شنبه 29 اردیبهشت 1403

قیمت طلا و سکه صعودی شد / اخبار ضد و نقیض درباره ارز مسافرتی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
قیمت طلا و سکه صعودی شد / اخبار ضد و نقیض درباره ارز مسافرتی

اقتصادنیوز: قیمت طلا و سکه در بازار امروز افزایشی شد و این در حالی است که ماجرای «ارز مسافرتی» دوباره به موضوع داغ بازار ارز تهران تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز (دوشنبه 21 اسفند 1402) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 43 هزار و 154 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 40 هزار و 181 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 135 تومان و نرخ حواله یورو با افزایش به 43 هزار و 887 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 11 هزار و 750 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 941 تومان است.

در کنار نوسانات نرخ ارز در مرکز مبادله؛ امروز در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا 42 هزار 723 تومان و قیمت فروش دلار آمریکا 43 هزار و 154 تومان اعلام شد. از سوی دیگر قیمت خرید یورو 46 هزار و 663 تومان و قیمت فروش یورو 47 هزار و 135 تومان بود.

یکی از خبرهایی که امروز در بازار دست‌به‌دست شد اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره توقف توزیع ارز مسافرتی بود. در همین رابطه علی خضریان در مطلبی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «پس از پیگیری از دستگاه‌های مسئول در دولت، مطلع شدم خوشبختانه با ورود آقای رئیس‌جمهور در موضوع ارز مسافرتی، توزیع این رانت ناعادلانه متوقف می‌شود.»

البته بانک مرکزی این ادعا را رد کرده و اعلام کرده برخلاف اخبار نادرستی که در فضای مجازی منتشر شده، سیاست بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مسافری تغییری نکرده و فروش ارز مسافری هوایی به متقاضیان همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

همچنین دیروز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد و برخی‌ها مدعی تشکیل صف شلوغ دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی شده بودند. البته رئیس شعبه بانک ملی در فرودگاه امام خمینی (ره) به این کلیپ واکنش نشان داد و گفته ویدئو منتشر شده برای روز چهارشنبه 16 اسفند 1402 است که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از سمت فرودگاه نسبت به پروازهای موجود اتفاق افتاد که دیگر تکرار هم نشد. متأسفانه در بازه زمانی 9 صبح تا حدود ساعت 10:30 صبح همان روز 12 پرواز هماهنگ شده بود که طبیعتاً با هجوم مسافران روبرو شدیم.

در ابتدای اسفندماه بود که بانک مرکزی میزان ارز مسافرتی را از 500 یورو به 1000 یورو افزایش داد. در واقع این ارز فقط به مسافران هوایی تعلق می‌گیرد. البته این امکان هم وجود دارد که مسافران معادل ارز 1000 یورویی را به انتخاب خود دلار دریافت کنند.

فارغ از بازار ارز، قیمت طلای جهانی امروز تا سطح 2 هزار و 188 دلار بالا رفت؛ اما ظهر امروز در زمان تدوین این گزارش با 2 هزار و 179 دلار به فروش رسید که در مقایسه با روزهای قبل تقریباً ثابت بود

رد بازار داخلی ایران هم طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا 18 عیار امروز به 3 میلیون و 106 هزار و 100 تومان رسید که در مقایسه با روز قبل تقریباً 5 هزار تومان رشد کرده است.

همچنین قیمت سکه امامی هم امروز برخلاف روز گذشته صعودی شد. سکه دیروز در سایت مذکور با 36 میلیون و 450 هزار تومان به کار خود پایان داد و امروز با رشد 100 هزارتومانی به 36 میلیون و 550 هزار تومان رسید.

یکی از خبرهای مهم امروز در خصوص بازار سکه آغاز تحویل سکه اولین حراج بود. آن‌طور که رسانه اعلام کرده‌اند برندگان اولین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند از امروز دوشنبه 21 اسفندماه با مراجعه به شعبه منتخب بانکی، سکه‌های طلای تخصیص‌داده‌شده را دریافت کنند.

همچنین امروز پنجمین حراج سکه امروز باعرضه نیم و ربع‌سکه برگزار می‌شود و بناست در حراج ششم که فردا برگزار می‌شود، سکه تمام هم عرضه شود. آمارهای مرکز مبادله نشان می‌دهد طی چهار جلسه حراج سکه طلا در مجموع 41 هزار و 847 ربع‌سکه به متقاضیان تخصیص‌داده‌شده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید