یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

قدردانی ایرانیان خارج از کشور از رئیس جمهور برای اتخاذ دیپلماسی عزتمندانه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
قدردانی ایرانیان خارج از کشور از رئیس جمهور برای اتخاذ دیپلماسی عزتمندانه

جمعی از ایرانیان خارج از کشور از رئیس جمهور به دلیل اینکه وزیر خارجه سبب عزتمندی ایرانیان خارج از کشور شده، تشکر کردند.

دومین وبینار بررسی و پیگیری مشکلات ایرانیان خارج از کشور با حضور دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه و قائم مقام مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، روز یکشنبه (4 تیر) برگزار شد.

سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در ابتدای این نشست عنوان کرد: وبینار نخست به دعوت ایرانیان عزیز خارج از کشور برگزار شد و دومین وبینار را امروز طبق وعده‌ای که دادیم، برگزار کردیم. تاخیر در برگزاری دومین وبینار به علت بروز اتفاقات خوشایند در سیاست خارجی دولت سیزدهم است، زیرا در طول این مدت وزارت خارجه در راستای منافع ملی موضوعات متعددی را در دست پیگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه در مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی بنا به ماموریت‌های خود اقداماتی انجام دادیم، ادامه داد: در موضوع امور ایرانیان خارج از کشور متولی امر وزارت خارجه است و وزارت خارجه یک نگاه تحولی و متفاوت به این موضوع دارد، ولی ما هم وظیفه داشتیم مسائلی که شما مطرح کردید را در مقام تسهیل گری و پیگیری امور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به استحضار رییس جمهور و وزیر خارجه برسانیم و جلسه‌ای هم در مورد بررسی مسائل و مشکلات برگزار شد.

تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری مشکلات ایرانیان خارج از کشور

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به تشکیل یک کمیته مشترک در این زمینه گفت: در همین راستا تدبیر شد کمیته مشترکی بین مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و وزرات خارجه تشکیل شود و امیدواریم در سایه این تیم جوان و با تجربه به نتایح مثبتی دست یابیم.

به گفته وی مسئولیت این‌کمیته به واسطه وظیفه قانونی و ظرفیت‌ها به عهده وزارت خارجه است و مسائل مربوطه در فضای همدلی حل خواهد شد.

پاد تاکید کرد: بعد از وبینار اول در خدمت چند تن از شما ایرانیان خارج از کشور بودیم که به ایران سفر کردید و نشست‌های خوبی برگزار شد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات ایرانیان خارج از کشور خاطر نشان کرد: در جلسات این کمیته از مسئولین مربوطه از وزارت علوم و وزارت بهداشت هم دعوت به عمل خواهد آمد تا پیگیر مشکلات ایرانیان خارج از کشور باشند. همچنین تفاهم نامه‌ای با برخی از دانشگاه‌ها برای ارائه خدمات حقوقی متناسب با نیاز‌های هموطنان خارج از کشور در دست انجام داریم و مرکز پیگیری حقوقی و آزادی‌های اجتماعی در این زمینه اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه در ادامه این جلسه با بیان اینکه دولت موظف به خدمت رسانی به ملت است، تصریح کرد: ملت متشکل از ایرانیان در داخل و خارج از کشور هستند و همگی به یک نسبت از حق و حقوق برخودارند، انجام وظیفه مردم یک افتخار است.

وی بیان کرد: در داخل کشور زیر ساخت‌های متعدد قانونی و قضایی و اجرایی برای خدمت رسانی به ایرانیان وجود دارد، ولی به دلیل شرایط خاصی که در دنیا ایجاد شده است، تعامل با هموطنان ایرانی در خارج از کشور به توجه بیشتری نیازمند است، به همین دلیل با توجه ویژه رئیس جمهور و همراهی‌های وزیر امور خارجه، دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با کمک کارگروه‌های تخصصی هشت گانه (که یکی از این کارگروه‌ها در معاونت کنسولی، مجلس و ایرانیان تشکیل شده است) بر پیگیری امور مرتبط با ایرانیان در خارج از کشور تمرکز کرده است.

وی در ادامه گفت: حدود یک سال است که از فناوری‌های روز دنیا برای تسریع در امور کنسولی استفاده می‌کنیم و چند برنامه مشخص را پیش برده‌ایم که یکی از آن‌ها بحث کنسولی دیجیتال است و برای کانادا و آمریکا این مورد استفاده قرار گرفته است. این فرایند باعث می‌شود ایرانیان خیلی نیاز به مراجعه مستقیم به کنسولگری‌ها نداشته باشند.

