یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

امروز روز جهانی ریشه‌کنی فقر است. 36 سال پیش در چنین روزی بیش از 100 هزار نفر در میدان تروکادروی پاریس گرد هم آمدند و به قربانیان فقر، خشونت و گرسنگی ادای احترام کردند. این افراد اعلام کردند فقر نقض حقوق بشر است.

کارشناس اقتصادی، گفت: تا پایان این دهه یعنی تا سال 1410 نیمی از بودجه عمومی دولت باید صرف صندوق‌های بازنشستگی شود و اگر اصلاحات در صندوق‌ها با سرعت انجام نشود، صندوق‌ها منابع دولت را می‌بلعند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه اجلاس صندوق بین‌المللی پول با جمعی از روسای کل بانک مرکزی کشور‌های منطقه و گروه بریکس دیدار کرد. اما خروجی این جلسات چه خواهد بود؟

درحالی‌که تا این لحظه درگیری اخیر پیامد خاصی را دامن‌گیر اقتصاد جهانی نکرده است، این وضعیت می‌تواند صرفا آرامش پیش از طوفان تلقی شود.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به 1616 دلار رسیده که این رقم 161 میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش ثبت کرده است.

تئوری اول، واسطه‌گری بودن بانک‌هاست. بانک‌ها در این نقش از افراد سپرده گرفته و سپس این سپرده‌ها را در قالب تسهیلات به افراد دیگر اعطا می‌کنند.

دولت سیزدهم بودجه سال جاری میانگین صادرات روزانه نفت را برای درآمد نفتی، 1.4 میلیون بشکه در روز و با قیمت 85 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است.

همه می‌دانیم که شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی نه تنها همتراز کشوری و لشکری نیست که بدتر نیز هست. کشوری و لشکری شاید بتوانند از مزایای رفاهی شغلی خود هنوز هم استفاده کنند، اما بازنشسته تامین اجتماعی ریالی افزون بر مستمری ندارد و به اندازه ریالی هم از امکانات رفاهی برخوردار نیست.

وزیر نفت با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در بازار‌های جهانی به 100 دلار برای هر بشکه برسد.

دستیار اقتصادی دولت تدبیر و امید، گفت: در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.

بانک مرکزی در اطلاعیه اعلام کرد؛ 10 میلیارد دلار منابع ارزی در عراق در دسترس قرار گرفت.

رتبه ایران در بین کشور‌های حوزه سند چشم‌انداز یا منطقه از سال 1384 همزمان با شروع اجرای سند چشم‌انداز تا سال 1401 تغییری نکرده و ثابت مانده است

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم انداز اقتصادی جهان، رشد اقتصادی ایران در سال 2022 را 3.8 درصد اعلام و پیش بینی کرد.

وقتی ما در نظام بانکی، چالش داریم، تبعات این چالش را 85 میلیون ایرانی می‌دهند. چرا که یکی از تبعات این وضعیت، تورمی است که به کل کشور، تحمیل می‌شود. بانک‌های ما بی محابا خلق پول کرده و دست به بنگاه داری‌های بی رویه زده اند. این در حالی است که تخصص بنگاه داری ندارند. برخی از این بانک‌ها در سرمایه گذاری‌های بی رویه خود، منابع را منجمد کرده اند و همین دارایی‌های منجمد روی دست آن‌ها مانده...

علی‌رغم کاهش وابستگی و یکپارچگی بین کشور‌های مختلف در دوران پساکرونا، پیش‌بینی می‌شود صادرات جهانی تا سال 2030، 70% رشد کند و به 29.7 تریلیون دلار برسد

اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که چرا سرمایه گذاران ایرانی به امارات علاقه‌مند شده اند، پاسخ این است که، چون در کشور ما ثبات اقتصادی نیست. ثبات اقتصادی یعنی عدم نوسانات بیش از حد در اقتصاد کلان. کشور‌هایی که دارای اقتصاد‌هایی با رشد تولید نسبتاً ثابت و تورم پایین و پایدار هستند، بین کشور‌هایی با ثبات اقتصادی مطلوب رده بندی می‌شوند. در مقابل این نوع اقتصادها، کشور‌هایی که با مشکلات...