‌انداز و حفظ ارزش دارایی‌اش است. به همین دلیل بیشتر آن‌ها به دنبال شمش طلا یا طلای آب‌شده می‌آیند.

اواخر روز چهارشنبه، بانک جهانی پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصاد ایران و جهان را منتشر کرد. بر این اساس، رشد اقتصاد جهان در سال 2020 به 5/ 2 درصد افزایش خواهد یافت که نسبت به پیش‌بینی قبلی بانک که در خردادماه گذشته منتشر شده بود، 2/ 0 درصد کم‌تر شده است، اما این رشد برای سال 2019، معادل 4/ 2 درصد برآورد شده است. بانک علت این رشد را احیای نسبی سرمایه‌گذاری و تجارت نسبت به سطح ضعیف سال گذشته...