یک‌شنبه 8 مهر 1403

فرزین: بالاترین نرخ رشد اقتصادی در منطقه در سال 2023متعلق به ایران بوده

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
فرزین: بالاترین نرخ رشد اقتصادی در منطقه در سال 2023متعلق به ایران بوده

فرزین گفت: با توجه به گزارش که بانک جهانی در سال 2023 منتشر کرده بالاترین نرخ رشد متعلق به ایران با 5 درصد بوده و متوسط نرخ رشد کشورهای منطقه از کشور ما پایین‌تر بوده است.

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: من این خبر را اعلام کنم گزارش نرخ رشد بانک مرکزی در سال 1402 روز گذشته آماده شد و دستور دادم که بر روی سایت منتشر کنند و اینجا آمده‌ام تا یک گزارش مختصری از آن ارائه کنم. نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 1402 به قیمت بازار برابر 5 درصد است. این رقم با توجه به متوسط نرخ رشد کشور در سال های گذشته و به ویژه کشورهای دیگر در سال 2023 است. با توجه به گزارش که بانک جهانی در سال 2023 منتشر کرده بالاترین نرخ رشد متعلق به ایران با 5 درصد بوده و متوسط نرخ رشد کشورهای منطقه از کشور ما پایین‌تر بوده است. با توجه به روند سال‌های گذشته نرخ رشد 5 درصد شتابان و نرخ قابل قبولی است که امیدواریم در سال جاری هم ادامه داشته باشد.

وی افزود: رشد تشکیل سرمایه همچنان نرخ بسیار رشد خوبی است. این رقم در سال گذشته 6.7 درصد بود. امسال افزایش پیدا کرده و به 7.2 رسیده است. نکته بسیار قابل توجه نرخ بسیار خوب رشد تشکیل سرمایه در فصل چهارم است که برابر 14.2 درصد بوده است.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: متاسفانه نرخ رشد کشاورزی ما همچنان قابل قبول نیست. در سال 1401 1.1 درصد بود. در سال 1402 هم نرخ رشد مثبت 0.2 بوده و امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد، نرخ رشد هم با توجه به وضعیت آب و هوایی مواجه بودیم افزایش پیدا کند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.