سه‌شنبه 3 مهر 1403

قبل از انقلاب وابسته به پزشکان خارجی بودیم / امروزه قوی‌ترین نظام سلامت منطقه را داریم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
قبل از انقلاب وابسته به پزشکان خارجی بودیم / امروزه قوی‌ترین نظام سلامت منطقه را داریم

وزیر بهداشت گفت: در ابتدای انقلاب، برای مجبور بودیم از پزشکان بی‌کیفیت کشور‌های مجاور استفاده کنیم و با آن که جمعیت ما یک‌سوم امروز بود، مردم مجبور بودند برای دریافت خدمات درمانی به کشور‌های خارج بروند ولی امروزه قوی‌ترین نظام سلامت منطقه را داریم.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت روز گذشته در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) در بیان دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: امروز 270 هزار دانشجو در حوزه‌های مرتبط با پزشکی در کشور تحصیل می‌کنند.

وی افزود: شعار انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده و همین استقلال محور همه تحول‌ها قرار گرفت. بسیاری از کشور‌ها که ادعای تمدن و رشد دارند استقلال سیاسی و استقلال ندارند و نمی‌توانند تصمیم گیری کنند، بلکه حتی برای کوچک‌ترین کاری که می‌خواهند انجام دهند می‌بایست از مستکبرین اجازه بگیرند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بزرگترین هدیه‌ای که امام خمینی (ره) به ما داد، استقلال بود و این استقلال در همه عرصه‌ها به خصوص در عرصه‌های علمی زمینه ساز شکوفایی در دانشگاه‌ها و تربیت دانشمند‌ان بسیار بوده است.

وی با بیان این که امروزه قوی‌ترین بخش سلامت را در منطقه در اختیار داریم، یاد آور شد: پیش از پیروزی انقلاب، برای انجام هر کاری مجبور بودیم که از پزشکان بی‌کیفیت کشور‌های مجاور استفاده کنیم و با آن که جمعیت ما یک سوم امروز بود، مردم مجبور بودند برای دریافت خدمات درمانی به کشور‌های خارج بروند ولی امروزه با توجه به حضور اساتید متخصص و پزشکان متعهد در کشور، نظام سلامت روزآمد و پیشرفته‌ای داریم.

عین‌اللهی در ادامه به فعالیت 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و حضور 22 هزار هیات علمی و 270 هزار دانشجو در کشور اشاره کرد و گفت: 850 مرکز تحقیقاتی و پارک‌های علمی فناوری در کشور مشغول به فعالیت هستند که در حوزه دانش بنیان نیز توانسته‌اند افتخارآفرین باشند.

وی گفت: در حال حاضر 40 درصد تامین نیاز تجهیزات پزشکی کشور را به شرکت‌های دانش بنیان داده‌ایم و حدود 99 درصد از دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و حال آن که در ابتدای انقلاب، این عدد 20 درصد بود.

عین‌اللهی با بیان این که 50 درصد مواد اولیه دارویی کشور تولید داخل است، افزود: البته باید بتوانیم 50 درصد مابقی را هم در داخل تولید کنیم. در مورد خانه‌های بهداشت و شبکه بهداشت هم که از بزرگترین شبکه‌های بهداشت و درمان دنیاست، توانسته‌ایم تقریباً در همه روستا‌ها، خانه بهداشت راه اندازی کنیم؛ به نحوی که امروز 18 هزار خانه بهداشت و مراکز بهداشتی در نقاط گوناگون کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت در ادامه همه موفقیت‌های نظام سلامت را مرهون هدایت‌ها و روشنگری‌های حکیمانه امام راحل و رهبری معظم انقلاب دانست و گفت: به رغم همه تحریم‌ها روی پای خود ایستاده ایم و امروزه از کشورهای دیگر برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود دهه فجر را یادآور شجاعت، خاطرات و ایثارگری‌ها و پیروی مردم از امام خمینی (ره) عنوان و بیان کرد: هر کشوری تاریخی دارد که نمایانگر حرکت آن کشور است و با گذشت 45 سال بعد از انقلاب، نقطه درخشانی از تاریخ را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان این که حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ما تحول آفرین بود، گفت: امام خمینی (ره) تاریخ کشور ما را به سمتی پیش بردند که قبل از آن چنین درخششی را نداشتیم و تمامی پیشرفت‌های کشور را مدیون ایشان هستیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: علیرغم تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان، مردم ما قهرمانانه در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کردند و مقاومت می‌کنند و روز به روز تحولات چشمگیر و مثبتی را در کشور شاهد هستیم.

وزیر بهداشت: بهترین اورژانس جهان را داریم

عین‌اللهی افزود: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود اشاره کردند که تحریم ها باعث شده است در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی، اساتید، دانشمندان و دانشجویان در حرکت‌های استقلال طلبی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند و امروزه پیوند بین دانشگاه و صنعت یک ضرورت تاریخی است که روز به روز این پیوند قوی و محکم‌تر شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت در بسیاری از زمینه‌ها عمل کرده است و نمونه آن ریشه‌کنی بیماری کرونا بود؛ ما تنها کشوری بودیم که توانستیم 6 نوع واکسن را تولید کنیم و سال گذشته در سازمان بهداشت جهانی به عنوان کشور موفق در پیشگیری و درمان کرونا معرفی شدیم و این قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های دانشمندان و دانشجویان نشأت گرفته است.

عین‌اللهی ادامه داد: مردم کشورمان نیز انقلاب را با همه تحریم‌ها حفظ کرده‌اند و در همه صحنه‌ها حضور دارند و امیدواریم که در انتخابات پیش رو نیز استقلال خودمان را با حضور در انتخابات تقویت کنیم.

وی گفت: اخیراً در طرح پویش ملی سلامت، بیش از 46 میلیون نفر شرکت کرده‌اند و این استقبال مردم به دلیل اعتماد مردم به دولت بوده است و ما باید قدر مردم را بدانیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز نیاز به کار جمعی داریم تا بتوانیم در دستیابی به اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران با تاسی از حضرت امام خمینی (ره) موفق باشیم.

عین‌اللهی در پایان گفت: امروز نیازمند کار جهادی و میدانی هستیم و در این مسیر دانشمندان و محققین کشورمان تاثیر گذار هستند و می‌توان عقب‌افتادگی تاریخی را جبران کرد و امروزه جمهوری اسلامی ایران الگوی بسیاری از کشورهاست و در قله افتخارات هستیم.