دوشنبه 16 مهر 1403

قوت غالب شهروندان در مدار بی کیفیتی / بر آرد و نان کهگیلویه و بویراحمدی ها نظارت شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
قوت غالب شهروندان در مدار بی کیفیتی / بر آرد و نان کهگیلویه و بویراحمدی ها نظارت شود

نان به عنوان قوت غالب مردم محسوب می شود و از سالیان گذشته تا امروز گلایه های از کیفیت پایین آن وجود دارد و همین موضوع علت مهمی برای افزایش نظارت ها و حل مشلات نان در استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرسنان در سراسر دنیا به عنوان یک غذای اصلی محسوب می‌شود و معمولاً از آرد گندم در تهیه نان استفاده می‌شود.

گندم یکی از مهم‌ترین مواد غذایی بشر است که تاکنون جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است و در آیات و روایات دین مبین اسلام تأکید ویژه‌ای بر اهمیت این ماده غذایی ارزشمند صورت گرفته است و امیر مؤمنان (ع) نیز در رابطه با اهمیت نان و گندم می‌فرمایند: نان را اکرام کنید، همانا خداوند عزیز و جلیل، برای آن، برکات آسمان را نازل کرد و برکات زمین را خارج نمود.

کیفیت نان مصرفی از دیرباز یکی از موضوعات مورد بحث در بین مردم و مسؤولان بوده و همچنین این مسئله یکی از دلایل اصلی و مؤثر در اسراف و تبذیر این ماده غذایی است و شایسته است مسؤولان در سیاست‌گذاری‌های خود کیفیت نان را مدنظر داشته باشند.

پخت نان بی‌کیفیت و دورریز آن در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است که این مسئله می‌تواند باعث هدررفت هزینه‌های خانواده شود و باید گفت با توجه به پخت انواع نان در سطح شهر، برخی از مردم از کیفیت نان ناراضی هستند.

نانوایی ها از یک سو کیفیت آرد مصرفی در نانوایی‌ها را علت کیفیت پاین نان می دانند و از سویی دیگر مسئولان یکی از مهترین دلایل افت کیفیت را عدم توانمندی در پخت نان و همچنین عدم اصول صحیح در پخت می دانند در این میان این مرم هستند که از سالیان گذشته تا امروز همچنان چشم انتظار تغییر و بهبود کیفیت نان هستند.

در کنار برخی نارضایتی ها از کیفیت نان اما مشلات جدید آن یعنی عدم عرضه کافی نان سبب گلایه برخی شهروندان شده است تا متولیان و مسئولان مربوطه در صدد کمک به رفع این مشکل و پاسخگویی به مردم باشند.

آن چیزی که در شرایط فعلی مهم به نظر می رسد تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر کیفیت آرد، نان و گندم، است تا مشکلات در حوزه کیفیت بررسی و راهکارهای مناسب برای حل آن ارائه و پیاده سازی شود و رضایت مردم و شهروندان در این خصوص جلب شود از طرفی با توجه به برخی مشکلات در حوزه عرضه نان این کمیته که می تواند متشکل از دستگاه ها اجرایی شامل تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، اداره غله باشد بر تامین آرد نانوایی‌ها و قیمت نان و همچنین عرضه مورد نیاز مردم نظارت کند و هر گونه تخلفات احتمالی را شناسایی و با ابزارهای قانونی در جهت رفع آن تلاش کنند.

خبرنگار: بهمنیار

انتهای پیام /