بیکدلی افزود: در سال 1401 سامانه پرسمان تردد در مرکز و صدور کارت ملی در تعدادی از نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور راه اندازی شد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه اظهار کرد: به صورت مستمر برای ارائه خدمات سهل و آسان و ایجاد آسایش بیشتر برای جامعه ایرانیان خارج از کشور در تلاش هستیم و متناسب با هر مقصد مهاجرتی هم وطنان شناسنامه‌ای تشکیل دادهایم تا بتوانیم شناختی از موضوعات و مسائل مرتبط با ایرانیان در جای‌جای دنیا داشته باشیم.

وی گفت: به همراهی و کمک نمایندگی‌هایمان در کشور‌های مختلف سعی داریم خدمات مورد نیاز هم وطنان به بهترین وجه ارائه شود.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور همچنین اظهار کرد: در سمینار سفرا که چندی پیش برگزار شد، توجه رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های مختلف را به مسئله ایرانیان روز افزون دیدیم، اما بیشتر سفارتخانه‌های ما متشکل از تعداد محدودی کارمند و مجموعه‌ای از موضوعات و مسائل متنوع در حیطه‌های مختلف هستند، تلاش می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات هموطنان شرکت کننده در این وبینار خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور روز به روز ارتقا یابد. به سهم خود تلاش خواهم کرد تا مشکلات کمتر شود و این موضوعات را با آقای وزیر هم درمیان خواهم گذاشت.

تحسین و تقدیر ایرانیان خارج از کشور از اتخاذ سیاست درست در وزارت خارجه

در ادامه این وبینار خانم رادفر از ایرانیان مقیم پرتغال ضمن قدرداتی از وزارت خارجه، گفت: وزارت خارجه با اتخاد سیاست درست در منطقه سبب خرسندی ایرانیان خارج از کشور شده است و با این سیاست عزتمندانه توانستیم در خارج از کشور قد علم کنیم و سر خود را بالا بگیریم. فعالیت‌های وزارت خارجه جای تقدیر و تحسین دارد که این یک سیاست مدبرانه و با برنامه ریزی درست است. خوشبختانه رسانه‌های غربی در اروپا سکوت عمیقی کرده‌اند و دیگر جای حرف زدن ندارند و ما به یک آرامشی دست یافتیم.

ایرانیان خارج از کشور: نگذارید عده‌ای چوب لای چرخ فعالیت دولت بگذارند

وی تاکید کرد: برخی اطلاعات از ایران به ما می‌گوید که گروه‌هایی می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند که این باید مدیریت شود تا سطح فعالیت‌های وزارتخانه درست در منطقه پیاده شود.

این ایرانی مقیم پرتغال در رابطه با دعوت از رسانه‌های اروپایی برای سفر به ایران بیان کرد: خوب است که این رسانه‌ها در انتخابات ایران حضور پیدا کنند و واقعیت ایران را از نزدیک ببینند.

دولت سیزدهم اسم و غرور ملی ایرانیان خارج از کشور را به آن‌ها بازگرداند

عزیزی یک ایرانی مقیم امارات هم در ابتدای صحبت‌های خود از رییس جمهور کشورمان تشکر کرد که با انتخاب هوشمندانه و با درایت خود وزیری را بر مسند وزارت خارجه نشانده که سبب عزتمندی ایرانیان خارج از کشور شده است.

وی ادامه داد: با سفر مقامات کشورمان به منطقه امارات متحده عربی در‌های دوستی و برادری و تجارت بین دو کشور گشوده شد و روابط خوبی با ایرانیان‌مقیم امارات برقرار شده است و پس از سفر وزیر خارجه به امارات بسیاری از مشکلات ایرانیان در این کشور حل شد و دولت سیزدهم اسم و غرور ملی ایرانیان خارج از کشور را به آن‌ها بازگرداند.

دانشی از روسیه با اشاره به اینکه در شهر مسکو حدود 7 هزار دانشجوی ایرانی وجود دارد، گفت: دغدغه ایرانی‌های مقیم مسکو بیشتر از جنس دغدغه‌های دانشجویی است. یکی از دغدغه‌های ما نظام وظیفه است و این یکی از مصائبی است که به آن دچاریم. در ابتدای دولت سخنگوی دولت در رابطه با نحوه تردد مشمولان خارج از کشور خبر خوبی را اعلام کرد که براساس آن امکان سفر دانشجویان مشمول به ایران فراهم خواهد شد، ولی این اتفاق رخ نداد.

وی با ارائه راهکاری در این زمینه گفت: می‌توانیم با گذاشتن یک تبصره تسهیلاتی شرایط را برای سفر دانشجویان نظام وظیفه به ایران میسر کنیم و دانشجویانی که می‌خواهند به ایران سفر کنند با شرکت در اردو‌های جهادی ضمن استفاده از ظرفیت آن‌ها در حوزه‌های تخصصی، می‌توانند به خانواده‌های خود هم سری بزنند.

