جمعه 28 اردیبهشت 1403

قیمت دلار سقوط شدید می کند؟ پیش‌بینی خروج خریداران و فروشندگان از بازار ارز

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
قیمت دلار سقوط شدید می کند؟ پیش‌بینی خروج خریداران و فروشندگان از بازار ارز

قیمت دلار برای دومین روز پیاپی با کاهش روبرو شد. قیمت دلار  که در معاملات دوشنبه 50 هزار و 50 تومان آغاز کرده بود،.قیمت دلار با کاهش در حمایت 49 هزار و 800 تومان کار خود را به پایان رساند.

بازار ارز

تکنیکال‌کاران می‌گویند قیمت دلار  امروز اگر سطح حمایتی مهم 49 هزار و 600 تومان را از دست بدهد، سطح حمایتی بعدی 49 هزار و 200 تومان خواهد بود. در صورت حفظ این مرز حمایتی قیمت دلار می‌تواند با افزایش دوباره برای رسیدن به کانال 50 هزار تومان تلاش کند؛ اما اگر حمایت 49 هزار و 200 تومان هم از دست برود حمایت بعدی 48 هزار و 800 تومان است.

با توجه به نوسان رفت و برگشتی بازار در این روزها، معامله‌گران کاهشی معتقدند تمام بالایی‌ها از جنس پولبک هستند؛ یعنی یک سطح حمایتی از دست می‌رود و قیمت دلار با برخورد به حمایت پایینی، با توجه به جنس پولبک می‌تواند تا حمایت قبلی بالا بیاید و دوباره کاهش دهد.

معامله‌گران می‌گویند این روزها بازار ارز رنج شده و در مسیر آرامی قرار گرفته است. به عقیده آن‌ها پس از این زمان استراحت بازار، قیمت دلار در اوایل مرداد تعیین تکلیف خواهد کرد؛ یا کف قیمتی سال 1402 یعنی 46 هزار و 700 تومان را از دست می‌دهد و کف جدید می‌سازد یا قیمت به بالای میانگین متحرک می‌رود و در این صورت شاهد افزایش قیمت به بالای 52 هزار خواهیم بود.

معامله‌گران می‌گویند در صورت کف‌شکنی قیمت می‌تواند تا حمایت 44 هزار تا 42 هزار تومان عقب بنشیند. از نظر معامله‌گران قیمت دلار تا شروع ماه محرم و اوایل مرداد، نوسان رفت و برگشتی یا مار و پله‌ای خسته‌کننده خواهد داشت تا هم خریداران و هم فروشندگان از بازار ارز خارج شوند.

در شرایطی که قیمت دلار تحت تأثیر خبر فوق کمی کاهش یافته بود خبر قطعی گاز به بازار ارز مخابره شد و ابهامات را درباره معمای مذاکرات بیشتر کرد.

رکود در بازار ارز حکمفرماست و به نظر می‌رسد گرمای تند تیرماه، جان تحرک را از بازار گرفته و دلار تقلایی برای تغییر شرایط نمی‌کند.

قیمت دلار در ساعات ابتدایی معاملات روز قبل با سخنان جیک سالیوان - مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا - کمی کاهش یافت. دو هفته قبل میدل ایست آی از توقف مذاکرات برای آزادی زندانیان میان ایران و آمریکا خبر داد ولی سالیوان روز قبل اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان ادامه دارد.

این خبر یک سیگنال قابل اعتنا برای بازار ارز است چراکه چندی پیش اکونومیست در گزارش خود از مذاکرات ایران و آمریکا انتشار دو خبر را شرط پیشرفت مذاکرات ایران و آمریکا اعلام کرد، شرط اول آزادی زندانیان و شرط دوم آزادی هفت میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران بود. اظهارات سالیوان می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از پیشرفت مذاکرات باشد که می‌تواند نرخ دلار را دچار شوک کاهشی کند.

در شرایطی که قیمت دلار تحت تأثیر خبر فوق کمی کاهش یافته بود خبر قطعی گاز به بازار ارز مخابره شد و ابهامات را درباره معمای مذاکرات بیشتر کرد. سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده که ایران بدون اطلاع قبلی صادرات گاز به این کشور را قطع کرده است. وزیر برق عراق لزوم پرداخت هزینه گاز صادراتی را دلیل اعلام شده از طرف ایرانی اعلام کرد.

انتشار این خبر پای قطعی گاز عراق را به بازار ارز باز کرد چرا که پیش‌تر اعلام شده بود بدهی گازی ایران از عراق طی مذاکرات وصول شده است و چنین خبری وضعیت مبهم مذاکرات را پیچیده تر کرد. ماجرای قطع گاز عراق به دلار کمک کرد تا بخشی از مسیر را به بالا برگردد ولی دلار در مرز حمایت 50 هزار تومان متوقف شد. بررسی تکنیکالی دلار نشان میدهد که بازار ارز میتواند رنج باشد ولی شکست مقاومت 51 هزار و 200 و حمایت 49 هزار و سیصد تومان می تواند تکلیف صعودی یا نزولی بودن دلار را مشخص کند‌.

موضوع تبادل زندانیان داغ شد

موضوع تبادل زندانیان ایران و آمریکا در بازار امروز دوباره داغ بود. جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تازه ترین اظهارات خود گفت دولت بایدن با هدف آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران، با تهران «مذاکرات غیرمستقیم» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در نشست خبری خود در این باره گفت تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد. هم در ارتباط با آزادی زندانیان و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و هم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و روند جاری محسوب می‌شود. آن طور که کنعانی گفته در فضای کنونی صحبت از روابط دوجانبه ایران و آمریکا بی‌معنی است.

پیش بینی قیمت دلار تا محرم

عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند قیمت دلار در همین سطوح می‌ماند و آرام آرام تا ماه محرم کاهش می‌دهد و حتی ممکن است کف‌های جدید در سال 1402 بزند. در مقابل اما عده‌ای معتقدند کف کانال 49 هزار تومان یک حمایت قوی وجود دارد و در صورت رسیدن قیمت به این سطح، دلار با نوسان رفت و برگشتی، صعودی می‌شود

ترس حرکت دلار بیشتر از قبل شد

میلاد حاتمی سلوکلویی میلاد حاتمی سلوکلویی

20 تیر 1402

40050

اخبار طلا و ارز

ترس حرکت دلار بیشتر از قبل شد / فاصله سقف و کف به 200 تومان رسید / می‌گویند گنده هرات فعلا خریدار نیست / برای بازار کف 48 خیلی مهم است / اما معامله‌گران در مورد وضعیت دلار در محرم چه می‌گویند؟

ترس حرکت دلار بیشتر از قبل شد

اکوایران: دامنه نوسان دلار هرات در روز دوشنبه کوتاه‌تر شد. قیمت دلار هرات که در معاملات یکشنبه کانال 50 هزار را از دست داده بود در معاملات دوشنبه در 50 هزار و 50 تومان شروع به کار کرد و تا ساعت 11 بین 50 تا 50 هزار و 100 تومان نوسان داد. قیمت دلار هرات بعد از این ساعت دوباره به کانال 49 هزار تومان آمد و با برخورد به حمایت 49 هزار و 800 تومان بین این حمایت و 50 هزار تومان نوسان داد. قیمت درهم امارات هم که در معاملات یکشنبه سطح حمایت 13 هزار و 800 تومان را از دست داده بود دوشنبه در این سطح شروع شد و در ادامه با کاهش به زیر این مرز مهم رفت. معامله‌گران می‌گفتند مرز روانی 50 هزار تومان در معاملات دوشنبه سد افزایش بوده و به عقیده آن‌ها از ابتدای هفته شاهد این موضوع هستیم که سقف در حال کوتاه‌تر شدن است.

در مجموع در روز دوشنبه شاهد بازار آرام و رنجی بودیم،. معامله‌گران در این رابطه می‌گویند بوی محرم به مشام بازار رسیده و اگر خبر خاصی نیاید بازار همین روند را ادامه می‌دهد. آن‌ها با اشاره به این موضوع که در سنوات گذشته بازار در محرم بخاطر نبود تقاضا رنج می‌شود می‌گفتند از الان بازار حال و هوای محرم گرفته است. به عقیده این دسته قیمت دلار آرام آرام تا محرم کاهشی می‌شود و در محرم می‌تواند کف قیمتی ثبت کند. اما در مقابل عده‌ای از معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار نمی‌تواند از کانال 48 هزار تومان پایین برود به چند دلیل؛ افت بیشتر قیمت دلار روی صنایع دیگر هم تاثیر می‌گذارد و صادرات را مختل می‌کند. افت بیشتر دلار باعث می‌شود که بورس هم به طبع آن واکنش نشان دهد. افت بیشتر دلار باعث می‌شود که خروج سرمایه هم بیشتر شود. آن‌ها بخاطر این چند دلیل می‌گویند بازارساز هم این دلایل را می‌داند و خلاف دست بازار بازی می‌کند. این دسته به ماه رمضان امسال اشاره دارند و می‌گویند اکثر معامله‌گران تصورشان روی افت قیمت دلار بود اما نرخ نهایتا رنج زد.

چند خبر در بازار مهم بود و دست به دست می‌شد، اما بازار آنقدر بی‌جان است که فقط رنج زده. اولین خبر صحبت‌های مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که گفته مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی در جریان است. البته این خبر ادامه هم داشت اما معامله‌گران با توجه به پوزیشن معاملاتیشان همین تیکه را دست به دست می‌کردند. یکسری‌ها هم با تقلید از همین خبر می‌گفتن که در این هفته تبادل زندانیان انجام می‌شود. قسمت دوم این خبر درمورد ادعای ارسال پهباد ایران به روسیه بود و تحمیل هزینه‌هایی که آمریکا بر ایران بابت تحویل پهبادها وارد کرده است. خبر دوم و مهم برای بازار این بود که عراق مدعی شده ایران بدون اعلام قبلی صادرات گاز را متوقف کرده است. معامله‌گران می‌گفتند در این دو هفته کلی خبر زدند که طلب ایران از عراق وصول شده است و حالا صادرات گاز متوقف شد. دو گزاره‌ای که اصلا در کنار هم جور در نمی‌آیند. کلیدواژه خبرهای دوشنبه در بازار FATF، برجام، محرم و تبادل زندانیان بود.

فنی‌ها می‌گویند اگر قیمت دلار حمایت 49 هزار و 600 تومان را از دست بدهد می‌تواند تا 49 هزار و 200 تا 300 تومان پایین بیاید و در صورت عدم شکست این نقطه، دلار می‌تواند برای شکستن مقاومت 50 هزار و 200 تومان تلاش کند. به عقیده آن‌ها تا این سطح نشکند سرانجام دلار در کانال 49 هزار است. در پیش‌بینی میانمدت هم می‌گفتند تا دلار وارد 51 هزار تومان نشود نمی‌شود گفت دلار روند صعودی جدیدی را شکل می‌دهد. تکنیکال‌کاران می‌گویند با توجه به چارت و استراحت قیمت در این سطوح، قیمت دلار تا اوایل مرداد از این رنجی درمی‌آید. اگر پایین را از دست بدهد می‌رود برای کف‌زنی و اگر از بالا بشکند بعد از آن برای بالای 52 هزار تومان آماده می‌شود. یکی از دلایل رنجی قیمت دلار این روزها این است که بازار کف خط روند صعودی بلندمدت خودش را شکسته و پایین آن در حال معامله است.

نکته بازار دوشنبه این بود که در بازار هرات گفته می‌شود که دوباره گنده هرات نخریده است.

منبع: اکو ایران هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

قیمت دلار سقوط شدید می کند؟ پیش‌بینی خروج خریداران و فروشندگان از بازار ارز 2