دوشنبه 23 مهر 1403

فعالیت اجتماعی در سایه کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فعالیت اجتماعی در سایه کرونا

کرج - ایرنا - پیشگیری از حوادث و بلایا در تمام عمر لازمه ادامه حیات بشری است اما در این ماه ها و روزها که ویروس کرونا به اقصی نقاط جهان و ایران لشکر کشی کرده، جانب احتیاط با کمی وسواس را باید بیش از گذشته داشت.

احتیاط به قول عامه مردم شراط عقل است، احتیاط در رانندگی، احتیاط و مراقبت در تمام حالات زندگی و اینک احتیاط در وضعیت کرونا، شیوع این بیماری موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت، ویروسی که اگر چه بسیاری آن را شکست دادند اما قربانیان فراوانی در ایران و جهان گرفته است.

کرونا پدیده ای نوظهور که سال گذشته از ووهان چین به سرعت خود را به تمام دنیا رساند، ویروسی ناشناخته که آمدنش با هزاران سووال و حتی اتهام زنی ها همراه شد و هنوزبشر به صراحت نتوانسته پاسخی درخصوص چگونگی پیدایش و درمان آن ارائه دهد.

این ویروس درست در عصر تکامل فناوری و دانش محاسبات بشری را برهم زد و قویترین اقتصادها و فناوری های جهانی را زمینگیر کرد، شمار مبتلایان جهانی را به بالای میلیون رساند و آمار تلفتاش چند رقمی شد.

مردم در بیشترکشور ها خانه نشین شده ند و مشاغل فراوانی را به تعطیلی کشاند، کلاس های درس ازمعلم ودانش آموزو استاد و دانشجو تخلیه شد، مغازه ها و فروشگاه ها لاک و موم خوردند، سنت های دیرین اجتماعی و فرهنگی لااقل برای مدتی کناررفت و بسیاری از عادات و رفتارهای اجتماعی حتی عبادت جمعی مانند نماز جمعه و جماعت به زمان پساکرونا موکول گشت.

بسیاری حدس و گمان ها هم بر این بود که فصل گرما این ویروس نوظهور را مانند انواع سرماخوردگی و آنفلوآنزا بر زمین خواهد زد و مردم برای مدتی از شر آن در ایمن خواهند بود که خلاف آن ثابت شد.

خلاصه کرونا آمد و معادلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی را به چالش کشید و قواعد و قوانین خاصی در جهان حکمفرما کرد، عنصری ناپیدا اما حاضر در همه جا، روی سطوح، کف جاده وخیابان، داخل مغازه و فروشگاه، بیرون و داخل خودروها، روی البسه، میزها و صندلی ها، گوشی های تلفن ثابت و همراه و حتی بسته های مواد غذایی درکمین است و با کمترین بی احتیاطی خود را به روزنه امیدش می رساند تا ماموریت بی رحمانه را انجام دهد.

تکانه های شدید این ویروس طی حدود سه ماه در ایران تجربه شد و اگر چه فداکاری و ایثارگری مدافعان سلامت و خودمراقبتی مردم توانست تاحدود زیادی از شدت آن بکاهد اما تلفات زیادی به بار آورد.

ابتلای بیش از 113 هزار نفر و مرگ بالای هفت هزار نفر پیامد حضور شوم این میهمان ناخوانده تاکنون در ایران بوده است.

اینکه تلاش های بی وقفه پزشکان، پرستاران و کارکنان درمانی، تشکل های اجتماعی و خودمراقبتی مردم تاکنون توانسته از شدت شیوع کرونا در ایران بکاهد خود تجربه ای ارزشمند مقابله با این بحران و هر حادثه دیگر است اما دغدغه اصلی این است که با بازگشایی مشاغل و وسوسه بسیاری برای سفر بار دیگر بر شیوع گسترده کرونا دامن بزند.

بازگشایی مشاغل و مدرسه ها در روزهای کرونایی

سرانجام پس از حدود 2 ماه خانه نشینی بسیاری از مشاغل در این روزها با ترسیم پروتکل های بهداشتی در کشور فعالیت خود را از سرگرفته وحتی مدارس هم بازگشایی شدند.

از سرگیری فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و تولیدی در این ایام که کشور ما با مشکل دیگری به نام تحریم مواجه است، در واقع تلاشی برای کاستن از مشکلات و چاره اندیشی برای ارتقا و شکوفایی علمی، اقتصادی و حرکت های اجتماعی به شمار می رود.