وی ایجاد یک فضای ارتباطی بین دانشجویان و نهاد‌های مربوطه را هم خواستار شد.

لایحه دولت برای اصلاحات ماده 35 و 36 قانون نظام وظیفه

غفارزاده از اداره امور دانشجویی و مدارس خارج از کشور وزارت خارجه که در این وبینار حضور داشت در رابطه با نحوه تردد مشمولان خارج از کشور گفت: از روز اولی که این مشکلات به وزیر خارجه منعکس شده با همکاری دستگاه‌های متولی امر آموزش این موضوعات مستمرا پیگیری شده است. در سال 96 قانون نظام وظیفه در ماده 35 دچار تغییراتی شد و ما در صدد این هستیم که بتوانیم این را به سرانجام برسانم. در همین راستا دولت لایحه‌ای را تهیه کرده که با اصلاحات ماده 35 و 36 مشکل تردد دانشجویان حل شود. اگر بتوانیم این لایحه را در مجلس به سرانجام برسانیم مشکل تمامی دانشجویان حل می‌شود و اجازه تردد برایشان تسهیل خواهد شد و مشکل سه سال غیبت سربازی را نخواهند داشت.

وی در رابطه با ایده برگزاری طرح جهادی، عنوان‌کرد: این کار مقداری مشکل است، زیرا تا صلاحیت‌های علمی سنجیده نشود نمی‌توان در طرح‌های جهادی شرکت کرد. اما راحت‌ترین راه اصلاح قانون است که در دولت در دست پیگیری است.

به گفته وی تعداد دانشجویان کشور 3 هزار 419 دانشجو است که 3 هزار نفر در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند و از دانشجویان درخواست کرد تا در سامانه میخک اقدامات لازم را انجام دهند تا آمار واقعی در این زمینه ثبت شود.

در ادامه نصیری از ونزوئلا هم اینگونه گفت که پس از 16 سال خوب است که این ارتباط برقرار شده و من بسیار خوشحال هستم. سفر رئیس جمهور روابط بین ایران و ونزوئلا را بهتر کرد، در مقطعی قرارداد‌های نفتی و تجاری بود و این بار قرار است به علمی وفناوری تبدیل شود.

صدور شناسنامه به فرزندان دارای مادران ایرانی و پدر خارجی برقرار است

این ایرانی مقیم ونزوئلا مشکل دادن ملیت ایرانی به فرزندان دارای مادر ایرانی را مطرح کرد که بیگدلی در رابطه با این دغدغه گفت: ارائه شناسنامه به فرزندان مادران ایرانی که در خارج ازدواج کردند برقرار است و هنوز هیچ وقفه‌ای ایجاد نشده و با مراجعه به سفارتخانه می‌توانید برای فرزندانتان شناسنامه بگیرید.

پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم هلند توسط دستیار رئیس جمهور

تفرشی سفیر ایران در پرتغال هم ایده حضور مقامات ایرانی در روز‌های ملی و بزرگ در جمع ایرانیان خارج از کشور را داد.

رمضانی از هلند هم از شرایط ملتهب آفرین ایرانیان مقیم هلند گفت و به ضرب و شتم تماشاگران بازی والیبال ایران و آمریکا که پرچم کشورمان را در دست داشتند، توسط پلیس هلند و سایر حضار در سالن بازی اشاره کرد.

سکینه سادات پاد در ادامه در رابطه با اظهارات این شهروند ایرانی مقیم هلند، با بیان اینکه موضوعات ایرانیان هلند را ویژه بررسی می‌کند، تصریح کرد: ایران در حکمرانی مردمی حرف‌های زیادی دارد. در لایحه برپایی اجتماعات پیشنهاد دادم که برای ایرانیان خارج از کشور هم سهم حمایتی دیده شود. همچنین در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادم که به ایرانیان خارج از کشور بیشتر توجه شود و حتما تلاش خود را بکار خواهم گرفت تا دغدغه‌های شما را پیگیری کنیم.

آغاز جلسات کمیته مشترک وزارت خارجه و مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی

همچنین در این نشست نیازی، قائم مقام مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ریاست جمهوری نیز تصریح کرد: طرح‌هایی را در دست داریم بالاخص در مورد گزارشگران موضوعی آثار تحریم‌ها جهت دفاع از حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی حقوق بشری که به سرانجام خوبی خواهند رسید. کمیته مشترک این مرکز و وزارت امور خارجه، مسائل شما را از طریق تمام وزارتخانه و دستگاه‌ها با جزئیات پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: در مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی درمقام نظارت، پیگیری و تسهیل‌گر هستیم. این وبینار‌ها ادامه خواهد یافت و کارگروه مشترک جلسات خود را از هفته آینده آغاز خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت