شنبه 8 اردیبهشت 1403

قیمت‌گذاری دستوری جوابگوی بازار مرغ نیست / قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
قیمت‌گذاری دستوری جوابگوی بازار مرغ نیست / قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: بنابر تاکید وزیر جهاد کشاورزی، قیمت گذاری مرغ باید منطبق با هزینه های واقعی تولید انجام شود.

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, با اشاره به اینکه بازار مرغ تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، به طور متوسط واحدهای مرغداری کمتر از 18 هزار و 500 تومان مرغ زنده را به کشتارگاه ها عرضه می کنند که با این وجود قیمت های بالای مرغ در بازار ناشی از نبود نظارت است که دستگاه های مسئول همچون تعزیرات، وزارت جهاد و وزارت صمت باید پاسخگو باشند.

وی افزود: هم اکنون مرغداران هر کیلو مرغ زنده را با نرخ 17 هزار و 100 تومان یا حداکثر یک هزار تا یک هزار و 500 تومان بالاتر عرضه می کنند و قیمت بالای مرغ در سطح خرده فروشی ها هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد و مسئولان باید بررسی کنند که بعد از کشتار چه اتفاقی در بازار رخ می دهد.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری جوابگو نیست، بیان کرد: با توجه به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر واقعی شدن قیمت ها، نرخ مصوب فعلی با هزینه تولید فاصله معناداری دارد چرا که در شرایط فعلی به رغم آنکه قیمت تمام شده بالای 19 هزار تومان تمام می شود، مرغدار ناگزیر به عرضه با قیمت مصوب 17 هزار و 100 تومان است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان 2 برابر نرخ مصوب است، افزود: در حال حاضر هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ 8 هزار تا 8 هزار و 500 تومان بدست مرغدار می رسد که بنابر فرایند اخیر جوجه ریزی و نوسانات جوجه در بازار انتظار می رود که شرایط به گونه ای مدیریت شود تا مرغداران دچار چالش نشوند.

وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده بر مبنای هزینه های واقعی تولید را 20 هزار تومان و مرغ گرم را 29 هزار تومان اعلام کرد.

اسدالله نژاد از توزیع روزانه 6 هزار تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در بازار، حجم کنونی مرغ در سطح کشور جوابگو نیست که انتظار می رود با واردات تخم مرغ نطفه دار و اصلاح قیمت، مشکل کمبود عرضه و التهابات قیمت رفع شود.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی تصریح کرد: نهاده های دامی همچنان با تاخیر بارگیری می شود که در این مدت مرغدار مجبور به تامین از بازار آزاد است و این امر منجر به افزایش هزینه های تولید و سرمایه گذاری بیشتر مرغداران است.