شروع دوباره کار و تلاش در کوچه وبازار امید تازه ای در دل ها به وجود آورده و بسیاری هم در مکان های عمومی دیدارها را تازه می کنند، دانش آموزان پس از یک برهه خانه نشینی هم کلاسی ها را می بینند و از خاطرات روزهای درخانه ماندن برای یکدیگر سخن می گویند اما این دیدار ها و گفت وگو شنودها همچون روزهای پیش از کرونا نیست، دهان وصورت ها با ماسک پوشیده شده و بیشتر دست ها در حفاظ دستکش قرار گرفته و با حفظ فاصله فیزیکی بدون دست دادن و روبوسی دیدارها تازه می شود و اگر این طور نباشد ممکن است کرونا خدای ناکرده در لابلای اشیاء، اجناس و کتاب ها دیگری از بیماری را به راه بیندازد.

به هرحال این روزها همچون گذشته خریدها از بازار و مغازه ها عادی نیست و باید به همه چیز شک و تردید داشت، بیتوته ویروس کرونا بر روی کارت های بانکی یا دستگاه های پوز، اجناس و کالاها خود موضوعی است که دقت و وسواس را بیشتر می کند و بدون تردید نباید از ماسک و دستکش تا مواد ضدعفونی کننده غفلت داشت.

اینکه تصور شود که فعالیت های اجتماعی را مانند گذشته پنداریم، تصوری نادرست و باطل است چرا که کرونا بدون تعارف حتی می تواند از طریق صندلی های تاکسی و اتوبوس و لمس اشیاء آلوده و سطوح دیگر به خانه ها نقل مکان کند.

انجام رفتارهای عاطفی بدون ملاحظه بهداشتی مانند درآغوش کشیدن کودکان آن هم از پس گشت وگذار در خیابان یا کار روزانه خارج از منزل می تواند برای اهالی خانه یا فرزندان اسباب زحمت شود.

آنچه در این روزها مورد توجه قرار گرفته، فعالیت دوباره مدارس است که در برخی مواقع می تواند خطرات بیشتری درپی داشته باشد.

با این وجود اگرچه حضور در مدارس اختیاری است و بسیاری از دانش آموزان در کلاس ها حضور پیدا نمی کنند اما باز هم مخاطراتی وجود دارد.

بنا به گفته سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش البرز طی روزهای گذشته کمتر 6.5 درصد جمعیت 500 هزار نفری دانش آموزی استان در کلاس های درس حضور یافته و تلاش می شود تا دانش آموزان با نظارت کامل باقیمانده سال تحصیلی را بگذرانند.

وسوسه سفر در روزهای پرمخاطره کرونایی 

ماندن در خانه و نرفتن به تعطیلات نوروزی در این روزها عطش مسافرت را در وجود بسیاری بیشتر کرده و برخی وسوسه سفر در سردارند بدون آنکه به عواقب و مخاطرات آن بیندیشند.

بسیاری با این باور غلط که دوران تاخت وتاز کرونا به پایان رسیده، رخت سفر بسته و راهی مناطق خوش آب و هوای شمال و دیگر مناطق کشور می شوند.

اینکه ویروس کرونا در همه سطوح و مکان های عمومی لانه کرده و در کمین افراد بی احتیاط نشسته، موضوعی است که مسوولان وزارت بهداشت و درمان و کارشناسان بهداشتی به عنوان یک دغدغه اساسی از آن یاد می کنند.

نباید فراموش کرد که کرونا از تعداداندکی مبتلا جمعیتی بیش از 113 هزار نفر در کشورمان به بیمارستان ها کشاند و تاکنون بیش از هفت هزار نفر تلفات گرفته است.

با این وجود اگر چه به خاطر نیازهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری از مشاغل فرصت فعالیت یافته اند اما این بدان معنا نیست که موضوع بهداشت و پیشگیری از کرونا به فراموشی سپرده شود و خانواده را به 2 دستی تقدیم خطر کرد.

توصیه های پزشکی برای پیشگیری از کرونا

با اینکه در این روزها شاهد فروکش کردن بیماری کرونا در نقاطی از کشور هستیم و میزان ابتلا به این بیماری کاهش یافته اما پیش بینی درست و دقیقی برای یافتن درمان قطعی و ساخت واکسن کرونا وجود ندارد و بنا به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان به احتمال زیاد باید تا 24 ماه آینده زندگی در کنار کرونا ادامه یابد آن هم با رعایت الزامات بهداشتی.

آنطور که دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی می گوید: طبق بررسی ها سه حدس و گمان یا پیش بینی در خصوص وضعیت کرونا در نیمکره شمالی زمین برای فصل پاییز امسال وجود دارد که در هر حالت باید جانب احتیاط و خود مراقبتی را داشت.

طبق این پیش بینی در نیمکره شمالی در پاییز با موج‌هایی مواجه خواهیم شد که گرچه شدتش کمتر است اما منجر به قرنطینه خواهد شد، پیش‌بینی دوم این است که مانند آنفلوآنزا این امکان وجود دارد که در پاییز موج دوم بیماری در نیمکره شمالی شدیدتر باشد و طبق پیش بینی سوم در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت ولی منجر به تعطیلی نخواهد شد.

به هرحال آنچه از این صحبت ها می توان استباط کرد این است که کرونا هنوز دست بردار نیست و باید خودمراقبتی را با تمام وجود حفظ کرد.

دکتر شهرام آقایی یکی از پزشکان مراکز درمانی وابسته به وزارت نفت در استان البرز می گوید: با اینکه بیماری کرونا به علت رعایت بهداشتی عمومی و خودمراقبتی در روزهای گذشته کاهش یافته بود اما با شروع دوباره فعالیت های اجتماعی این روزها تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز بیشتر شده است.

وی بیان داشت: رعایت نکردن اصول بهداشتی و فاصله فیزیکی از علل افزایش شمار مبتلایان به کرونا بوده ضمن آنکه بی توجهی به موازین بهداشتی حین خرید مایحتاج عمومی و نیازهای روزانه سبب می شود تا شاهد موج دیگری از کرونا در البرز و کشور باشیم.

این پزشک اظهار داشت: طی چند روز اخیر موارد مثبت به کرونا روند افزایشی پیدا کرده و انتظار می رود مردم در استفاده از مترو، اتوبوس، تاکسی و رفت وآمد در مکان های عمومی بیش از پیش به رعایت نکات بهداشتی توجه کنند.

شیب کند نزولی کرونا در البرز

رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی توسط مردم موجب شیب کند نزولی کرونا در این استان شده، گفت: با این حال اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، احتمال افزایش ابتلا به این بیماری وجود دارد.

دکتر مهرداد بابایی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که گرما در کاهش کرونا تاثیرچندانی نداشته و این بیماری در هر شرایط آب و هوایی قابلیت فعالیت و انتقال را دارد، پس باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز گفت: در استان البرز با توجه به اینکه مردم تا کنون رعایت اصولی بهداشت را داشتند سیر نزولی بیماری و مرگ و میر با شیب ملایم داریم اما هنوز کرونا وجود دارد و از بین نرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فعالیت مشاغل از سر گرفته شده و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی آغاز شده می بایست شرایط زندگی را به گونه ای عوض کنیم تا دوباره این بیماری شعله ور نشود.

بابایی افزود: رعایت بهداشت فردی بیش از پیش، رعایت پروتکل های فردی و اجتماعی، اقتصادی ضروری است و باید ادامه یابد.

وی تاکید کرد: دراستان خوزستان دمای هوا گرمتر از استان البرز است اما بیماری کرونا شعله ور تر شده که نشان دهنده این است که گرمای هوا نمی تواند به طور کامل ویروس را ریشه کن کند.

این مسوول خاطر نشان کرد: اگر پروتکل های بهداشتی توسط مردم به خصوص در مکان ها عمومی و پرتجمع رعایت نشود، خطر ابتلا به کرونا بیشتر می شود.

بابایی بیان داشت: ستاد مبارزه ملی با کرونا تنها به شرط رعایت الزامات اجازه فعالیت دوباره به مشاغل داده است. اگر مردم نسبت به رعایت پروتکل ها بی توجهی کنند دوباره شاهد گسترش شیوع کرونا خواهیم بود.

سخن آخر

تجربه حدود سه ماه شیوع بیماری کرونا در ایران نشان می دهد که تنها با رعایت پروتکل ها و خودمراقبتی می توان از شیوع گسترده بیماری کرونا پیشگیری کرد.

اینکه تصور کنیم کرونا در ایران رخت بربسته، فکری باطل است چرا که پیدایش آن با تعداد اندکی بیمار مبتلا چندبرابر شد و هرلحظه احتمال طغیان دوباره آن وجود دارد.

براین اساس مراقبت ها در مراودات و خودداری از سفرهای غیر ضرور، توجه به مسایل بهداشتی در سفرهای درون شهری و برون شهری، خریدهای روزانه، پرهیز از حضور در تجمعات و رعایت فاصله فیزیکی و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی حین انجام کار مهمترین توصیه ها برای مقابله با کرونا در یافتن راه قطعی درمان و پیشگیری از این بیماری است.

*س_برچسب‌ها_س*
فعالیت اجتماعی در سایه کرونا 2
فعالیت اجتماعی در سایه کرونا 3
فعالیت اجتماعی در سایه کرونا 4
فعالیت اجتماعی در سایه کرونا 5
فعالیت اجتماعی در سایه کرونا 6