پنج‌شنبه 14 تیر 1403

قرارداد ساخت 10 فروند کشتی با سازندگان داخلی منعقد شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
قرارداد ساخت 10 فروند کشتی با سازندگان داخلی منعقد شد

امیر بیات معاون شرکت کشتیرانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دارای 140 فروند کشتی است، گفت: 34 فروند باید از ناوگان خارج شوند و 80 فروند کشتی جدید باید وارد ناوگان شود.

وی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی جایگاه اول را در منطقه خاورمیانه دارد و توانسته جایگاه 22 درمیان 100 کشور برتر را کسب کند.

معاون شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در تحریم های بسیار سنگین توانسته‌ایم به 7 منطقه در دنیا تردد داشته باشیم تا نیاز داخل کشور را تامین کنیم گفت: روزانه با 200 حمله سایبری مواجه می‌شویم و اجازه ایجاد اختلالات را نمی‌دهیم.

وی با اشاره به توسعه ناوگان از طریق توان داخل اظهار داشت: قرارداد ساخت 10 فروند کشتی با سازندگان داخلی منعقد شده و برای ساخت 4 فروند دیگر در حال مذاکره هستیم.

80 درصد از سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی است 

علی اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر در مراسم روز جهانی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل دریایی سهم بی بدیل و تأثیرگذاری از کل حمل و نقل جهانی را به لحاظ ارزش و حجم دارا است گفت: در این میان دریانوردان با تخصص های ویژه به عنوان یکی از مولفه های اساسی در تحرک اقتصادی کشتیرانی ها مطرح است؛ دریانوردانی که در یک محیط کاری و زندگی متفاوت شب و روز در میان امواج سهمگین اقیانوس ها، با صبوری و تحمل دلتنگی ها و دوری از وطن و خانواده مشغول بکارند و برای سالم رساندن امانت ، از عمر و حتی سلامت روحی و راونی خود هزینه می کنند.

وی اظهار کرد: در راستای توسعه پایدار سوای قدم های بزگ و مؤثری که در سطح جهانی برای تدوین استانداردهای آموزشی و کیفیت کار و زندگی دریانوردان برداشته شد؛ طبق گزارش های سازمان بین المللی دریانوردی، آیمو) همچنان بیش از هشتاد درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی ارزیابی می شود.

او گفت: به همین دلیل توجه ویژه به بحث تعامل انسانی و ارتقای سطح دانش و مهارت دریانوردان در دستور کار نهادهای بین المللی به ویژه کمیته فرعی عامل انسانی ایمو - HTW - و کمیته اصلی ایمنی دریانوردی - MSC - آیمو قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد صنعت دریانوردی همگام با سایر صنایع دنیا روش های حمل و نقل دریایی در حال تحول است و فن آوری های جدید در این صنعت هر روز نمود و بروز بیشتری پیدا می کند گفت: طرح مباحث جدید نظیر کشتی های خودران راهبردها و سیاست‌های آیمو را نیز در این زمینه ها برای ارتقاء دانش و مهارت دریانوردان و در صورت لزوم اصلاح مقررات موجود و یا ایجاد قوانین جدید دستخوش تغییر و تحول کرد.

وی افزود: در همین راستا و با هدف انطباق استانداردهای آموزشی با تحولات جدید در حال حاضر بازنگری جامع کنوانسیون استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی - STCW - جزو برنامه های جدی آیمو است و مقرر شده تا سال 2027 نهایی و به تصویب برسد.

مرزبان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری سواحل طولانی و ناوگان بزرگ کشتیرانی، یکی از تاثیرگذارترین کشورها در حوزه دریایی منطقه محسوب می شود بخش زیادی از فعالیت در این حوزه همواره بر دوش دریانوردان ایرانی است.

او گفت: اگر چه در سالهای اخیر تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا صنعت دریایی و دریانوردی ما را تحت تاثیر قرار داد اما با مشارکت فعالانه و تعیین کننده جامعه دریانوردان نهادهای حاکمیتی و مجموعه های کارفرمایی و کارگری جامعه دریایی و بندری کشور خنثی شد.

وی با بیان اینکه در کنار آن با ابلاغ سیاست های کلی نظام راجع به توسعه دریامحور، فصل نوینی از رشد و توسعه اقتصاد دریایی در ابعاد مختلف گشوده شد گفت: جدول پیوست برنامه جامع تحقق این سیاست ها که در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسید توجه ویژه ای به امر آموزش و ارتقای سطح علمی و مهارتی دریایی معطوف شد.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور در تلاش است تا با ارتقای سطح آموزش کمی و کیفی دریانوردان تربیت دریانوردان، توانا متخصص و مجرب را همواره در اهداف کلان ملی خود مد نظر قرار داده و گام های مؤثری برداشته است.

وی اظهار کرد: در خصوص افزایش کمی دریانوردان نیز قدم های بزرگی در طول دو سه سال اخیر برداشته شد که از جمله آنها میتوان به اعطای مجوز فعالیت به یک دانشگاه یک دانشکده فنی و حرفه ای، یک هنرستان علوم دریایی و یک مؤسسه آموزشی خصوصی تر سال 1402 اشاره کرد.

وی در خصوص وضعیت اشتغال دریانوردان گفت: رابطه با رسیدگی به وضعیت اشتغال دریانوردان بر روی کشتی ها، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه حاکمیت دریایی کشور و در راستای اجرای الزامات کنوانسیون کار دریایی در سال های اخیر به بیش از 1000 مورد از شکایات و موضوعات مورد ادعای دریانوردان خارجی و ایرانی شاغل بر روی کشتی های تحت پرچم ایرانی و خارجی متردد در آبهای تحت حاکمیت خود و آبهای بین المللی پرداخته است و تلاش می کنیم در راستای تحقق صحیح الزامات کنوانسیون های خاص مربوط به کار و زندگی دریانوردان به نحو احسن بر اجرای الزامات توسط مالکان کشتی ها نظارت کنیم.

خبرنگار: محبوبه کباری

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی