شنبه 14 مهر 1403

فضای مجازی ذائقه کتابخوانی مردم را تغییر داده است / پویش شناسایی کتاب خوب در استان مرکزی برگزار می شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فضای مجازی ذائقه کتابخوانی مردم را تغییر داده است / پویش شناسایی کتاب خوب در استان مرکزی برگزار می شود

روزبه گفت: امروز با توجه به وجود فضای مجازی ذائقه مردم بیشتر سمت کتاب‌های کوتاه و نسخه‌های دیجیتال هدایت‌شده و البته کتاب‌های صوتی را می‌توان از نوآوری‌های دهه‌های اخیر دانست و امروز از جایگاه قابل قبولی در بین مردم و خصوصاً جوانان برخوردار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «بابک روزبه» فعال فرهنگی و مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی ارزشمند برای تجلیل از فعالین حوزه کتاب است و همچنین فرصتی مناسب برای تبیین جایگاه کتاب در انتقال مفاهیم ارزشی است و نیاز است با توجه به پیشرفت و فراگیر شدن فضای مجازی اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه بیشتر تبیین شود.

وی با اشاره به برکات ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: یکی از مهمترین روش های پیشرفت فرهنگی و گفتمان سازی به نفع جریان های ارزشی کتابخوانی است و همچنین کتابخوانی در راستای رفع آسیب های اجتماعی بسیار موثر است.

روزبه تأکید کرد: کتاب یکی از موثرترین روش های ایجاد تحول در فرهنگ است و خانواده ها و مدارس نقش موثری در نهادینه کردن کتابخوانی در جامعه دارند و می توان با راه اندازی پویش های مردمی این مهم را دنبال و محقق کرد.

وی ادامه داد: در حوزه انتقال مفاهیم و حماسه های ارزشمند دفاع مقدس کتاب نیز یکی از مولفه های اصلی محسوب می شود و با توجه به اینکه گام دوم انقلاب نیازمند تقویت و نهادینه سازی فرهنگ دفاع مقدس هستیم یکی از ابزارهای آن کتاب و کتابخوانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی اضافه کرد: امروز با توجه به وجود فضای مجازی ذائقه مردم بیشتر سمت کتاب های کوتاه و نسخه های دیجیتال هدایت شده و البته کتاب های صوتی را می توان از نوآوری های دهه های اخیر دانست و امروز از جایگاه قابل قبولی در بین مردم و خصوصا جوانان برخوردار است.

وی با بیان اینکه بهترین منبع در حوزه نویسندگی تاریخ است، گفت: با توجه به اینکه دفاع مقدس یک تاریخ ارزشمند و گران بها است و سخن بسیار حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی برای آیندگان است نشان از اهمیت این هشت سال و بهره برداری از آن برای نسل جدید و آیندگان دارد و کتاب یکی از روش های بهره برداری از این گنجینه عظیم است.

روزبه با اشاره به اینکه بهترین سوژه ها برای نویسندگی و کتاب را در حوزه دفاع مقدس داریم و پیشنهاد می کنیم نویسندگان خود را با حماسه ها و سوژه های مهم دفاع مقدس آشنا کنند، گفت: این کار برکات زیادی دارد و علاوه بر اینکه از معنویت و این گنج بی پایان بهره مند می شوند در راستای انتقال صحیح آن به نسل های آینده موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مهمترین برنامه ها در هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: مسابقه ملی کتاب کوه ها الله اکبر می گفتند و این کتاب به نوشته عباس جعفری است که فراخوان آن منتشر شده و تعدادی از کتاب هم در حوزه کتب چاپی و هم کتاب صوتی رونمایی خواهیم کرد.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطر نشان کرد: همچنین یک پویش با محتوای شناسایی کتاب خوب در حال برنامه ریزی هستیم و این پویش می تواند در نهادینه سازی کتابخوانی بسیار موثر باشد.

انتهای پیام /