دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

روند بازار‌ها پس‌از کاهش تنش در منطقه خاورمیانه معکوس شد. در بازار‌های جهانی قیمت طلا و نفت سقوط کرد و بازار‌های سهام صعودی شد.

روز پنج‌شنبه، بازار شاهد افزایش فروش‌ها در معاملات سکه و دلار پس از چند روز رشد متوالی بود. در ششمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نه تنها از مرز 5 میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد، بلکه از چند کانال دیگر پایین رفت؛ حدود ساعت 4 بعدازظهر هر سکه در بازار آزاد با قیمت 4 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسید که 350 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز چهارشنبه بود؛ چنین سقوط آزادی در بازار...

ارزش هر اونس طلا بعد از آغاز توفانی سال نو میلادی و در حالی‌که تا روز هفتم ژانویه هر روز و پشت سرهم افزایش را تجربه کرد، اکنون سه روز متوالی است که با کاهش روبه‌رو شده است. طلا که روز‌های اول سال میلادی را به علت افزایش سطح تنش‌ها در عراق و بالا گرفتن سطح تنش‌های ژئوپلیتیک بسیار بیشتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران صعود ارزش را تجربه کرده بود و در بامداد چهارشنبه مرز 1600 دلاری را نیز برای...

سازمان برنامه و بودجه، مجموع اعتبار یارانه بلیط مترو را تاکنون 80 میلیارد تومان اعلام کرده است که با سهم متروی تهران از این مبلغ، می‌توان هزینه‌های یک هفته از سال را در شرکت بهره برداری مترو تأمین کرد. اعتباری که نه با تعهدات دولت نسبتی دارد و نه با هزینه‌های مترو.

سیاوش امیرمکری در حاشیه برگزاری مراسم گرامیداشت شهادت سردار پرافتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درباره اطلاعیه هوانوردی آمریکا (نوتام) اظهار کرد: پرواز‌های عبوری از آسمان ایران کاهش نیافته همه چیز مرتب است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

هر گرم طلای 18 عیار هم 482 هزار 476 تومان ارزش گذاری شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی دو میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه هم با 110 هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته یک میلیون و 490 هزار تومان قیمت خورد.

افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق احتمالا به رونق واحد‌های قدیمی‌ساز منجر خواهد شد. با توجه به رشد حدود 200 درصدی قیمت مسکن طی دو سال اخیر در شهر تهران، وام 240 میلیون تومانی تکافوی خرید خانه در شهر تهران را نمی‌دهد، اما ممکن است تجمیع این تسهیلات با نقدینگی خانوار‌ها بتواند برای خرید آپارتمان‌های قدیمی در مناطق جنوبی تهران موثر باشد.

سخنان ترامپ و اینکه اعلام کرد به دنبال جنگ با ایران نیست، باعث شد آرامش به بازارها بازگردد و سهام آمریکا در معاملات دیشب جهش کنند.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا در 1560 دلار و 50 سنت ثابت بود. بهای معاملات این بازار روز گذشته در 1560 دلار و 20 سنت بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز 1613 دلار و 30 سنت پیش رفته بود.

متوسط قیمت مسکن در نقاط مختلف آمریکا طی چهل سال اخیر افزایش محسوسی داشته و از 96هزار و 681 دلار در دهه 1980 به 226 هزار و 800 دلار در سال 2019 رسیده است. با این حال برای خرید خانه در مراکز شهر باید مبلغی بیش از این پرداخت کرد و متوسط قیمت مسکن در مراکز شهر آمریکا به 305 هزار دلار رسیده است.

آمریکا در طول سال‌های اخیر همواره بیشترین تعداد افراد میلیاردر را در جهان داشته است و جوان‌ترین میلیاردر جهان نیز آمریکایی است، اما جوانان میلیاردر آمریکایی حضور کمرنگی در جمع 10 میلیاردر جوان جهان دارند.

برخی از کارشناسان فعال در این حوزه برآورد کرده‌اند که همین امر موجب خواهد شد که این تعلیق پرواز‌ها و همچنین ممانعت از پرواز بر فراز آسمان ایران و عراق دیری نپاید و با کاهش تنش‌ها میان ایران آمریکا، ایرلاین‌های مربوطه وضعیت خود را به حالت عادی بازگردانند و بدین ترتیب از افزایش هزینه‌های سوخت هواپیما‌های خود جلوگیری به عمل بیاورند.

اگر چه با توجه به رکود در بخش خرید و فروش، آپارتمان‌های فروش نرفته وارد بازار اجاره شده، منحنی قیمت در این بخش کماکان صعودی است. البته از ابتدای مهرماه با اتمام فصل جابه‌جایی نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها نسبت به شهریورماه حدود 15 درصد کاهش یافته، اما عمده مالکان در زمان انعقاد قرارداد و با توجه به تمایل مستاجران برای تمدید، نرخ اجاره را حدود 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش داده‌اند.

امروز نفت کشور فروخته و مبلغ فروش آن نیز دریافت می‌شود. از دیشب تاکنون نرخ ارز کاهش خوبی داشته و مطمئن هستم این کاهش تا ارزش ذاتی ارز ادامه خواهد یافت.

یکصدوهفتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به دی ماه سال جاری به ازای هر نفر 44 هزار و 500 تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعات 24 روز پنج‌شنبه 19 دی 98 به حساب سرپرستان محترم خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

بامداد روز گذشته شاهد انتقام سخت نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نیرو‌های آمریکایی اسکان یافته در عراق بودیم. برهمین اساس بازار‌های جهانی نفت و طلا مسیر صعودی را پیمودند و بازار‌های سهام با افت مواجه شدند. این اتفاق موجب فشار بر بورس تهران هم شد. البته از طرفی با محدود کردن دامنه نوسان قیمت سهام به 2 درصد و حمایت گسترده سهامداران حقوقی از قیمت‌ها، موجب شد تا افت شاخص کل...